1استادیار علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
یکی از پدیدههای مهم در ایران معاصر، ظهور گفتمان اسلام سیاسی است. مقالۀ حاضر میکوشد با بازخوانی اولین و برجستهترین متون اسلامگرایان ـ یعنی سه نشریۀ مکتب اسلام، مکتب تشیع و مسجد اعظم ـ به ارائۀ روایتی مستند از زن سیاسیشده در اسلام سیاسی و نقش سوژگی زنان در انقلاب بپردازد. از این سه نشریۀ اسلامی، چهار روایت از بازخوانی متون بهدست میآید. این چهار روایت بهکمک شاخصهای ششگانۀ لوبوف در روش تحلیل روایت، هویتی یکپارچه از زنی بهدست میدهد که از پستوی خانه پا بیرون نهاد و به مبارزه علیه سیاست حکومت و هژمونی غالب پرداخت. پرسش اصلی ما این است که چگونه در گفتمان اسلام سیاسی، مفهوم زنانگی تغییر یافت و روایت جدیدی از هویت زنانه ارائه شد. مقالۀ حاضر میکوشد با تکیه بر روش تحلیل روایت و مفهوم هویت روایتی به این پرسش پاسخ دهد.
مک اینتایر، السدیر (1381). «فضایل، وحدت حیات بشری و مفهوم سنت»، ترجمۀ ابوالقاسم شکری، در لارنس کهون، ویراستار انگلیسی، از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ویراستۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
مکارم، ناصر (1345). «و این هم یک رفراندوم بزرگ اجتماعی!»، ماهنامۀ مکتب اسلام، ش 11.
--------- (1345). «یک طرح ابتکاری برای از هم پاشیدن خانوادهها!»، ماهنامۀ مکتب اسلام، ش 1.
موسوی زنجانی، ابوالفضل (1341). «منع تعدد زوجات یا جنگ با طبیعت»، ماهنامۀ مکتب تشیع، ش 9.
میرزایی، حسین؛ و طلوعی، وحید (1393). درآمدی بر روششناسی مطالعات فرهنگی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
میرزایی، حسین (1393). مطالعات فرهنگی، تهران، نشر پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
Ayoob, Mohammed (2007). “The Many Faces of Political Islam”, in Reuveny, R., Thompson, W. (2008), North and South in the World Political Economy. New Jersey: Blackwell Publishing Ltd, pp: 169-171.
Denoeux, Guilain (2002). “The Forgotten Swamp: Navigating Political Islam”, Middle East Policy, pp: 56–81.
Parpart, Jane (2008). “Who Is the 'Other'?: A Postmodern Feminist Critique of Women and Development Theory and Practice”, Development and Chance. 24 (3), pp: 439–464.
Webster, Leonard& Patricie Mertova (2007). Using Narrative Inquiry as a Research Method: An introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching, Routledge, London.