تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,385 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,895 |
گردشگری خلاق، ابزاری برای توسعۀ شهری (مطالعۀ موردی: کلانشهر تبریز) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 4، دی 1397، صفحه 753-768 اصل مقاله (800.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2018.256650.903 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن زال* 1؛ فرشته دوستی2؛ مهدی رمضانزاده لسبوئی3 | ||
1استادیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی و توسعة جهانگردی دانشگاه مازندران | ||
3دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
خلاقیت عنصری ضروری در توسعة اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهاست که برای افزایش ظرفیت تجاری شهرها ضرورت دارد. این امر تبادل دانش و تجربههای میان تمامی اقشار را آسان میکند و سبب میشود هنرمندان تمامی حوزهها، بهویژه حوزة فرهنگ مهارتهای نوآورانه را کسب کنند و تولیدات فرهنگی را ارتقا دهند. در شهری که بتوان خلاقیت را در همة بخشها و ساکنان آن پرورش داد، مقولههایی مانند جذابیت، تنوع و نوآوری در تمامی زمینههای اقتصاد شهری شکل میگیرد و مهاجرت نیروی کار از بین میرود. سرمایة انسانی ثروت اصلی هر منطقه بهشمار میآید که خواهان حضور در جامعة شهر مذکور و مشتاق کار و صرف سرمایه برای ارتقای استانداردهای زندگی خود و خانوادهاش است. در پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، متغیرها از پیشینة پژوهشگران گردآوری و پرسشنامهای نیز تنظیم شد. این پرسشنامه در میان 60 متخصص گردشگری به روش نمونهگیری گلولهبرفی توزیع و جمعآوری شد. براساس نتایج، همة شاخصهای مؤثر شامل سرمایة اجتماعی، کیفیت زندگی، استعداد، تجربة خلاق و زیرساختها ارتباطی مثبت و مستقیم با رشد و توسعة این گردشگری در کلانشهر تبریز دارند که از میان آنها سرمایة اجتماعی و استعداد خلاق بیشترین اثرگذاری را در گردشگری این شهر خواهند داشت. براساس نظر کارشناسان، در شهر تبریز همة قابلیتهای لازم برای جذب طبقة خلاق وجود دارد و شهر در این زمینه نیز موفق بوده است؛ بنابراین میتوان آن را بهکمک برخی تمهیدات به شهری خلاق تبدیل کرد و اقتصاد آن را ارتقا داد. | ||
کلیدواژهها | ||
شهر خلاق؛ صنایع خلاق؛ کلانشهر تبریز؛ گردشگری خلاق | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، مهران، 1387، نشست شهر خلاق: مفاهیم، سیاستها، مطالعه موردی از شهرهای موفق و ناموفق، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، فرهنگسرای نیاوران، تهران. خاماچی، بهروز، 1389، شهر من تبریز، انتشارات ندای شمس، تبریز. قورچی، مرتضی و همکاران، 1392، «شهر خلاق (مبانی نظری و شاخصها)»، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، سال پنجم، شمارة 196، صص 9-36. کلانتری، خلیل، 1388، پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی با استفاده از نرمافزار SPSS، انتشارات شریف، تهران. Campbell, C., 2010, Creative Tourism Providing A Competitive Edge, Tourism Insights, Vol. 3, No. 2, PP. 55-68. Castro, C. M. D., 2012, New Technology and Creative Tourism: A Case Study For t City of Porto= As Novas Tecnologias E O Turismo Criativo, Estudo De Caso Da Cidade Do Porto (Doctoral Dissertation), PP. 1-92. Den Dekker, T., and Tabbers, M., 2012, From Creative Crowds to Creative Tourism: A Search for Creative Tourism in Small and Medium Sized Cities, Journal of Tourism Consumption and Practice, Vol. 4, No. 2, PP. 129-142. Florida, R., 2002,The Rise of the Creative Class, and How It Is Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, New York. Gordin, V., and Matetskaya, M., 2012, Creative Tourism in Saint Petersburg: The State of the Art, Journal of Tourism Consumption and Practice Volume, Vol. 4, No. 2, PP. 55-68. Hull, J. S., and Sassenberg, U., 2012, Creating New Cultural Visitor Experiences on Islands: Challenges and Opportunities, Journal of Tourism Consumption and Practice Volume, Vol. 4, No. 26, PP. 91-110. Jelinčić, D. A., and Žuvela, A., 2012, Facing the Challenge? Creative Tourism in Croatia, Journal of Tourism Consumption and Practice Volume, Vol. 4, No. 2, PP. 78-90. Kunzmann, K., 2004, Culture, Creativity and Spatial Planning, Town Planning Review, Vol. 75, No. 4, PP. 383-404. Landry, C., 2010, Experiencing Imagination: Travel As a Creative Trigger, A Global Conversation, How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Vol. 46, No. 3, PP. 33-42. Landry, C., and Hyams, J., 2012, The Creative City Index: Measuring the Pulse of the City, Comedia, PP. 36-102. Raymond, C., 2007, Creative Tourism New Zealand: The Practical Challenges of Developing Creative Tourism, Tourism, Creativity and Development, Vol. 37, No. 8, PP. 167-180. Richards, G., 1999, Culture,Crafts and Tourism: A Vital Relationship, Developing and Marketing Crafts Tourism, PP.10-37. Richards, G., 2000, World Culture and Heritage and Tourism, Tourism Recreation Research, Vol. 25, No.1, PP. 9-18. Richards, G., 2011, Creativity and Tourism: The State of the Art, Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 4, PP. 1225-1253. Richards, G., 2011, Tourism Development Trajectories: From Culture to Creativity? Tourism and Management Studies, Vol. 6, No. 6, PP. 9-15. Richards, G. W., and Raymond, C., 2000, Creative Tourism, ATLAS News, No. 23, PP. 16-20. Sasaki, M., 2010, Urban Regeneration Through Cultural Creativity and Social Inclusion: Rethinking Creative City Theory Through a Japanese Case Study, Cities, Vol. 27, No. 6, PP. S3-S9. Sharpley, R., 2014, Host Perceptions of Tourism: A Review of the Research, Tourism Management, Vol. 42, No. 6, PP. 37-49. Tan, S. K., Kung, S. F., and Luh, D. B., 2013, A Model of ‘Creative Experience’in Creative Tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 41, No. 4, PP. 153-174. United Nations Department of Economic. 2010, United Nations E-Government Survey 2010: Leveraging E-Government at a Time of Financial and Economic Crisis, United Nations Publications, Vol. 2, No. 1, PP. 1-13. Wurzburger, R., Pratt, S., and Pattakos, A. (Eds.) 2009, Creative Tourism, a Global Conversation, Sunstone Press, PP. 226. Ostan-As.Gov.Ir. Ebrahimi, M., 2008, Creative City Meeting: Concepts, Policies, Case Study of Successful and Unsuccessful Cities, Tehran University of Science and Technology, Tehran: Niavaran Cultural Center, Pp.70. (In Persian) Ghorchi, M. et al., 2013, Creative City (Theoretical Foundations and Indicators),Tehran University of Science and Technology, Vol. 5, No. 196, PP. 9 -36. (In Persian) Kalantari, Kh. 2009, Processing and Analysis of Data in Social and Economic Research Using SPSS Software, Sharif Publishing, Tehran. (In Persian) Khamachi, B., 2010, My Tabriz City, Neda Shams Publications, Tabriz. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,675 |