تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,476 |
تعداد مقالات | 70,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,880,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,077,665 |
تاثیر دیجیتالسازی مجموعه کتابخانههای دانشگاهی بر اثربخشی سازمانی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 53، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 121-138 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2018.233841.1218 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زندیان* 1؛ محمد حسن زاده2؛ اکرم سادات سجادیان3 | ||
1استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشگاه تربیت مدرس، دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی | ||
3دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی سطح دیجیتالسازی کتابخانههای دانشگاهی و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی بر اساس مدل نظری کارکردهای چهارگانهی ضروری نظام اجتماعی پارسونز است. روش: این پژوهش تحلیلی- کاربردی از نوع توصیفی و پیمایشی است و ابزار پژوهش چکلیست محقق ساخته است که به بررسی خطمشی کتابخانه، امکانات و خدمات دیجیتال، مجموع دیجیتال و قابلیتهای جستجوی مجموعه کتابخانه میپردازد. پرسشنامه استاندارد برای سنجش اثربخشی سازمانی است. جامعه پژوهش شامل 12 کتابخانه دانشگاهی شهر تهران و 128 نفر از کتابداران این کتابخانهها میباشد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از نظر سطح دیجیتال سازی مجموعه کتابخانههای دانشگاهی 50 درصد «سطح متوسط» هستند، 33 درصد «سطح بالا» و 17 درصد «سطح پایین» هستند. به لحاظ آماری ارتباط معنادار مثبتی بین دیجیتالسازی کتابخانههای دانشگاهی و مولفههای اثربخشی سازمانی وجود دارد. دیجیتالسازی مجموعه به ترتیب اولویت بر مولفههای نوآوری، سلامت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کتابداران بیشترین تاثیر را دارد. به لحاظ آماری بین کتابخانههای «سطح متوسط» و «سطح پایین» از نظر مولفههای نوآوری کتابداران و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دیجیتالسازی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ اثربخشی سازمانی؛ مدل کارکردهای اجتماعی پارسونز | ||
مراجع | ||
روستو، مارسیا (1375). مواد جدید کتابخانهای و مدیریت اطلاعات: کتاب الکترونیکی- کتابخانه الکترونیک. ترجمه: مرتضی کوکبی زیر نظر عباس حری؛ به همت تاج الملوک ارجمند. در گزیده مقالات ایفلا: (ترکیه: 20-26 اوت، 1995). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.ص.269-286. زکی، محمدعلی، ادیبیسده، مهدی، و یزدخواستی، بهجت(1385). بررسی اثر بخشیسازمانی مدارس آموزش و پرورش شهر اصفهان (آزمون مدل AGIL پارسونز). مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژه نامه جمعیت وتوسعه)، تابستان، دوره 24، شماره 2(47)، ص32. سالاری، محمود(1389)، چالشها و مسائل مدیریتی کتابخانهها در گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی با نگاهی به ایران. کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 13، شماره 2(50)، ص 97-112. شیرازی، علی(1373) ، مدیریت آموزشی. مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی. علیپورحافظی، مهدی(1387). پایگاههای اطلاعاتی ایکس ام ال و کاربرد آن در کتابخانه های دیجیتال. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 73، ص 72-53. عیدی، امیرحسین(1386). بررسی رابطه هوش هیجانی کارکنان با اثربخشی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. قلیپور، آرین(1380). جامعه شناسی سازمانها: رویکردی جامعه شناختی به سازمان و مدیریت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت). کریمی، سمانه(1389). سنجش میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی ایران برای ارائه خدمات عمومی الکترونیکی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. ص155. لی، سول اچ (1383). منابع الکترونیکی و توسعه مجموعه کتابخانه(علیرضا رستمیگومه، مترجم). تهران: چاپار. نبوی، فاطمه(1386). کتابخانه دیجیتالی. مبانی نظری، محتوا، ساختار، سازماندهی، استانداردها و هزینهها (همراه با نگاهی به برخی کتابخانههای دیجیتالی خارجی و داخلی). با راهنمایی و همکاری رحمت الله فتاحی. مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز آموزش الکترونیکی. هاشم زاده(1392). مدیریت اثربخش و کتابخانههای دانشگاهی ایران: تبیین دیدگاههای مدیران و کارکنان بر اساس الگوی پارسونز. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، دوره 48، شماره 1، ص 143-158. یوسفیان زاده، امید(1394). ارزیابی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ساختار کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی. نشریه مدیریت سلامت، شماره (61)18. References Adams, A, & Blandford, A. (2002). Acceptability of medical digital libraries. Health Informatics Journal, Vol. 8 No. 2. pp. 58-66. Hoy, F. (1985). A Theoretical Framewok and Exploration of Organizational Effecteveness of Schools. Educational Administrative Quarterly, 21(4), pp. 117-134. Jeng, J. (2006). Usability of the digital library: An evaluation model, Ph.D thesise. United state, Rutgers the state university of New Jersey- New Brunswic. Mcdonald, A. (1998). Research and advanced technology for digital libraries. In The Human factors in the digital library development (p. 761). United Kingdom: springerverlag. Nafiz Zaman Shuva, (2014). Are university libraries in Bangladesh ready to be digital. International digital library perspectives, Vol. 30 Iss: 2, pp.108 – 131 Noh, Younghee, (2016). A study to evaluate the digitization level of Korean libraries (part I), Library Hi Tech, Vol. 34 Iss: 2, pp.314 – 358 Noh, Younghee, (2016). A study to evaluate the digitization level of Korean libraries (part II), Library Hi Tech, Vol. 34 Iss: 2, pp.359 – 403. Robbins, S. (1990). Organization theory: structure, design and applications. Englewook Cliffs, N. J: Prentice - Hall 3 rd ed. Soohyung Joo, Jee Yeon Lee, (2011). "Measuring the usability of academic digital libraries: Instrument development and validation", The Electronic Library, Vol. 29 Iss: 4, pp.523 – 537 Waugh, L., et al. (2015). Evaluating the University of North Texas' Digital Collections and Institutional Repository: An Exploratory Assessment of Stakeholder Perceptions and Use. The Journal of Academic Librarianship
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |