تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,365 |
بررسی تأثیر اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری از مسیر قابلیت یادگیری سازمانی در صنعت بانکرینگ | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 2، 1398، صفحه 403-414 اصل مقاله (436.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2019.127441.1708 | ||
نویسندگان | ||
علی محقر1؛ شایان آتشین پنجه* 2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: بسیاری از محققان عقیده دارند که «مدیریت کیفیت فراگیر» تأثیر مثبتی بر عملکرد نوآورانه دارد. از طرف دیگر توانایی یادگیری میتواند قابلیت نوآوریهای سازمانی را ارتقا دهد و مزیت رقابتی را در محیطهای تجاری متغیر، نگهداری کند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر» و «قابلیت یادگیری سازمانی» بر «عملکرد نوآوری» در صنعت بانکرینگ (سوخترسانی دریایی) میپردازد. روش: مدل مفهومی پژوهش از ادغام چندین مدل حاصل شده و جامعه آماری آن نیز مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای فعال در صنعت نفت و گاز و حوزه سوخترسانی ایران است. فرضیههای مدل مفهومی در این پژوهش با ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیلهای آماری و روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمایش شدند. یافتهها: یافتههای ناشی از این پژوهش نشان داد ارتقای «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر» با توجه به تأثیری که بر «قابلیت یادگیری سازمانی» دارد، بهطور غیرمستقیم بر «عملکرد نوآوری» شرکتهای فعال در حوزه بانکرینگ تأثیرگذار است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش مشخص شد در شرکتهای صنعت بانکرینگ متغیر «اقدامات مدیریت کیفیت فراگیر» در حدود 85 درصد از تغییرات «قابلیت یادگیری سازمانی» را پیشبینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کیفیت فراگیر؛ صنعت بانکرینگ؛ عملکرد نوآوری؛ قابلیت یادگیری سازمانی | ||
مراجع | ||
دانایی فرد، حسن (1387). نظریهپردازی: مبانی و روششناسیها. تهران: سمت. فرجی، حمیدرضا (1382). رهبران نظریههای کیفیت. ماهنامه علمی ـ آموزشی تدبیر، 137. فعال قیومی، علی؛ مؤمنی، منصور (1386). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: مؤلف. موحدی سبحانی، فرزاد (1383). تبیین ارتباط میان قابلیت یادگیری و تحول سازمانی: موردکاوی در سازمانهای ایرانی. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. References Baker, W. E., & Sinkula, J. M. (1999). The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance. Journal of the academy of marketing science, 27(4), 411-427. Bohmer, R. M., & Edmondson, A. C. (2000, December). Organizational learning in health care. In Health Forum Journal (Vol. 44, No. 2, pp. 32-35). Bontis, N., Crossan, M. M., & Hulland, J. (2002). Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows. Journal of management studies, 39(4), 437-469. Chen, Y. S., James Lin, M. J., & Chang, C. H. (2006). The influence of intellectual capital on new product development performance–the manufacturing companies of Taiwan as an example. Total Quality Management and Business Excellence, 17(10), 1323-1339. Danaeifard, H. (2008). Theorizing: Foundations and Methodologies. Tehran: SAMT. (in Persian) Demirbag, M., Lenny Koh, S. C., Tatoglu, E., & Zaim, S. (2006). TQM and market orientation's impact on SMEs' performance. Industrial Management & Data Systems, 106(8), 1206-1228. Dodgson, M. (1993). Organizational learning: a review of some literatures. Organization studies, 14(3), 375-394. Faal Ghayoumi, A., Moemeni, M. (2007). Statistical analysis using SPSS. Tehran: Moalef. (in Persian) Faraji, H. (2003). Leaders of quality theories. Tadbir, 137. (in Persian) Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y. H., Yang, B., Wu, C. M., & Kuo, Y. M. (2011). Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry. International business review, 20(2), 213-225. Inkpen, A. C. (1998). Learning and knowledge acquisition through international strategic alliances. The Academy of Management Executive, 12(4), 69-80. Jerez-Gomez, P., Céspedes-Lorente, J., & Valle-Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of business research, 58(6), 715-725. Kanji, G. K. (1996). Can total quality management help innovation? Total Quality Management, 7(1), 3-10. Lopez‐Cabrales, A., Valle, R., & Herrero, I. (2006). The contribution of core employees to organizational capabilities and efficiency. Human Resource Management, 45(1), 81-109. Lu, J. F., Liu, J. L., Huang, Q. Q., Xu, Z. H., & Yan, R. (2006). Construction of system of tobacco quality management with TQM [J]. Chinese Tobacco Science, 1. Mansfield, E. (1983). Technological change and market structure: an empirical study. The American Economic Review, 73(2), 205-209. Martinez-Costa, M., & Jiménez-Jiménez, D. (2008). Are companies that implement TQM better learning organisations? An empirical study. Total Quality Management, 19(11), 1101-1115. McAdam, R., & Armstrong, G. (2001). A symbiosis of quality and innovation in SMEs: a multiple case study analysis. Managerial Auditing Journal, 16(7), 394-399. Morgan, R. E., Katsikeas, C. S., & Appiah-Adu, K. (1998). Market orientation and organizational learning capabilities. Journal of marketing management,14(4), 353-381. Moser, M. R., & Morrissey, B. (1984). Achievement recognition in a research and development unit. Engineering Management International, 3(1), 49-54. Movahedi Sobhani, F. (2004). Explaining the Relationship between Learning Ability and Organizational Transformation: Case Study in Iranian Organizations. Ph.D. Thesis, Tarbiat Modares University, Tehran. (in Persian) Olson, E. M., Walker Jr, O. C., & Ruekert, R. W. (1995). Organizing for effective new product development: The moderating role of product innovativeness. The Journal of Marketing, 48-62. Prajogo, D. I., & Sohal, A. S. (2003). The relationship between TQM practices, quality performance, and innovation performance: An empirical examination. International journal of quality & reliability management, 20(8), 901-918. Preskill, H., & Torres, R. (1999). The role of evaluative enquiry in creating learning organisations. Organisational Learning and the Learning Organisation. Sage, London. Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations: modifications of a model for telecommunications. In Die diffusion von innovationen in der telekommunikation (pp. 25-38). Springer, Berlin, Heidelberg. Rothaermel, F. T., & Deeds, D. L. (2004). Exploration and exploitation alliances in biotechnology: A system of new product development. Strategic management journal, 25(3), 201-221. Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2004). Conceptualizing total quality management in higher education. The TQM magazine, 16(2), 145-159. Senge, P. M. (1990). The art and practice of the learning organization (pp. 3-11). New York: Doubleday Singh, P. J., & Smith, A. J. (2004). Relationship between TQM and innovation: an empirical study. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(5), 394-401. Sinkula, J. M., Baker, W. E., & Noordewier, T. (1997). A framework for market-based organizational learning: Linking values, knowledge, and behavior. Journal of the academy of Marketing Science, 25(4), 305-318. Tang, H. K. (1998). An integrative model of innovation in organizations. Technovation, 18(5), 297-309. Thai Hoang, D., Igel, B., & Laosirihongthong, T. (2006). The impact of total quality management on innovation: Findings from a developing country. International journal of quality & reliability management, 23(9), 1092-1117. Van Aken, J. E., & Weggeman, M. P. (2000). Managing learning in informal innovation networks: overcoming the Daphne‐dilemma. R&D Management, 30(2), 139-150. Vanichchinchai, A., & Igel, B. (2011). The impact of total quality management on supply chain management and firm's supply performance. International Journal of Production Research, 49(11), 3405-3424.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |