تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,591 |
الگوی فرآیندی تجاری سازی خدمات در شرکتهای دانش بنیان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 1-20 اصل مقاله (733.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2019.251873.1007457 | ||
نویسندگان | ||
زهره دهدشتی شاهرخ* 1؛ محمود محمدیان محمودیتبار2؛ محمدرضا تقوا1؛ حمیدرضا فرج شوشتریپور3 | ||
1دانشیار دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه علم و فناوری در پیشرفت و تعالی کشورها نقشی تعیینکننده دارد. در اقتصادهای داناییمحور، سهم شرکتهای دانشبنیان در توسعه و تجاریسازی فناوری قابل توجه است. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله ارائة الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان انتخابی بود. بدین منظور، در این پژوهش از روش تحقیق مطالعة چندموردی استفاده شد. ابتدا، با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی (غیرتصادفی) آسان، 3 شرکت ارائهکنندة خدمات دانشبنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مستقر در استانهای قم و تهران، به عنوان نمونه، انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 7 نفر از مدیران مطلع از فرآیند تجاریسازی خدمات دانشبنیان شرکتها، دادهها احصا و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در نهایت، بر اساس نتایج، الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان صنعت ICT طراحی و ارائه شد. مراحل اصلی الگوی مذکور عبارتاند از: تحقیقات بازاریابی (نیازسنجی)، ایدهیابی، تحلیل و تأمین مالی، تأمین و آموزش نیروی انسانی، تدوین و اجرای استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات، امکانسنجی جامع تولید و تولید و آزمایش و بهبود و ارتقا، کنترل کیفیت، اخذ مجوزها و استانداردها، و تدوین و اجرای استراتژیهای قیمتگذاری و فروش و توزیع. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاریسازی؛ تحلیل مضمون؛ شرکتهای دانشبنیان؛ مطالعة موردی | ||
مراجع | ||
10. گودرزی، مهدی و جهانیار بامدادصوفی، سید محمد اعرابی، مقصود امیری (1390). «الگوی فرآیند تجاریسازی فناوری در مؤسسات تحقیقاتی دولتی ایران»، سیاست علم و فناوری، س 4، ش 2، صص 41 ـ 110. 11. متین، آیدا و شادی محمدیزاده (1392). «مروری بر مدلهای خطی تجاریسازی»، پارکها و مراکز رشد، س 9، ش 36، صص 52 ـ 61. 12. موسائی، احمد؛ صدرائیان، ساسان؛ بندریان، رضا (1387)، مدل فرآیندی تجاریسازی دانش فنی محصولات شیمیایی، فصلنامه رشد فناوری، شماره 16، صص 18-8.یداللهی فارسی، جهانگیر و زهرا کلاتهایی (1391). «جایگاه تجاریسازی در مدیریت نوآوری و معرفی عمدة مدلهای تجاریسازی در حوزة صنایع پیشرفته»، پارکها و مراکز رشد، س 9، ش 33، صص 26 ـ 36. 13. ین، رابرت (1376). تحقیق موردی، ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، چ 2، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ص 20. 14. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2). pp. 77-101. Available from: http://eprints.uwe.ac.uk/11735. 15. Cho, J. & Lee, J. (2013). Development of a new technology product evaluation model for assessing commercialization opportunities using Delphi method and fuzzy AHP approach, Expert Systems with Applications, 40, pp. 5314–5330. 16. Cooper, R. G. (1983). A process model for industrial new product development, IEEE Transactions on Engineering Management, vol. EM-30, pp. 2-11. 17. Eisenhardt, K. M. (1989). Bulding theories from case study research, Academy of Management Review, 4, pp. 532-550. 18. Jolly, V.K. (1997) Commercializing New Technologies: Getting from Mind to Market, Boston, MA: Harward Business School Press. 19. Ferguson, G. (2008). A review of the literature on existing commercialisation models, Rumour Control-Australian Defence Industry news+views, pp. 1-34, Online available at: www.rumourcontrol.com.au/analysis/commercialisation_models.pdf. 20. Goldsmith, H. R. (2003). Model of Commercialization, Arkansas Small Business and Technology Development Center, pp. 1-24, available at: http:/asbdc.ualr.edu/technology/Commercialization/themodel.asp. 21. Industry Canada (2006). People and Excellence: the Heart of Successful Commercialization, Supporting Material. Ottawa, Industry Canada, pp. 1-40.. 22. Linka, A. N. & Scottb, J. T. (2010). Government As Entrepreneur: Evaluating The Commercialization Success Of SBIR Projects, Research Policy, 39(5), pp. 589-601. 23. Magnus, K. (2004). “commercialization of research results in the united states”, ITPS, Swedish Institute for growth policy studies, P.14,15, Accessed in www.itps.se 24. Namey, E., Guest, G., Thairu, L., & Johnson, L. (2007), “Data Reduction Techniques for Large Qualitative Data Sets”, In Guest G. & MacQueen K. M. (Eds.), Handbook For Team-Based Qualitative Research, pp. 137-162, United Kingdom: AltaMira Press. 25. Shakeel, s., Takala, j., & Zhu, l. (2017). Commercialization of renewable energy technologies: A ladder building approach, Renewable and Sustainable Energy Reviews 78, pp. 855–867. 26. Touhill, C.Joseph, Touhill, Gregory J. and O'Riordan, Thomas A. (2008). Commercialization of Innovative Technologies, John Wiley & Sons, Inc.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,108 |