![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,923,685 |
تجربه آموزشی طراحی عناصر معماری با نگاه «جزءِ کُلْ بین» (طراحی پنجره در تمرینات مقدماتی طراحی معماری) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 7، دوره 23، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 81-94 اصل مقاله (15.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2019.274518.672217 | ||
نویسندگان | ||
آزاده خاکی قصر* 1؛ حسین پورمهدی قایم مقامی2 | ||
1گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه شهید بهشتی، تهران ،ایران. | ||
2گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
تمرکز بر طراحی عناصر معماری بدون توجه به کلیت مکان استقرار آنها، امری ناقص و مواجه نمودن دانشجویان با فهم کل، پیچیده و دارای عوامل مداخلهگر است. بنابراین نوشتار با پرسش از چگونگی میانداری بین دو امر، زمینهای قابل احاطه برای دانشجویان سال اولی را انتخاب مینماید تا در آن، دانشجویان به طراحی عناصر معماری بپردازند. این نظر، با عنوان«جزء کلبین» در تمرین باز-طراحی پنجره سرسرای دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی با دانشجویان درمیان گذاشته شد که در قالب تجربه میدانی و مطالعات کتابخانهای خواهد آمد. یافتههای تحقیق بیان میکند که نگاه «جزء کلبین»، از مبدا طراحی اجزاء آغاز میشود و با نیمنگاهی به کل؛ به مقصد طراحی اجزاء ختم میشود. چرخه غیرخطیِ جزء-کل-جزء، بیخباز و قابل ارتقاست و امکان بازبینی کل و برگشت به اجزاء را در سطحی بالاتر دارد. مزیت تجربه این نگاه آنست که به مرور دانشجویان را، صاحبِ ذهنِ جامعنگر مینماید. همچنین نوآموزان را در جهت شناخت کلیت قرارگیری عناصر و ارزشهای زمینه طراحی یاری میرساند. آنها درمییابند که لزوماً نمیبایست بیشترین مداخلات در زمینه انجام شود تا کارِ معمار دیده شود؛ بلکه فضیلت طرح او در این است که بر اساس تشخیص نیازها، سنجیده سخن بگوید و با نگاهی به فهمِ کلْ به طراحی و ادراکِ نقشِ اجزا بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی عناصر معماری؛ زمینه؛ جزء کُلْ بین؛ چرخه جزء-کل-جزء؛ طراحی پنجره؛ آموزش معماری | ||
مراجع | ||
احمدی دیسفانی، یداله (۱۳۹۲)، بازکاوی نقش عقل و خیال در آموزش فرایند طراحی معماری، نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره ۳، صص ۵۱۸-۴۹۷. براتی، ناصر(۱۳۸۳)، جهان بینی کل نگر در برابر رویکرد جزء گرایانه در شهرسازی، باغ نظر، شماره ۱، صص ۲۴-۷. برولین، برنت سی(۱۳۸۳)، معماری زمینهگرا (سازگاری ساختمان های جدید با قدیم)، ترجمه: راضیه رضازاده، انتشارات خاک، چاپ اول، زمستان ۱۳۹۳ ترکاشوند، عباس و راهب، غزال (۱۳۸۸)، نقش انتزاع در پرورش درک کل نکر و توانایی بیان دانشجویان درس درک و بیان معماری، نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، شماره ۴۰، صص ۱۲۹-۱۲۱. چینگ، فرانسیس دیکی (۱۳۹۰)، فرهنگ بصری معماری، ترجمه: محمدرضا افضلی، انتشارات یزدا، ؟؟؟؟؟. چینگ، فرانسیس دیکی(۱۳۷۰)، فرم فضا نظم، ترجمه: زهره قراگزلو، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. حافظ شیرازی، خواجه شمس الدین محمد (۱۳۹۴)، دیوان حافظ، بر اساس نسخه تصحیح شده غنی-قزوینی، چاپ ششم، انتشارات ققنوس، تهران. حیدری دلگرم، مجید؛ بمانیان، محمدرضا و انصاری، مجتبی(۱۳۹۵)، مقایسه تطبیقی دو نمونه دیدگاه کل نگر: پیش و پس از دوره مدرن در معماری، نشریه فیروزه اسلام-پژوهه معماری و شهرسازی اسلامی، شماره ۳، صص ۱۳-۱. عزیزی، شادی (۱۳۹۰)، نگاه کل نگر در فرایند خلق اثر معماری و آموزش معماری پایدار، نشریه هنرسو، شماره ۱، صص ۷۹-۷۰. فنمایس، پیر(۱۳۹۰)، عناصر معماری از صورت تا مکان، ترجمه : فرزین فردانش، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. مولوی، جلال الدین محمد بلخی (۱۳۹۳)، مثنوی معنوی، به کوشش رینولد نیکلسون، با تصحیح و مقدمه بدیعالزمان فروزانفر، انتشارات ثالث، تهران. نوائی، کامبیز و علائی، علی (۱۳۸۴)، بازنگری برنامه آموزشی دوره کارشناسی مهندسی معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. Alexander, C; Ishikawa, S & Silverstein, M (1977), A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction , Oxford University Press, ????
Anderson, S (1995), Public Institutions: Louis I. Kahn's Reading of Volume Zero, Journal of Architectural Education (1984-), Vol. 49, No. 1, pp. 10-21.
Arnheim, R (2009), The Dynamics of Architectural Form, 30th Anniversary Edition, University of California Press, ????
Canizaro, Vincent B (2014), Regionalism and Modernity: Architecture in western Europe 1914-1940, Journal of architectural education, Vol. ???, No. ????, pp. ?????
CCA (California College of Arts)(2019), Bachelor of Architecture Curriculum Chart, www.cca.edu.
Dushkes, L (2012), The Architect Says Quotes, Quips, and Words of Wisdom, Prinston Architectural Press, New York.
Erkok, F; Eren, C; Uz Sonmez, F & Aydinli, S (2005), A paradigm shift in the first year design education, ITU A|Z, 2, 1/2, pp.62-78.
MIT (Massachusetts Institute of Technology)(2017), MIT Architecture Undergraduate Programs 2016-17, school of architecture and planning, www.referencepubs.mit.edu.
Norberg-Schulz, C (2000), Architecture: Presence, Language, Place Skira, Milan.
OU (the University of Oklahoma)(2015), Architecture five-year program of bachelor of architecture, College of Architecture, www.ou.edu
Snell, K (2014), Towards a new paradigm in architectural education, sheridan college, http://source.sheridancollege.ca/fast_arch_publ
SSOA(Sheffeild school of architecture)(2019), A Handbook for live projects, www.sheffield.ac.uk.
UCD (University College Dublin)(2005), Architecture session 2004/5, National university of Ireland/Dublin, www.ucd.ie
UN (University of Nottingham)(2019), undergraduate guide 2019 for Architecture and built environment, www.Nottingham.ac.uk/abe.
Uzunoglu, S. S and Uzunoglu, K (2011), The application of formal perception of gestalt in architectural education, Social and Behavioral Science, 28(2011), pp.993-1003.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,770 |