تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,109,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,396 |
بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی (SATPES) | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 4، بهمن 1397، صفحه 467-483 اصل مقاله (378.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2019.212944.1130 | ||
نویسندگان | ||
میثم بیابانی1؛ رسول حمایت طلب2؛ فضل الله باقرزاده* 3؛ الهه عرب عامری3 | ||
1.کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2. استاد،دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نگرش نقش مهمی در موفقیت افراد دارد و یکی از جنبه هایی است که یادگیری دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی بود . این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که جامعة آماری آن را تمامی دانش آموزان 12 تا 14 سالة مقطع متوسطة دورة اول شهر تهران تشکیل دادند. ابزار اندازه گیری، مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی بود که سابرامانیام و سیلورمن ( 2000 ) اعتباریابی کرده اند. این ابزار دارای دو خرده مقیاس و 20 گویة پنج ارزشی لیکرتی است که 415 پرسشنامه از این ابزار توسط دانش آموزان تکمیل شد. به منظور محاسبة پایایی زمانی از روش آزمون -بازآزمون و برای تعیین همسانی درونی از آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی استفاده ش د. نتایج نشان داد که نسخة فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی از رویکرد دوبعدی نگرش در ابعاد لذت 0 بودند ) و پایایی / بردن و سودمندی با 20 گویه حمایت می کند و روایی (شاخص های برازش بالاتر از حد قابل قبول 9 0 بودند) مقیاس تأیید می شود. در نتیجه، نسخة فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به / (بالاتر از حد قابل قبول 7 تربیت بدنی برای سنجش نگرش دانش آموزان توصیه می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ تحلیل عاملی؛ روایی؛ نگرش | ||
مراجع | ||
Hu, H. H., Duan, J. L., Wang, G., & Arao, T. (2014). "Reliability and Validity of a Chinese Version of the Students’ Attitudes toward Physical Education Scale and Its Related Factors". Advances in Physical Education, 4, 181-189. 2. Solmon, M. A. (2003). "Student issues in physical education classes: Attitudes, cognition, and motivation". In S. J. Silverman, & C. D. Ennis (Eds.), Student learning in physical education: Applying research to enhance instruction(pp. 147–163). Champaign, IL: Human Kinetics. 3. Morgan, C. T. (2000). "Introduction to Psychology". (Translation: Husnu Arıcı andOrhan Aydın). (Fourteenth Print). Ankara: Meteksan Inc. 4. Morris, C. G. (2002). "Psikolojiyi Anlamak, (Understanding the Psychology).(Translation Editors: Belgin Ayvasık, Melike Sayıl)". Ankara: Turkish Psychiatrists Society Publications No: 23. 5. Subramaniam, P. R., & Silverman, S. (2007). "Middle School Students’ Attitudes toward Physical Education". Teaching and Teacher Education, 23, 602-611 6. Subramaniam, P. R., & Silverman, S. (2000). "Validation of Scores from an Instrument Assessing Student Attitude toward Physical Education". Measurement in Physical Education and Exercise Science, 4, 29-43. 7. Portman, P. A. (1995). "Who Is Having Fun in Physical Education Classes? Experiences of Six-Grade Students in Elementary and Middle Schools". Journal of Physics Teacher Education, 14, 445-453. 8. Silverman, S., & Subramaniam, P. R. (1999). "Student attitude toward physical education and physical activity:Areview of measurement issues and outcomes". Journal of Teaching in Physical Education,19, 96–124. 9. Cronbach, L. J. (1971). "Test validation". In R. L. Thorndike (Ed.), Educational measurement (2nd ed.,pp. 443–507). Washington, DC: American Council on Education. 10. Messick, S. (1989). "Validity". In R. L. Linn (Ed.), Educational measurement (3rd ed., pp. 13–103). New York: Macmillan. 11. Demirhan G, Altay F. Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ölçeği II. Spor Bilimleri Dergisi, 2001; 12(2): 9-20 12. Insko, C. A., & Schopler, T. (1972). "Experimental social psychology". New York: Academic. 13. Bagozzi, R. P., & Burnkrant, R. E. (1979). "Attitude organization and attitude–behavior relationship". Journal of Personality and Social Psychology, 37, 913–929. 14. Mohsin, S. M. (1990). "Attitude: Concept, formation and change". New Delhi, India: Wiley. 15. Oppenheim, A. N. (1992). "Questionnaire design, interviewing and attitude measurement". New York: St. Martin’s Press. 482 رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 10 ، شمارة 4، زمستان 1397 16. Zajonc, R. B., & Markus, H. (1982). "Affective and cognitive factors in preferences". Journal of Consumer Research, 9, 123–131. 17. Hilgard, E. R. (1980). The trilogy of mind: "Cognition, affection, and conation. Journal of the History of Behavioral Sciences", 16, 107–117. 18. Reddy, S.,&LaBarbera, P. (1985). "Hierarchical models of attitude". Multivariate Behavioral Research, 20, 451–471. 19. Triandis, H. C. (1971). "Attitude and attitude change". New York: Wiley. 20. Ajzen, I. (1993)."Attitude theory and the attitude–behavior relation". In D. Krebs & P. Schmidt (Eds.), New directions in attitude measurement (pp. 41–57). New York: deGruyter. 21. Brustad, R. J. (1991). "Children’s perspectives on exercise and physical activity: Measurement issues and concerns". Journal of School Health, 61, 228–230. 22. Brustad, R. J. (1998). "Developmental considerations in sport and exercise psychology measurement". In J. L. Duda (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 452–461). Morgantown, WV: Fitness Information Technology. 23. Welk, G. J. (1999). "The youth physical activity promotion model: A conceptual bridge between theory and practice". Quest, 51, 5–23. 24. Daouk, L., McDowall, A., y Rust, J. (2006). "A multi-method approach to cross cultural test adaptation: A focus on qualitative methods". 25. Thomas, O., Maynard, I., & Hanton, S. (2004). "Temporal aspects of competitive anxiety and self-confidence as a function of anxiety perceptions". The Sport Psychologist, 18, 172–188. 26. Hooman Heidarali. [Structural Equation Modeling Using LISREL Software (in Persian)]. Tehran, Samt. 2006. P. 109-120. 27. Kline, P. (2005). "Principles and practice of structural equation modelling". New York: The Guildford Press. 28. Sarmad, Zohre. Bazargan, Abbas. Hejazi, Elaheh. [Research methods in behavioral sciences (in Persian)]. Agah publication. 2009 P. 170-240. 29. Seif, Aliakbar. [Measurement, Testing and Evaluation in Psychology and Educational Sciences. (in persian)]. 2015. P. 526-593. 30. Raykov, T. (2004). "Behavioral scale reliability and measurement invariance evaluation using latent variable modeling". Behavior Therapy, 35(2). Pp: 299-331. 31. Hu, L., & Bentler, P.M. (1999). "Cutoff criteria for fi t indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives". Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6. Pp: 1-55. 32. Bartlet, M. S. (1950). "The stiff significance in factor analysis". British Journal of Psychology, (3). Pp: 77-85. 33. Kaiser, H. (1961). "A note on Guttman's lower bound for the number of common factors". Multivariate Behavioral Research, 1. Pp: 249-276. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,033 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,381 |