تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,397 |
تأثیر کاراکتر بر توانمندیهای احساسی و اجتماعی: پژوهش پیمایشی روی دانشجویان حوزه مدیریت | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 2، 1398، صفحه 375-402 اصل مقاله (517.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2019.269178.3312 | ||
نویسندگان | ||
روزا هندیجانی* 1؛ سید بابک علوی2؛ علینقی مشایخی3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این مطالعه به بررسی ارتباط ابعاد کاراکتر و توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی میپردازد. توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی تأثیر چشمگیری بر عملکرد افراد دارند. کاراکتر در توسعه توانمندیها، نقش بنیادین دارد. با وجود این، تاکنون در راستای بررسی ارتباط ابعاد کاراکتر و توانمندیها مطالعه دقیقی انجام نشده است. در این مطالعه به ارتباط بین این دو عامل میپردازیم. روش: این پژوهش کمی و با روش پرسشنامهای است. جامعه نمونه 165 نفر از دانشجویان ارشد مدیریت در ایران است. نمونهگیری بهصورت تصادفی و با ارسال ایمیل انجام شد. روایی تحقیق با مرور ادبیات، مصاحبه متخصصان، گزینش و بازگرداندن پرسشنامهها به فارسی طی چندین مرحله صورت گرفت. پایایی متغیرهای تحقیق با روش آلفای کرونباخ پس از تکمیل پرسشنامه سنجیده شد. در انتها، متغیرهای تحقیق به شکل میانگین محاسبه و با روش رگرسیون خطی تحلیل شدند. یافتهها: ابعاد مختلف کاراکتر بر توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری داشتند. بهطور کلی در دسته توانمندیهای احساسی ـ خودآگاهی، ابعاد کاراکتر اعتدال، مسئولیتپذیری و تمامیت اخلاقی؛ در دسته توانمندیهای احساسی ـ خودمدیریتی ابعاد کاراکتر اعتدال، انگیزه، وراروی، مشارکت و شهامت؛ در دسته توانمندیهای اجتماعی ـ آگاهی اجتماعی، ابعاد فروتنی، انسانیت و شهامت و در دسته توانمندیهای اجتماعی ـ مدیریت ارتباطات بین فردی، ابعاد داوری، واوری، مشارکت، شهامت و تمامیت اخلاقی تأثیر مثبت و معناداری داشتند. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق اهمیت کاراکتر را در شکلگیری توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی پررنگتر میکند. با توجه به نتایج، ابعادی نظیر اعتدال، انسانیت، فروتنی و وراوی بهعنوان ابعاد اثرگذار بر توسعه توانمندیها شناخته شدند که در مطالعات قبلی به آنها کمتر توجه شده بود. رهبری فروتنانه، مکانیزمهای انگیزشی مناسب و برنتابیدن رفتارهای غرورآمیز و غیرانسانی، راهکارهایی هستند که در راستای توسعه ابعاد کاراکتر به آنها اشاره شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندیهای احساسی؛ توانمندیهای اجتماعی؛ کاراکتر؛ درهمتنیدگی؛ عملکرد | ||
مراجع | ||
محمدبیگی، ابوالفضل؛ محمدصالحی، نرگس؛ علیگل محمد (1393). روایی پایایی ابزارها و روشهای مختلف اندازهگیری آنها در پژوهشهای کاربردی در سلامت. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 13، 1353-1170.
References Alzola, M. (2012). The possibility of virtue. Business Ethics Quarterly, 22(2), 377-404. Ammeter, A. P., Douglas, C., Ferris, G. R., & Goka, H. (2004). A social relationship conceptualization of trust and accountability in organizations. Human Resource Management Review, 14(1), 47-65. Andrews, J., & Higson, H. (2008). Graduate employability, ‘soft skills’ versus ‘hard’ business knowledge: A European study. Higher education in Europe, 33(4), 411-422. Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the academy of marketing science, 16(1), 74-94. Batista-Foguet, J. M., Boyatzis, R., Guillen, L., & Serlavos, R. (2008). Assessing emotional intelligence competencies in two global contexts. Emotional intelligence: Theoretical and cultural perspectives, 89-114. Bono, J. E., & Judge, T. A. (2004). Personality and transformational and transactional leadership: a meta-analysis. Journal of applied psychology, 89(5), 901. Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of management development, 27(1), 5-12. Boyatzis, R. E. (2011). Managerial and leadership competencies: A behavioral approach to emotional, social and cognitive intelligence. Vision, 15(2), 91-100. Boyatzis, R. E., & Saatcioglu, A. (2008). A 20-year view of trying to develop emotional, social and cognitive intelligence competencies in graduate management education. Journal of management development, 27(1), 92-108. Boyatzis, R.E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 25(7), 5–12. Brdar, I., & Kashdan, T. B. (2010). Character strengths and well-being in Croatia: An empirical investigation of structure and correlates. Journal of research in personality, 44(1), 151-154. Campbell, J. J., Dunnette, M. D., Lawler, E. E., & Weick, K. E. (1970). Managerial behavior, performance, and effectiveness. New York, NY: McGraw-Hill. Cheung, C. K., & Lee, T. Y. (2010). Improving social competence through character education. Evaluation and program planning, 33(3), 255-263. Cohen, J., Cohen P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2014). Applied multiple regression/ correlation analysis for the behavioral sciences. New York, NY: Psychology Press. Crossan, M. M., Byrne, A., Seijts, G. H., Reno, M., Monzani, L., & Gandz, J. (2017). Toward a framework of leader character in organizations. Journal of Management Studies, 54(7), 986-1018. Crossan, M., Mazutis, D., & Seijts, G. (2013). In search of virtue: The role of virtues, values and character strengths in ethical decision making. Journal of Business Ethics, 113(4), 567-581. Crossan, M., Mazutis, D., Seijts, G., & Gandz, J. (2013). Developing leadership character in business programs. Academy of Management Learning & Education, 12(2), 285-305. Crossan, M., Seijts, G., & Gandz, J. (2015). Developing leadership character. New York, NY: Routledge. Dragoni, L., Tesluk, P. E., Russell, J. E., & Oh, I. S. (2009). Understanding managerial development: Integrating developmental assignments, learning orientation, and access to developmental opportunities in predicting managerial competencies. Academy of Management Journal, 52(4), 731-743. Drost, E. A. (2011). Validity and reliability in social science research. Education Research and perspectives, 38(1), 105-123. Dulewicz, V., & Higgs, M. (2004). Can emotional intelligence be developed?. The International Journal of Human Resource Management, 15(1), 95-111. Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432. Economist [Electronic version]. September 24. 24, 2009. The pedagogy of the privileged, Retrieved: September 27, 2009, from: http://www.economist.com/businessfinance/ displaystory.cfm?story_ id!14493183. Field, A.P. (2009). Discovering statistics using SPSS: and sex and drugs and rock ‘n’ roll (3rd ed.). London, UK: Sage Publication. Fitzsimmons, J. A., Fitzsimmons, M. J., & Bordoloi, S. (2014). Service management: Operations, strategy, information technology (p. 4). New York, NY: McGraw-Hill. Fredrickson, B. L. (2003). The value of positive emotions: The emerging science of positive psychology is coming to understand why it's good to feel good. American scientist, 91(4), 330-335. Frink, D. D., & Klimoski, R. J. (1998). Toward a theory of accountability in organizations and human resource management, Research in personnel and human resources management, 16, 1-51. Garramone, G. M., Steele, M. E., & Pinkleton, B. (1991). The role of cognitive schemata in determining candidate characteristic effects. Television and political advertising, 1, 311-328. Gentry, W. A., Cullen, K. L., Sosik, J. J., Chun, J. U., Leupold, C. R., & Tonidandel, S. (2013). Integrity's place among the character strengths of middle-level managers and top-level executives. The Leadership Quarterly, 24(3), 395-404. Ghamari, F., Mohammadbeigi, A., Mohammadsalehi, N., & Hashiani, A. A. (2011). Internet addiction and modeling its risk factors in medical students, Iran. Indian journal of psychological medicine, 33(2), 158-162. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam, NY. Goleman, D. (2006). Social Intelligence. Bantam Books, NY. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). New Jersey, NJ: Pearson Prentice Hall. Hannah, S. T., & Avolio, B. J. (2011). Leader character, ethos, and virtue: Individual and collective considerations. The Leadership Quarterly, 22(5), 989-994. Higgs, M., & Dulewicz, V. (2002). Making sense of emotional intelligence. PreVisor UK Ltd. Jackson, D. (2009). Profiling industry-relevant management graduate competencies: The need for a fresh approach. International Journal of Management Education, 8(1), 85-98. Kline, T. J., Sulsky, L. M., & Rever-Moriyama, S. D. (2000). Common method variance and specification errors: A practical approach to detection. The Journal of psychology, 134(4), 401-421. Littman-Ovadia, H., & Lavy, S. (2011). Character strengths in Israel. European Journal of Psychological Assessment, 28, 41-50. Macdonald, C., Bore, M., & Munro, D. (2008). Values in action scale and the Big 5: An empirical indication of structure. Journal of Research in Personality, 42(4), 787-799. MacIntyre, A. (2007) After Virtue, (3rd ed.). Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press. McClelland, D. C., & Burnham, D. H. (2008). Power is the great motivator. Boston, MA: Harvard Business Review Press. McClelland, D. C., Baldwin, A. L., Bronfenbrenner, U., & Strodtbeck, F. L. (1958). Talent and society: New perspectives in the identification of talent. New York, NY: Van Nostrand. McGrath, R. E. (2014). Scale-and item-level factor analyses of the VIA inventory of strengths. Assessment, 21(1), 4-14. McKinnon, C. (1999). Character, virtue theories, and the vices. Broadview Press. Miele, D. B., & Wigfield, A. (2014). Quantitative and qualitative relations between motivation and critical-analytic thinking. Educational psychology review, 26(4), 519-541. Mohammadbeigi, A., Mohammadsalehi, N., & Aligol, M. (2015). Validity and reliability of the instruments and types of measurement in health applied researches. Journal of Rafsanjan University Medical Science, 13(10), 1153-1170. (in Persian) Molden, D. C., & Miele, D. B. (2008). The origins and influences of promotion-focused and prevention-focused achievement motivations. Advances in motivation and achievement: Social psychological perspectives, 15, 81-118. Moradi, S., Nima, A. A., Rapp Ricciardi, M., Archer, T., & Garcia, D. (2014). Exercise, character strengths, well-being, and learning climate in the prediction of performance over a 6-month period at a call center. Frontiers in psychology, 5, 1-11. Ou, A. Y., Tsui, A. S., Kinicki, A. J., Waldman, D. A., Xiao, Z., & Song, L. J. (2014). Humble chief executive officers’ connections to top management team integration and middle managers’ responses. Administrative Science Quarterly, 59(1), 34-72. Owens, B. P., Johnson, M. D., & Mitchell, T. R. (2013). Expressed humility in organizations: Implications for performance, teams, and leadership. Organization Science, 24(5), 1517-1538. Palanski, M. E., & Yammarino, F. J. (2011). Impact of behavioral integrity on follower job performance: A three-study examination. The Leadership Quarterly, 22(4), 765-786. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of marketing, 49(4), 41-50. Park, N., & Peterson, C. (2009). Character strengths: Research and practice. Journal of College and Character, 10(4). Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states. The Journal of Positive Psychology, 1(3), 118-129. Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). New York, NY: Oxford University Press. Peterson, C., Park, N., Pole, N., D'Andrea, W., & Seligman, M. E. (2008). Strengths of character and posttraumatic growth. Journal of Traumatic Stress: Official Publication of the International Society for Traumatic Stress Studies, 21(2), 214-217. Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health, 29(5), 489-497. Robins, S. P. & Judge T. A. (2015). Organizational behavior (16th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education. Ros-Morente, A., Mora, C. A., Nadal, C. T., Belled, A. B., & Berenguer, N. J. (2018). An examination of the relationship between emotional intelligence, positive affect and character strengths and virtues. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 34(1), 63-67. Ruch, W., Proyer, R. T., Harzer, C., Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2010). Values in action inventory of strengths (VIA-IS). Journal of individual differences, 31(3), 138-149. Seijts, G., Gandz, J., Crossan, M., & Reno, M. (2015). Character matters: Character dimensions’ impact on leader performance and outcomes. Organizational Dynamics, 44(1), 65-74. Seligman, M. E. P., & Peterson, C. (2003). Positive clinical psychology. In L. G. Aspinwall, & U. M. Staudinger (Eds.), A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology (pp. 305–317). Washington, DC: American Psychological Association. Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American psychologist, 60(5), 410-421. Shryack, J., Steger, M. F., Krueger, R. F., & Kallie, C. S. (2010). The structure of virtue: An empirical investigation of the dimensionality of the virtues in action inventory of strengths. Personality and Individual Differences, 48(6), 714-719. Singh, K., & Choubisa, R. (2010). Empirical validation of values in action-inventory of strengths (VIA-IS) in Indian context. Psychological Studies, 55(2), 151-158. Sturm, R. E., Vera, D., & Crossan, M. (2017). The entanglement of leader character and leader competence and its impact on performance. The Leadership Quarterly, 28(3), 349-366. Tangney, J. P. (2000). Humility: Theoretical perspectives, empirical findings and directions for future research. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 70-82. Vera, D., & Rodriguez-Lopez, A. (2004). Strategic Virtues: Humility as a Source of Competitive Advantage. Organizational Dynamics, 33(4), 393-408. Williamson, T. (2008). The good society and the good soul: Plato's Republic on leadership. The Leadership Quarterly, 19(4), 397-408. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 773 |