تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,285 |
خوانش انتزاعی مردان و خوانش انضمامی زنان مطالعه کانونی گروههای مخاطبان از برخی عکس های ایرانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 9، دوره 24، شماره 2، تیر 1398، صفحه 91-102 اصل مقاله (17.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.266264.666041 | ||
نویسندگان | ||
معصومه باباجانی سنگتابی* 1؛ محمدرضا مریدی2؛ محمد خدادادی مترجم زاده3 | ||
1گروه پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
3مدیرگزوه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ادراک مخاطب از اثر، اوج کنش ارتباطی مخاطب در سیستم هنر است که طی آن مخاطب با ارزیابی اثر، به فهم آن نائل میشود. مخاطب در کوشش برای ساختن مفهومی منسجم از اثر، عناصری از اثر را انتخاب میکند و در کلهایی منسجم مانند ارائهی روایت از اثر، سازمان میدهد. پیشفرضهای ادراک که محصول تجربهی زیسته و مشخصههای اجتماعی مانند جنسیت و تحصیلات هستند؛ چارچوبی پدید میآورند که مطالب بعدی در آن تفسیر میشوند. براین اساس، فرضیهی پژوهش این است که در خوانش جنسیتی عکس مردان رویکرد انتزاعی و زنان رویکرد انضمامی دارند؛ در این مقاله با تفکیک نظری خوانش انتزاعی/ انضمامی و در سطحی فراتر شناخت تفسیری/ تأویلی، به مطالعهی مواجههی مخاطبان با چهار عکس ایرانی پرداخته شد. روش پژوهش کیفی است و با استفاده از مصاحبهی کانونی، به بررسی و دستهبندی خوانشها پرداخته شد. براساس یافتههای پژوهش، خوانش مخاطبان را میتوان به تفسیرهای انتزاعی مردان و تأویلهای انضمامی زنان تقسیم کرد و اینکه زنان در خوانش، بیشتر از مردان از ترکیب تأویل و تفسیر استفاده میکنند. اگرچه مخاطبان، در سطوح مختلف تحصیلی نیز تفاوت داشتند. به عبارتی مردان و زنان با تحصیلات پایین رویکردهای تاویلی بیشتری داشتند و برخی زنان با تحصیلات بالا نیز گاهی رویکردهای تفسیری را در پیش میگرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
خوانش جنسیتی؛ تأویلی؛ تفسیری؛ عکس | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف (1377)، خرَد جامعهشناسی، طرحنو، تهران. احمدی، بابک (1383)، حقیقت و زیبایی، نشرمرکز، تهران. بارت، رولان (1391)، پیام عکس، ترجمه راز گلستانی، نشر مرکز، تهران. بیت، دیوید (1394)، نگاهی به مفاهیم بنیادی عکاسی، ترجمه شیرین حکمی، انتشارات کتابپرگار، تهران. چلبی، مسعود (1384)، جامعهشناسی نظم، نشرنی، تهران. ریختهگران، محمدرضا (1387)، هنر، زیبایی، تفکر: تأملی در مبانی نظری هنر، نشرساقی، تهران. شاهرودی، افشین (1389-1390)، دلتنگیها را نهایتی نیست، مجله عکاسی خلاق، جلد هفتم، شماره 25 و 26، صص40-34. فریدلند، سینتیا (1383)، اما آیا این هنر است؟، ترجمه کامران سپهران، نشرمرکز، تهران. فلیک، اووه (1393)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمهی هادی جلیلی، نشرنی، تهران. مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1388)، کارهنر؛ بررسی جامعه شناختی عناصر ساختاری سیستم هنر، انتشارات حوزه هنری خراسان رضوی، مشهد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 797 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,023 |