تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,068 |
بررسی تأثیر ابعاد مدل رفتار برنامهریزیشده بر قصد خرید مواد غذایی محلی (نمونه پژوهش: محصول عسل) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 12، دوره 11، شماره 2، 1398، صفحه 415-436 اصل مقاله (630.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2019.259239.3078 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شاه طهماسبی1؛ علی رضا باقری روچ* 2 | ||
1دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران. | ||
2کارشناس ارشد، گروه مدیریت اجرایی، دانشگاه البرز، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در سالهای اخیر علاقه مصرفکنندگان سراسر جهان به مواد غذایی که از منابع محلی بهدست میآیند، افزایش یافته است. با وجود افزایش توجه مصرف مواد غذایی محلی، رفتار مصرفکنندگان در موضوع مواد غذایی محلی، بهویژه در کشورهای در حال توسعه هنوز بهخوبی درک نشده است. هدف این پژوهش بررسی قصد خرید مصرفکنندگان مواد غذایی محلی با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده است. روش: در این پژوهش، متغیرهای قومگرایی، خودتفسیری و حساسیت قیمتی بهعنوان تعدیلکننده به مدل اصلی اضافه شده است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی، از نوع پیمایشی است. جامعه هدف این پژوهش را همه شهروندان شهر قزوین تشکیل میدهند. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر به دست آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده و روش تحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS3.2.6 بوده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که ابعاد مدل رفتار برنامهریزیشده (نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتار درکشده) بر قصد خرید تأثیر مثبت میگذارند. همچنین، حساسیت قیمتی بر رابطه میان نگرش بر قصد خرید، نقش تعدیلکننده دارد؛ بدین معنا که به افزایش رابطه این دو منجر میشود. علاوه بر این، بر اساس نتایج قومگرایی بر رابطه هنجار ذهنی بر قصد خرید، خودتفسیری بر رابطه کنترل رفتار درکشده بر قصد خرید و حساسیت قیمتی بر رابطه هنجار ذهنی و کنترل رفتار درکشده بر قصد خرید نقش تعدیلکنندهای ندارند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مدل، رفتار برنامهریزیشده و حساسیت قیمتی پیشبینیکننده قصد خرید هستند. بنابراین، نتایج این یافتهها میتواند به تولیدکنندگان، بازاریابها و فروشندگان مواد غذایی محلی در تصمیمگیری برای سرمایهگذاری، تبلیغات و فروش کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل رفتار برنامهریزیشده؛ قصد خرید؛ مواد غذایی محلی | ||
مراجع | ||
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1393). مدلسازی معادلات ساختاری بـا نـرمافـزار .PLS تهـران: سـازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رنجبریان، بهرام؛ قلیزاده شغلآباد، رسول (1388). قومگرایی در مصرف و رابطه آن با میهنپرستی و گرایشات جهانوطنی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. نشریه مدیریت بازرگانی، 1(3)، 87-106.
زندحسامی، حسام؛ پروینچی، شیما (1393). بهکارگیری نظریه رفتار برنامهریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرفکنندگان. مدیریت توسعه و تحول، 6(18)، 23-30.
شیرخدایی، میثم؛ قاسم همدانی، ایمان؛ حبیبنژاد لوجندی، سمیرا (1395). بررسی تأثیر ارزش جمعگرایی، اعتماد، کیفیت و ریسک درک شده در قصد مصرفکننده به خرید محصولات ارگانیک (مطالعه موردی: مصرفکنندگان محصولات ارگانیک استان هرمزگان). پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان، 7(12)، 75-89.
غلامی، صفورا؛ محمدی، اسفندیار؛ پوراشرف، یاساناله؛ سایه میری کوروش (1393). عوامل پیشبینیکننده رفتار مصرف میوه و سبزی بین مصرفکنندگان شهر ایلام بر اساس سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 1(4)، 8-18.
ملاحسینی، علی؛ جبارزاده، بهرام (1390). بررسی تأثیر ریسک، ارزش و آگاهی قیمت بر تمایل به خرید کالاهای بازار خاکستری در استان کرمان. مجله تحقیقات بازاریابی نوین، 1(1)، 1-22.
نوروزی، حسین؛ مهذبی، مهدی؛ توپا اسفندیاری، فاطمه (1393). بررسی تأثیر خودتفسیری بر رفتار شکایتآمیز مصرفکنندگان. اولین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی. تهران، مرکز همایشهای بینالمللی شهید بهشتی.
هیر، جوزف؛ هالت، توماس ام؛ رینگل، کریستین ام؛ سارستد، مارکو (1395). مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعـات جزئـی ( (PLS-SEM، ترجمه عادل آذر و رسول غلامزاده، تهران: انتشارات نگاه دانش.
References
Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In Action control (pp. 11-39). Springer Berlin Heidelberg.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior. Open University Press, McGraw-Hill Education.
Al-Swidi, A., Mohammed Rafiul Huque, S., Haroon Hafeez, M., & Noor Mohd Shariff, M. (2014). The role of subjective norms in theory of planned behavior in the context of organic food consumption. British Food Journal, 116(10), 1561-1580.
Aprile, M. C., Caputo,V., & Nayga Jr, R. M. (2016). Consumers’ preferences and attitudes toward local food products. Journal of food products marketing, 22(1), 19-42.
Arsil, P., Li, E., & Bruwer, J. (2014). Perspectives on consumer perceptions of local foods: a view from Indonesia. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 26(2), 107-124.
Bianchi, C. (2017). Exploring urban consumers’ attitudes and intentions to purchase local food in Chile. Journal of Food Products Marketing, 23(5), 553-569.
Bianchi, C., & Mortimer, G. (2015). Drivers of local food consumption: a comparative study. British Food Journal, 117(9), 2282-2299.
Campbell, M. C. (2007). “Says who?!” How the source of price information and affect influence perceived price (un) fairness. Journal of Marketing Research, 44(2), 261-271.
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling software with PLS. Scientific Information Database (SID), Tehran. (in Persian)
Fernández‐Ferrín, P., Bande, B., Calvo‐Turrientes, A., & Galán‐Ladero, M. M. (2017). The Choice of Local Food Products by Young Consumers: The Importance of Public and Private Attributes. Agribusiness, 33(1), 70-84.
Fernández-Ferrín, P., Calvo-Turrientes, A., Bande, B., Artaraz-Miñón, M., & Galán-Ladero, M. M. (2018). The valuation and purchase of food products that combine local, regional and traditional features: The influence of consumer ethnocentrism. Food Quality and Preference, 64, 138-147.
Fishbein, M., Ajzen. I. (2011). Predicting and changing Behavior: The Reasoned Action Approach. New York, Taylor & Francis Group.
Gholami, S., Mohammadi, E., Pourashraf, Y. & Sayehmiri, K.(2015). Evaluating the predictors of fruit and vegetable consumption behavior in Ilam based on constructs of developed planned behavior theory. Journal of Neyshabur University of Medical Sciences, 1(4), 8-18. (in Persian)
Giampietri, E., Verneau, F., Del Giudice, T., Carfora, V., & Finco, A. (2018). A Theory of Planned behaviour perspective for investigating the role of trust in consumer purchasing decision related to short food supply chains. Food Quality and Preference, 64, 160-166.
Gracia, A., & Maza, M. T. (2015). Determinants of the intention to purchase an autochthonous local lamb breed: Spanish case study. Meat science, 110, 212-219.
Hair, J., Hult, G., Ringle, Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural
equation modeling (PLS-SEM). Translated by A. Azar & Gholamzadeh, R. Tehran:
Negah-e- Danesh publication. (in Persian)
Hsu, C. L., Chang, C. Y., & Yansritakul, C. (2017). Exploring purchase intention of green skincare products using the theory of planned behavior: Testing the moderating effects of country of origin and price sensitivity. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 145-152.
Hu, W., Batte, M. T., Woods, T., & Ernst, S. (2011). Consumer preferences for local production and other value-added label claims for a processed food product. European Review of Agricultural Economics, 39(3), 489-510.
Kotler, PH., & Armstrong, G. (2016). Principles of Marketing. Sixteenth edition. Pearson.
Kumar, A., & Smith, S. (2018). Understanding Local Food Consumers: Theory of Planned Behavior and Segmentation Approach. Journal of Food Products Marketing, 24(2), 196-215.
Lang, M., Stanton, J., & Qu, Y. (2014). Consumers’ evolving definition and expectations for local foods. British Food Journal, 116(11), 1808-1820.
Lorenz, B. A., Hartmann, M., & Simons, J. (2015). Impacts from region-of-origin labeling on consumer product perception and purchasing intention–Causal relationships in a TPB based model. Food quality and preference, 45, 149-157.
Low, W. S., Lee, J. D., & Cheng, S. M. (2013). The link between customer satisfaction and price sensitivity: An investigation of retailing industry in Taiwan. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(1), 1-10.
Lu Wang, C., & Xiong Chen, Z. (2004). Consumer ethnocentrism and willingness to buy domestic products in a developing country setting: testing moderating effects. Journal of Consumer Marketing, 21(6), 391-400.
Maher, A. A., & Mady, S. (2010). Animosity, subjective norms, and anticipated emotions during an international crisis. International Marketing Review, 27(6), 630-651.
Markus, H. R. & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.
Menozzi, D., Halawany-Darson, R., Mora, C., & Giraud, G. (2015). Motives towards traceable food choice: A comparison between French and Italian consumers. Food Control, 49, 40-48.
Mirosa, M., & Lawson, R. (2012). Revealing the lifestyles of local food consumers. British food journal, 114(6), 816-825.
Molla Hosseini, A., Jabbarzadeh, B. (2013). Investigating the Effect of Risk, Value, and Price Consciousness on Willingness to Purchase Gray Market Goods in Kerman Province. Journal New Marketing Research, 1(1), 1-22. (in Persian)
Moser, A. K. (2015). Thinking green, buying green? Drivers of pro-environmental purchasing behavior. Journal of Consumer Marketing, 32(3), 167-175.
Norouzi, H., Mohazabi, M., & Toopaesfandiari, S. (2015). Investigating self- construal effect on consumer complaints behavior. Marketing Research Conference. Tehran, Shahid Beheshti Conference Center. (in Persian)
Oberholtzer, L., Dimitri, C., & Jaenicke, E. C. (2014). Examining US food retailers’ decisions to procure local and organic produce from farmer direct-to-retail supply chains. Journal of Food Products Marketing, 20(4), 345-361.
Onozaka, Y., Nurse, G., & McFadden, D. T. (2010). Local food consumers: How motivations and perceptions translate to buying behavior. Choices, 25(1), 1-6.
Orth, U. R., & Firbasová, Z. (2003). The role of consumer ethnocentrism in food product evaluation. Agribusiness: An International Journal, 19(2), 137-153.
Paul, J., Modi, A., & Patel, J. (2016). Predicting green product consumption using theory of planned behavior and reasoned action. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 123-134.
Penney, U., & Prior, C. (2014). Exploring the urban consumer's perception of local food. International Journal of Retail & Distribution Management, 42(7), 580-594.
Ranjbarian, B., & Gholizadeh Shoghl Abad, R. (2010). Consumer Ethnocentrism and Its Relation with Patriotism and Cosmopolitanism Characteristics among Students of University of Isfahan. Journal of Business Management, 1(3), 87-106. (in Persian)
Scarpa, R., Philippidis, G., & Spalatro, F. (2005). Product‐country images and preference heterogeneity for Mediterranean food products: a discrete choice framework. Agribusiness, 21(3), 329-349.
Seitz, C. C., & Roosen, J. (2015). Does consumer ethnocentrism influence product knowledge? Food quality and preference, 43, 113-121.
Seyfang, G. (2006). Ecological citizenship and sustainable consumption: Examining local organic food networks. Journal of rural studies, 22(4), 383-395.
Shah Alam, S., & Mohamed Sayuti, N. (2011). Applying the Theory of Planned Behavior (TPB) in halal food purchasing. International journal of Commerce and Management, 21(1), 8-20.
Sharma, P. (2011). Country of origin effects in developed and emerging markets: Exploring the contrasting roles of materialism and value consciousness. Journal of International Business Studies, 42(2), 285-306.
Sharma, P. (2015). Consumer ethnocentrism: Reconceptualization and cross-cultural validation. Journal of International Business Studies, 46(3), 381-389.
Shimp, T. A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE. Journal of marketing research, 280-289.
Shin, Y. H., & Hancer, M. (2016). The role of attitude, subjective norm, perceived behavioral control, and moral norm in the intention to purchase local food products. Journal of foodservice business research, 19(4), 338-351.
Shirkhodaie, M., Ghasemi, I., & Habibnejad, S. (2017).The effect of the value of pluralism, trust, quality and risk perception in the consumer's intention to purchase organic products (Case study: consumers of organic products Hormozgan Province). Journal of Hormozgan Cultural Research Review, 7 (12), 75-89. (in Persian)
Singelis, T. M. (1994). The measurement of independent and interdependent self-construals. Personality and social psychology bulletin, 20(5), 580-591.
Sumner, W. G. (1906). Folkways: A study of the sociological importance of usage, manners, customs, mores, and morals.
Tomić, M., & Alfnes, F. (2018). Effect of Normative and Affective Aspects on Willingness to Pay for Domestic Food Products— A Multiple Price List Experiment. Journal of Food Products Marketing, 24(6), 681-696.
Vabø, M., & Hansen, H. (2016). Purchase intentions for domestic food: a moderated TPB-explanation. British Food Journal, 118(10), 2372-2387.
Verbeke, W., & Poquiviqui López, G. (2005). Ethnic food attitudes and behaviour among Belgians and Hispanics living in Belgium. British Food Journal, 107(11), 823-840.
Yadav, R., & Pathak, G. S. (2016). Intention to purchase organic food among young consumers: Evidences from a developing nation. Appetite, 96, 122-128.
Yadav, R., & Pathak, G. S. (2017). Determinants of Consumers' Green Purchase Behavior in a Developing Nation: Applying and Extending the Theory of Planned Behavior. Ecological Economics, 134, 114-122.
Yang, B., Nan, X., & Zhao, X. (2017). Persuasiveness of anti-smoking messages: self-construal and message focus. Health Education, 117(4), 398-413.
Yang, H. T., & Yen, G. F. (2018). Consumer responses to corporate cause-related marketing: A serial multiple mediator model of self-construal, empathy and moral identity. European Journal of Marketing, 52(9/10), 2105-2127.
Yazdanpanah, M., & Forouzani, M. (2015). Application of the Theory of Planned Behaviour to predict Iranian students' intention to purchase organic food. Journal of Cleaner Production, 107, 342-352.
Zand Hessami, H., & Parvinchi, SH. (2014). Application of the Theory of Planned Behavior to examine consumer’s green purchase intention. Journal of Development Evolution Management, 18, 23-30. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,529 |