
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,669 |
تعداد مقالات | 71,916 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,650,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,481,959 |
رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی به روش تاپسیس | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 52، شماره 3، آذر 1397، صفحه 13-37 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.265326.1357 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز سهیلی* 1؛ حسیبه سیدی طاجار2؛ مهدی حسینی3؛ حمید احمدی4 | ||
1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیامنور کرمانشاه | ||
3دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی – استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان | ||
4دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی – رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
مقدمه: نظر به اهمیت کتابخانههای مرکزی دانشگاهها و لزوم شناسایی نقاط ضعف و قوت و ایجاد رقابت بین آنها در ارائه خدمات بهتر، هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به روش تاپسیس است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-توصیفی انجام شدهاست. جهت تعیین معیار و وزندهی شاخصها از تکنیک مقایسه زوجی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانشگاههای جامعی که رتبه 1تا 40 و دانشگاههای صنعتی که رتبه 1 تا 10 را در رتبهبندی سال 95- 1394 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کسب کرده بودند. تعداد 50 کتابخانه انتخاب شده، 27 دانشگاه تمایل به شرکت در پژوهش و رتبهبندی شدن داشتند. روشهای آماری شامل آمار توصیفی برای محاسبه شاخصها، تکنیک مقایسه زوجی برای تعیین وزن شاخص و معیارها، و تکنیک تاپسیس برای رتبهبندی بود. یافتهها: یافتههای حاصل از ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه نشان داد که کتابخانهها در شاخص ارتباط و همکاری، برنامه ریزی، خدمات، آموزش، دسترسپذیری و مدیریت در وضعیت مطلوبتری نسبت به امکانات، بودجه، کارکنان و منابع قرار دارند. نتایج رتبهبندی نیز نشان داد که کتابخانههای دانشگاه ارومیه، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و شیراز به ترتیب رتبههای اول تا سوم را کسب کردهاند. نتایج: نتایج بیانگر آنست که کتابخانه دانشگاه ارومیه در محاسبه شاخصها بیشترین میزان نزدیکی را به راهحل ایدهآل مثبت داشته و در مطابقت با استانداردها در جایگاه نخست قرار گرفته است. دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز در جایگاه آخر قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی کتابخانه؛ رتبهبندی کتابخانه؛ کتابخانه دانشگاه؛ تاپسیس | ||
مراجع | ||
تعاونی(خالقی)، شیرین؛ سلطانی، پوری؛ حریری، مهرانگیز؛ مهراد، جعفر (1390). استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران. تهران: نشر کتابداری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. خراسانی، محبوبه (1390). ارزیابی سطح کیفیت خدمات و رتبهبندی کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه سمنان بر اساس مدل لایب کوآل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. زارع بنادکوکی، محمدرضا؛ وحدت زاد، محمدعلی؛ اولیاء، محمدصالح و لطفی، محمدمهدی (1394). بررسی نظامهای رتبهبندی دانشگاهها: یک رویکرد انتقادی. فصلنامه آموزشی مهندسی ایران. (65)، ص 95 – 131. عمرانی، ابراهیم (۱۳۹۶). استانداردهایی برای کتابخانهها در مؤسسات آموزش عالی ایران. تهران: چاپار، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران. عطایی، محمد (1389). تصمیمگیری چندمعیاره.شاهرود: دانشگاه شاهرود. غیاثی، مصطفی و امینایی، بهنام (1394). آموزش جامع روش تاپسیس و آنتروپی شانون با رویکرد پایاننامه نویسی. بازیابی شده در تاریخ (28/04/1396) از: http://ariamodir.ir فاقعی، مریم السادات (1392). رتبهبندی کتابخانههای دانشگاه تهران با استفاده از تکنیک بسط GRA برای تصمیمگیری چندمعیاره، بر اساس معیارهای مدل لایب کوال. پایاننامه کارشناس ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. فرجپهلو، عبدالحسین؛ قاسمی، مژگان. (1394). مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: سمت، 1394. میر غفوری، سید حبیبالله و شفیعی رود پشتی، میثم (1386). رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس سطح عملکرد با استفاده از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها و بردا (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). کتابداری و اطلاعرسانی. 10 (3)، ص 35 – 56. هفتهخانه فراهانی، فاطمه (۱۳۹۰). بررسی وضعیت ساختمان کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مستقر در تهران از دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در آنها. پایاننامه کارشناس ارشد، دانشگاه الزهراء، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. منصوریان، یزدان. (1394). روش تحقیق در علم اطلاعات و دانششناسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). References Khan, Amjid; Bhatti, Rubina; khan, Ghalib & Ismail, Muhammad (2014). The Role of Academic Libraries in Facilitating Undergraduate and Post- Graduate Studies: A Case Study of the University of Peshawar, Pakistan. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal, 38. Retrieved from www.iclc.us/cliej/cl38KBKI.pdf Illangarathne, S. K., & Fan, L. (2016). Research on MCDA Approach for Library Ranking: A Case Study on University Libraries in Sri Lanka. INNOVATION AND MANAGEMENT Mančev, Mirjana D. (2014). Ranking the Libraries of the University of Niš Faculties Using the VIKOR Method. Canadian Journal of Information and Library Science, 38, pp. 22-36. https://doi.org/10.1353/ils.2014.0007 Mančev, Mirjana D. (2016). The Application of the TOPSIS Method in Selecting the Best Academic Library at the University of Niš. Canadian Journal of Information and Library Science, 40 (1), pp. 81-96. Saremi, Mahmoud; Musavi, Farid; Sanayei, amir (2009). TQM consultant Selection in SMEs with TOPSIS under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 36(2), pp.2742-2749. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2008.01.034.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 946 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 651 |