تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,227,025 |
پیشگیری از بزه دیدگی قُلدریِ کودکان و نوجوانان از مسیر مداخلات مدرسه محور (نگاهی به برنامه SEL) | ||
مطالعات حقوق کیفری و جرم شناسی | ||
مقاله 8، دوره 48، شماره 2، بهمن 1397، صفحه 335-356 اصل مقاله (613.83 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqclcs.2019.70814 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه بطیاری* 1؛ عباس شیری ورنامخواستی2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آموزش و پرورش مطلوب، یعنی آموزش و پرورشی که مشارکت و تفکر انتقادی را در کودک تقویت کند، این قدرت را دارد که جوامع را در طول نسلی واحد دگرگون سازد. محققان بی هیچ اختلاف نظری معتقدند که نظام آموزش و پرورش هر کشوری نقش بی بدیل و تعیین کننده در تربیت نسل آینده و به دنبال آن، پیشگیری از بزه دیدگی و بزهکاری و در نتیجه ریشه کن کردن جرم در دوران بزرگسالی دارد. نمی توان به مباحث پیشگیری از بزه دیدگی و بزهکاری در جامعه پرداخت؛ اما نقش مهم و مؤثر مدرسه یعنی خانۀ دوم را نادیده گرفت.در حالی که قلدری یک مشکل فراگیر در بسیاری از مدارس است، مدارس می توانند اقدامات خاصی را برای بهبود شرایط مدرسه و تشویق به تعاملات مثبت برای کاهش یا جلوگیری از قلدری برقرار کنند. این پژوهش از رهگذر روش توصیفی و تحلیلی ، نقش برنامه های پیشگیری مدرسه محور از جمله تقویت مهارت های اجتماعی را با نگاهی به برنامة جهانی SEL ، در کاهش آسیب و بزه دیدگی دانش آموزان به ویژه بزه دیدگی قلدری مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد. برآیند مطالعه حاکی از آن است که مداخلات مدرسه با تمرکز بر برنامه های آموزش مهارت های اجتماعی – احساسی می توانند از طریق ارتقاء تعامل مثبت و تقویت احساس تعلق به عنوان هسته اصلی این برنامه به همه کسانی که درگیر قلدری هستند کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشگیری؛ بزه دیدگی؛ قلدری؛ کودکان و نوجوان؛ مداخله مدرسه محور | ||
مراجع | ||
1. ابوالقاسمی نجفآبادی، مهدی (1393). «تأثیر روش یادگیری مشارکتی بر احساس تعلق به مدرسه در بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان نجفآباد»، مجلۀ پژوهشهای برنامۀ درسی، دورۀ چهارم، ش 1. 2. بیابانگرد، اسماعیل (1375). «عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشآموزان»، فصلنامۀ علوم تربیتی، ش 108، ص 13-4. 3. بهبهانى، سرور؛ کریمی مریدانی، محمد (مهر 1394). «بیماری اوتیسم از تشخیص تا درمان»، مجلۀ مهندسی پزشکی، ش 174. 4. تاجیک، سیما؛ عادل قهرمان، منصوره؛ جلیلوند، لیلا (1391). «نقص پردازش زمانی شنوایی در کودکان مبتلا به نارساخوانیـنارسانویسی»، فصلنامۀ شنواییشناسی، دورۀ 21، ش 4. 5. جوان جعفری، عبدالرضا؛ ثانی، سید مهدی (1391). رهنمودهای عملی پیشگیری از جرم، چ اول، تهران: میزان. 6. چهلگردی سامانی، شیوا (1392). «بررسی نقش مدرسه در پیشگیری از جرم»، فصلنامۀ دانش انتظامی، سال اول، ش 4، ص 58-32. 7. حکیمزاده، رضوان؛ ابوالقاسمی نجفآبادی، مهدی؛ نجاتی، فرهاد (تابستان 1391). «مقایسۀ احساس تعلق به مدرسه، انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مدارس هوشمند»، مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران، دورۀ 6، ش 1، ص 162-130. 8. دورکیم، امیل (1376). تربیت و جامعهشناسی، ترجمۀ علیمحمد کاردان، چ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 9. علاقهبند، علی (1375). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: روان. 10. فردریش، لوزل؛ بندر، دوریس (2011). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان برای پیشگیری از رشد جامعهستیزی و جرم، ترجمۀ جمشید غلاملو، دانشنامۀ پیشگیری از جرم، تهران: میزان. 11. گلشنی فومنی، محمد رسول (1375). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات شیفته. 12. لازرژ، کریستین (1394). درآمدی بر سیاست جنایی، ترجمۀ علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: میزان 13. مهدوی، محمود (1390). پیشگیری از جرم (پیشگیری رشدمدار)، تهران: سمت. 14. معظمی، شهلا (1382). فرار دختران، چرا؟ تهران: گرایش. 15. یان، رابرتسون (1372). درآمدی بر جامعه (با تأکید بر نظریههای کارکردگرایی، ستیز و کنش متقابل نمادی)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. 16. Brooks-Gunn, J., Fuligni, A. S., & Berlin, L. J. (2003). Early child development in the 21st century : Profiles of current research initiatives. New York;London: Teachers College Press.
17. Christie, K. (2005), Chasing the bullies away, Phi Delta Kappan, 86n(10),pp.701- 725.
18. Cho, M. (2000), Building Esteem in At-Risk Children, School Arts, No. 99, Vol.24,pp-63-84.
19. Finkelhor, David (2007), Prevention of Sexual Abuse Through Educational Programs Directed Toward Children, Crimes Against Children Research Center, Family Research Laboratory, Department of Sociology, University of New Hampshire,P.P:643-647.
20. Gower, A. L. and Borowsky, I. W. (2013). “Associations between frequency of bullying involvement and adjustment in adolescence”. Academic Pediatrics, 13(3): P.P:214-221.
21. Humphrey, N. and W. Symes. 2010a. “Perceptions of Social Support and Experience of Bullying among Pupils with Autistic Spectrum Disorders in Mainstream Secondary Schools.” European Journal of Special Needs Education 25 (1): 77–91.
22. Hong, J. S. and Espelage, D.L. (2012). “A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis”. Aggression and Violent Behavior, 17(4): 311-322.
23. Kelly, Lin(2007), Social and Emotional Learning and Bullying Prevention, American Institute for Research,pp.2-18.
24. Lapan,R & Kayson,M(2007), Missouri School Counselors Benefit all Students, Missouri Department of Elementari and Secondari Education.
25. Mcclelland,Megan & Morrison Frederick(2000),Children at Risk for Early Academic Problems:The Role of Learning-Related Social Skills, Early Childhood Research Quarterly, 15, No. 3, pp.301-322.
26. Rovai,A & Gordan,H (2004), Blended Learning & Sense of Community, International Review of Research in Open & Distance Learning,5(2),pp.1-16.
27. Shonkoff, J. P., & Meisels, S. J. (Eds). (2000). Handbook of early childhood intervention. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,728 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 962 |