تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,128 |
دفاع از روانگرایی در چیستی شاهد | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 52، شماره 1، تیر 1398، صفحه 37-56 اصل مقاله (262.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2019.255719.523018 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی پودینه1؛ منصور نصیری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از مفاهیم مهم در معرفتشناسی، مفهوم شاهد است. شاهد دلیلی است که نشاندهندۀ صدقِ گزارهای است که متعلقِ گرایش باوری شناسا است. در این مقاله میخواهیم به چیستی شاهد بپردازیم. سه دیدگاه مهم در مورد چیستی شاهد وجود دارد: روانگرایی، گزارهگرایی واقعنما و گزارهگرایی غیرواقعنما. در این مقاله، پس از طرح و بررسیِ ادلۀ دیدگاههای سهگانه در چیستی شاهد، به این نظر رسیدیم که ادلۀ قویتری به نفعِ روانگرایی وجود دارد و استدلالهایِ گزارهگرایان تمام نیست؛ ازاینرو به نظر میرسد که شاهد عبارت از حالات ذهنی غیرواقعنمایِ شناسا است. | ||
کلیدواژهها | ||
حالات ذهنی غیرواقعنما؛ روانگرایی؛ شاهد؛ گزارهگرایی غیرواقعنما؛ گزارهگرایی واقعنما | ||
مراجع | ||
[1] Audi, Robert (1993). "Contemporary Foundationalism". in Louis P. Pojman (ed.). The Theory of Knowledge: Classical and Contemporary Readings. (206-213). California: Wadsworth. [2] Cohen, Stewart (1984). “Justification and Truth”. Philosophical Studies. 46: 279–95. [3] Conee, Earl (2004). “First Things First”. in Earl Conee and Richard Feldman. Evidentialism. (11–36). New York: Oxford University Press. [4] Conee, Earl and Feldman, Richard (2008). “Evidence”. in Quentin Smith (ed.). Epistemology: New Essays. (83-104). Oxford: Oxford University Press. [5] ———. (2011). “Replies”. in Trent Dougherty (ed.). Evidentialism and Its Discontents. (283–323). New York: Oxford University Press. [6] Dougherty, Trent (2011). “In Defense of Propositionalism about Evidence”. in Trent Dougherty (ed.). Evidentialism and Its Discontents. (226–232). New York: Oxford University Press. [7] Goldman, Alvin (2010). “Reliabilism”. in Jonathan Dancy, Ernest Sosa, and Matthias Steup. (eds). A companion to epistemology. (681- 692).Oxford: Blackwell Publishing. [8] Kelly, Thomas (2008). “Evidence: Fundamental Concepts and the Phenomenal Conception”. Philosophy Compass. 3: 933–55. [9] ———. (2014). “Evidence”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edward N. Zalta (ed.). https://plato.stanford.edu/entries/evidence/ [10] Littlejohn, Clayton (2012). Justification and the Truth-Connection. Cambridge: Cambridge University. [11] McCain, Kevin (2014). Evidentialism and Epistemic Justification. New York: Routledge. [12] ———. (2016). The Nature of Scientific Knowledge: An Explanatory Approach. Springer International Publishing. [13] Silins, Nicholas (2005). Deception and Evidence. Philosophical Perspectives. 19: 375-404. [14] Sosa, Ernest (1991). Knowledge in perspective: Selected essays in epistemology. Cambridge: Cambridge University Press. [15] Turri, John (2009). “The Ontology of Epistemic Reasons”. Nous. 43: 490–512. [16] Wedgwood, Ralph (2002). “Internalism Explained”. Philosophy and Phenomenological Research. 65: 349–369. [17] Williamson, Timothy (2000). Knowledge and its Limits. Oxford: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 359 |