تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,476 |
تعداد مقالات | 70,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,880,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,077,491 |
بررسی تأثیر اطلاعدرمانی غیرحضوری بر کاهش میزان اختلالات اضطرابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 53، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 108-120 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.266994.1370 | ||
نویسندگان | ||
حسین وکیلی مفرد1؛ راضیه بهرامیان* 2؛ نسیم انصاری2؛ سهیلا پناهی3؛ لیلا معصومی1 | ||
1گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی پزشکی، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | ||
3دکترای روانشناسی، سرپرست مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی همدان | ||
چکیده | ||
هدف: اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات عصبی است و در بین درمان های هزینه بر ، اطلاع درمانی به دنبال کاهش علائم اختلالات اضطرابی در بین دانشجویان می باشد. از این رو در این پژوهش به بررسی تأثیر اطلاع درمانی بر اختلالات اضطرابی دانشجویان علوم پزشکی همدان پرداخته شده است. روش ها: مطالعه حاضر، از نوع کاربردی است، که به روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی همدان با اختلالات اضطرابی بودند که از بین آن ها، 80 نفر انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد بک گردآوری گردید. مداخله نیز از طریق ارسال بسته های آموزشی به افراد مورد بررسی انجام گرفت. داده ها، با استفاده از نرم افزار spss20 تجزیه وتحلیل شدند. یافتهها:بر طبق نتایج، پس از مداخله، میزان اضطراب دانشجویان گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله کاهش معناداری داشت، در حالی که این تفاوت در گروه شاهد مشاهده نشد. همچنین مقایسه دو گروه نشان داد که میزان اضطراب در گروه آزمون، بعد از مداخله دارای تفاوت معناداری با گروه شاهد بود. نتایج نشانگر عدم وجود ارتباط معنادار بین میزان اضطراب دانشجویان با سن، مقطع تحصیلی و ترم تحصیلی بود. اما دانشجویان دختر اضطراب بیشتری داشتند. اصالت: پیگیری آموزش به دانشجویانی که دارای اضطراب هستند از طریق بسته های آموزشی ، اثرات مثبتی بر کنترل اضطراب این دانشجویان دارد و از آنجایی که این روش، روشی مؤثر است، به کادر درمانی در خصوص کنترل اضطراب توصیه می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: اطلاع درمانی؛ دانشجویان؛ اختلالات اضطرابی؛ دانشگاه علوم پزشکی همدان | ||
مراجع | ||
منابعاحمدی، حمید، یاری، شیوا (۱۳۹۴). ضرورتها و چالشهای مطالعه در ایران در عصمت مؤمنی و ابوالقاسم عیسیمراد (گردآورندگان)، مجموعه مقالههای همایش ملی. همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، آبان ۹۲، 243- 259. تهران: کتابدار.
حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
خسروی، فریبرز، منصوریان، یزدان، علیپور حافظی، مهدی، علیمحمدی، داریوش (1387). تأثیر منابع الکترونیک بر مطالعه. کتاب ماه کلیات، 8 (128).
داورپناه، محمدرضا (1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی. تهران: دبیزش؛ چاپار.
زوارقی، رسول، موسوی، میرمرتضی، اثنیعشری، جلیل، پورطهماسبی، سیاوش (1389). بررسی رابطه بین میزان استفاده اعضای هیأت علمی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی با عملکرد آموزشی و پژوهشی آنان در دانشگاه تهران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی). 1-17(5)، 217-236.
فیشر، کرن، مککچنی، لین، اردلز، ساندا (1387). نظریههای رفتار اطلاعاتی. ترجمه فیروزه زارع فراشبندی و غلام حیدری، محسن حاجی زین العابدینی و لیلا مکتبی فرد، ویراسته زاهد بیگدلی، تهران: کتابدار.
کیس، دونالد (1393). جستوجوی اطلاعات: بررسی تحقیقات در بارهی اطلاعیابی، نیازهای اطلاعاتی، و رفتار اطلاعاتی. ترجمه زاهد بیگدلی؛ با همکاری شبنم شاهینی، روحالله خادمی و سیده صدیقه طاهرزاده موسویان. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
مرادی، شهاب، رجبپور، مجتبی، کیانارثی، فرحناز، حاجلو، نادر، رادبخش، ناهید (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1)، 95-118.
معمارباشی، پیام، زمانیمیاندشتی، ناصر (1392). واکاوی اطلاعیابی تحصیلی از طریق اینترنت در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی رازی کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، (1).
منصوریان، یزدان (1390). رویکرد کیفی، بافتمدار و میانرشتهای. سخنرانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25 خرداد 90.
ناصری، زهرا و نوروزی، علیرضا (۱۳۹۵). تأثیر محیط دیجیتال بر عادت و روشهای خواندن جوانان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۲ (۲)، 213-217.
نبوی، مجید، رسولی، بهروز (1393). آموزش تعامل انسان و اطلاعات: اهداف، موضوعات و منابع در نصرت ریاحینیا و یزدان منصوریان (گردآورندگان). مجموعه مقالات اولین همایش ملی. همایش ملی انسان و اطلاعات، 7 آبان 93، 373-387. تهران: دانشگاه خوارزمی.
نگاهبان بنابی، طیبه، انصاری، علی (۱۳۹۰). نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیطهای دیجیتالی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ۸ (۲)، 124- 131.
References
Dresang, E. T., & McClelland, K. (1999). Radical change: Digital age literature and learning. Theory into practice, 38(3), 160-167.
Dresang, E. T. (2005). The information-seeking behavior of youth in the digital environment. Library Trends, 54(2), 178-196.
Dresang, E. T., & Koh, K. (2009).Radical change theory, youth information behavior, and school libraries.Library Trends, 58(1), 26-50.
Koh, K. (2011). Proposing a theoretical framework for digital age youth information behavior building upon radical change theory.Unpublished doctoral dissertation, The Florida State University.
Lincoln, V. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.Literature, Technology, and Early Writing Instruction. Language Arts, 78(3), 207-216.
Liu, Z. (2005), “Reading behavior in the digital environment: changes in reading behavior over the past 10 years”, Journal of Documentation, 61 (6): 700-710.
Saaid, S. A., & Wahab, Z. A. (2014). The Impact of Digital Based Materials on Undergraduates' Reading Habit. International Journal of Social Science and Humanity, 4(3), 249.
Shabani, A .NaderiKharaji. F, Abedi, M. R. (2012). Reading Behavior of Graduate Students in Digital Environment at University of Isfahan through 2008-2009: A Case Study.International Journal of Information Science and Management (IJISM), 10(1), 1-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |