تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,214,205 |
شناخت نقاط حادثهخیز محورهای استان البرز با استفاده از روش تخمین تراکم کرنل | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 10، دوره 52، شماره 3، مهر 1399، صفحه 939-951 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2019.232146.1007447 | ||
نویسندگان | ||
اسکندر صیدایی1؛ ابراهیم جهانگیر* 2؛ رسول دارابخانی3؛ علی پناهی4 | ||
1دکترای جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشیار دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری | ||
3دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران | ||
4استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز | ||
چکیده | ||
بررسی و مطالعة نقاط حادثهخیز در ایران، بهسبب فقدان برنامهریزی مدون در شناسایی و اولویتبندی این نقاط و فقدان بانک اطلاعاتی مناسبی که شناسنامة نقاط حادثهخیز کشور در آن ثبت شده باشد و پس از تأمین اعتبار و اجرای اقدامات اصلاحی دادههای آن بهنگام شود، در سطحی پایین و ناکافی قرار دارد؛ در حالی که برای شناسایی و اولویتبندی آنها نه از روشهای علمی معتبر استفاده میشود نه پس از صرف هزینه و ایمنکردن آنها میزان اثربخشی و کاهش سوانح در این نقاط ارزیابی میشود. استان البرز با داشتن حدود 407 کیلومتر راه بین شهری از لحاظ طول راهها دارای کمترین در سطح کشور است و در عین حال بهسبب موقعیت استان در شاهراه مواصلاتی غرب، شمال غرب، و شمال کشور مقام اول در ترافیک بینشهری کشور را دارد. بیشترین تعداد متوفیان ناشی از تصادف برونشهری با 58 نفر کشته در هر 100 کیلومتر مربوط به استان البرز است که بهرغم دارابودن بیشترین شاخصهای سیستم حملونقل هوشمند و تعداد نسبی راهدارخانهها در سطح کشور مقام اول کشتهها در جادههای کشور را به خود اختصاص داده است. در این تحقیق از روش تخمین کرنل از مجموع آنالیزهای فضایی نرمافزار Arc GISاستفاده شده است که از روشهای قابل بهرهبرداری در شناخت مناطق پُرتراکم بهشمار میرود. نتایج بهدستآمده نشان میدهد محدودة بسیار حادثهخیز استان البرز با طول 3/2کیلومتر در محور چالوس و اتوبان قزوین قرار گرفته است. از مجموع راههای استان 85/11 کیلومتر از راهها در شرایط حادثهخیز است. | ||
کلیدواژهها | ||
استان البرز؛ حوادث ترافیکی؛ روش تخمین تراکم کرنل؛ محورهای برون شهری؛ نقاطحادثه خیز | ||
مراجع | ||
15. Ahadi, M. R. and Etemadzadeh, S. R., 2013, The Effect of Geometric Design Parameters on Increasing Safety and Reduction of Road Accidents, Journal of Safety Improvement and Prevention of Injuries, Vol. 1, No. 3, PP. 102-115. 16. Azani, M.; Moradipour, M. and Jahangir, I., 2015, The extent to which the Colec's crowded roads are based on the specialized equipment and equipment necessary for rescue and rescue, Rescue and rescue scientific-rescue journal, Vol. 7, No. 1, PP. 61-69. 17. Chin Lai, P., Yee Chan W, Jun, 2004, GIS for road accident analysis in hong kong, JGIS, Vol. 10, No. 1. 18. Corry, A., 1999, Geographic Information Systems For SpatialAnalysis of Traffic Collision In LA CROSSEE, 55987, Winona, Minnesota. 19. Deepthi Jayan, K. and Ganeshkumar, B., 2010, Identification of Accident Hot Spots: A GIS Based Implementation for Kannur District, Kerala, International journal of geomentics & geo sciences, Vol. 1, No. 1, PP. 51-59. 20. Ebrahimi, N.; Alirezayi, N.; Khodadadi, A. and Besharat Nia, M., 2015, Review of statistical methods of location-based crime analysis, Police development, Vol. 53, No. 2, PP. 89-112. 21. Ghivechi, S., 2009, Traffic accidents (land, air, sea), Tehran: HELC Institute of Higher Education. 22. Kalantari, M. and Moradi Mofrad, S., 2013, Spatial Analysis of the Accidental Disaster Points in Zanjan City, Research Papers of Rouhvar, Vol. 2, No. 4, PP. 93-120. 23. Karami, S., 2002, Analysis of Road Accidents with Climatic Approach Using GIS Case Study: Firouzkooh-Sari Road, Tarbiat Modares University 24. Kazemi, A. and Zoghi, H., 2011, Identification and Prioritization of Accidental Points on the Outlying Roads and Providing Software, Eleventh International Conference on Transport and Traffic Engineering. 25. Kazemi, M. et al., 2015, Determing the main causes of road accedents of tourists and travelers by using geographical informetion system and multi – criterion diterion decision – making metod, International journal of modern management & foresight, Vol. 2, No. 2, PP. 82-93. 26. Jayan K.D., Ganeshkumar B, 2010.Identification of Accident Hot Spots: A GIS Based plementation for Kannur District, Kerala . International Journal of Geomatics and Geosciences, pp. 51-59 27. Lester, A.H.; Garber, N.J and Adel, W. S., 2010, Transportation InfrastructureEngineering. SI Edition, Virginia: Thomson Learning. 28. Long Tien, T., and Sekhar, V. C., 2011, Using GIS to Identify Pedestrian-Vehicle Crash Hot Spots and Unsafe Bus Stops, Journal of Public Transportation, Vol. 14, No 1, PP. 99-114. 29. Nikzad, M., 2007, Traffic accidents in the country, causes and factors, routes and damage caused by the law enforcement force of the Islamic Republic of Iran Traffic police, Tehran: Applied Research Office. 30. Railway and Road Transport Organization, 2014, Summary of Railways and Transportation Statistics in the Country's View of Management. 31. Relief and Relief Organization, 2015, Operations Control and Coordination (EOC). 32. Road and Road Organization, 2007, Instructions for detecting points of interest. 33. Samaila Saleh, J., 2014, Geographical Information System (GIS)-Based Analysis of Road Traffic Accident Blackspots in Federal Capital Territory (F.C.T), Journal of Traffic and Logistics Engineering, Vol. 2, No. 2, PP. 108-112. 34. Sharafati, A., 2013, Investigating the Factors Affecting the Accident Management of Roads in Lorestan Province, Journal of Railway, Vol. 10, No. 22, PP. 31-53. 35. World Health Organization, 2006, World Report on prevention of injuries caused by road accidents, Transport Institute. 36. Zahed, F., 2006, Estimation of the external cost of road section on the social environment (with emphasis on road accidents), Journal of Environmental Science and Technology, Vol. 8, No. 3, PP. 35-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |