تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,062 |
بررسی جامعه شناسانۀ نمایشنامۀ چهارصندوق نوشته بهرام بیضایی با تکیه بر آرای لوسین گلدمن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 69-78 اصل مقاله (751.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.249591.615163 | ||
نویسندگان | ||
فائزه دائمی1؛ احمد کامیابی مسک* 2 | ||
1دانشگاه تهران. پردیس هنرهای زیبا. دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
2استاد دانشگاه تهران دانشگاه تهران. پردیس هنرهای زیبا. دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
چکیده | ||
از نظر لوسین گلدمن، فرد نویسنده عناصر خلاقیتش را از زمانۀ خویش و جامعهای که در آن زندگی میکند، میگیرد. در جامعه افرادی استثنایی حضور دارند که علاوه بر توانایی ذاتی هنری، آگاهیشان هم نسبت به جهانبینی طبقه اجتماعی خودشان به حداکثر میزان ممکن است. اگر این افراد به توانایی بیان بدیع مسائل طبقاتی دست پیدا کنند، میتوانند آثاری بیافرینند که بیانگر جهانبینی طبقه اجتماعی خودشان باشد. آنچه باعث برجستگی نوابغ میشود، توانایی آنها در بیان ارزش های جهان شمول جامعۀ انسانی است. بهرام بیضایی نیز هنرمندی ست که نگاهی جامعهشناسانه و پرسشگر دارد. او هم، عناصر تعیینکنندۀ کارش را از جامعهای که در آن زندگی میکند، میگیرد و با استفاده از ذوق هنریای که دارد، آثاری ماندگار خلق میکند. در این راه، دانش او از میهنش، به غنای آثارش افزودهاست. در این مقاله، نمایشنامه چهار صندوق، نوشته بهرام بیضایی با هدف دستیابی به شناختی بهتر از جامعه و گروههای اجتماعی دوران نگارش نمایشنامه و با استفاده از رویکرد جامعهشناسی هنر و نظریۀ ساختار گرایی تکوینی لوسین گلدمن که شامل دو مرحله دریافت و تبیین است، مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل این نمایشنامه، نشان داد که چگونه ساختار اجتماعی جامعه ایران نیز میتواند تاثیر خود را بر اثر هنری بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیضایی؛ لوسین گلدمن؛ جامعهشناسی؛ چهار صندوق؛ ساختارگرایی تکوینی | ||
مراجع | ||
آشوری، داریوش (1368)، نظریه غربزدگی و بحران تفکر در ایران، نشریه ایران نامه، شمارۀ27، صص454-460. ایگلتون، تری (1381)، درآمدی بر ایدئولوژی، ترجمه معصوم بیگی، نشر آگه. تهران. ایوتادیه، ژان (1377)، جامعهشناسی ادبیات و بنیانگذاران آن، درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، گزیده و ترجمه محمد جعفر پوینده، انتشارات نقش جهان، تهران. بهروز، مازیار (1392)، شورشیان آرمانخواه (دلایل ناکامی چپ در ایران)، انتشارات ققنوس، تهران. بهروز، مازیار (1385)، تاملاتی پیرامون تاریخ شورشیان آرمانخواه در ایران (مجموعه مقالات و مصاحبهها)، نشر اختران، تهران. بیضایی، بهرام (1358)، چهارصندوق، نشر روزبهان، تهران. بیضایی، بهرام (1391)، چهار صندوق، (دیوان نمایش جلد2 ص73-150)، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، تهران. جعفرینژاد، شهرام (1379)، بهرام بیضایی، نشر قصه. تهران. راودراد، اعظم (1383)، جامعه هنرمند، هنرمند جامعه، نشریه هنرهای زیبا، شماره 19، صص 85-94. راودراد، اعظم (1388)، نگاهی جامعه شناختی به فیلم های حاتمی کیا، نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات، شماره 1، صص 97-126. سروشپور، کورش (1384)، تاریخگرایی و تاریخگریزی در گزیده آثار بهرام بیضایی، پردیش هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران. ﮔﻠﺪﻣﻦ، ﻟﻮﺳﻴﻦ (1371)، جامعهشناسی ادبیات دفاع از جامعهشناسی رمان، ترجمۀ محمد جعفر پوینده، نشر هوش و ابتکار، تهران. گلدمن، لوسین (1376)، جامعه، فرهنگ، ادبیات، ترجمه محمد جعفر پوینده، نشر چشمه، تهران. گلدمن، لوسین (1377)، روش ساختگرایی تکوینی در جامعهشناسی ادبیات، مجموعه مقاله، گزیده و ترجمه محمد جعفر پوینده، انتشارات نقش جهان، تهران. گلدمن، لوسین (1380)، جامعهشناسی ادبیات، جایگاه و مسائل روش، لوسین گلدمن (جامعه، فرهنگ، ادبیات، مجموعه مقالات)، گزیده و ترجمۀ محمد جعفر پوینده، نشر چشمه، تهران. لنار، ژاک (1376)، نگاهی به واپسین کتاب گلدمن، لوسین گلدمن (جامعه، فرهنگ، ادبیات)، گزیده و ترجمۀ محمد جعفر پوینده، نشر چشمه، تهران. نجاتی، غلامرضا (1371)، تاریخ سیاسی 25 سالۀ ایران (از کودتا تا انقلاب)، انتشارات رسا، تهران. هاشمی، افشین (1386)، چهار صندوق در پرتو رویدادهای تاریخی ایران، مجله سیمیا، شمارۀ 2، صص 98-117. Alexander, Victoria (2003), Sociology of the Arts, Blsckwell publishing, United States.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 694 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,886 |