![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,506 |
فرایندپژوهی تکوین رشتۀ مطالعات زنان معطوف به تغییرات پارادایمی جنسیت (مطالعۀ موردی: دانشگاههای امریکا) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 4، دی 1397، صفحه 525-549 اصل مقاله (397.35 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2019.267941.1007519 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قاسمپور* 1؛ زهره نصرت خوارزمی2 | ||
1دکتری فلسفة تطبیقی و پژوهشگر مقیم مرکز تحقیقات زن و خانواده | ||
2استادیار گروه مطالعات امریکا، دانشکدة مطالعات جهان، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رشتة مطالعات زنان از دهة 1970 در امریکا تأسیس شده و به دلیل تعداد، تنوع موضوع و مواد درسی رشد روزافزونی داشته است. از وجوه مهم تکوین این رشته، پیوستگی به واقعیتِ در حال تغییر وضعیت زنان در جامعة امریکاست. تأسیس این رشته در کنار جنبشهای مدنی زنان و با عنایت به تغییرات مفهومی و توسعة مصداقی حقوق و توانمندسازی زنان قابل پیگیری است. بیش از یک دهه است که رشتة مطالعات زنان در امریکا، بهرغم پویایی درونگفتمانی، با چالشی برخاسته از تغییرات پارادایمی حوزة جنسیت روبهرو هستند؛ بهنحویکه حتی نام این رشته ناکافی و نارسا قلمداد میشود. مقالة حاضر، با روش فرایندپژوهی مبتنی بر آثار تاریخنگارانة مطالعات زنان در امریکا، به تحلیل انعکاس تغییرات پارادایمی زنان و جنسیت در تکوین این رشته و چالشهای پیش روی آن میپردازد. فرایند تکوین این رشته در سه دوره، اعم از پارادایم سیستم جنس دوگانه: زنان در برابر مردان (1970ـ اوایل دهة 1980)، تغییر پارادایم از زن به زنانـ از زنان به جنسیت (دهة 1980ـ نیمة دهة 1990) و پارادایم تفوق گرایشهای جنسی و هویتهای جنسیتی (نیمة دهة 1990 تاکنون)، واکاوی شده است. فهم این پویایی گفتمانی در امریکا به فهم گفتمان جنسیت در سطح بینالمللی میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
رشتة مطالعات زنان؛ برابری جنسیتی؛ توانمندسازی زنان؛ گرایشهای جنسی و هویت جنسیتی؛ ایالات متحدة امریکا | ||
مراجع | ||
[1] Andersen, ML. (2014). “The nexus of race and gender: Parallels, linkages, and divergances in race and gender studies” In The SAGE handbook of race and ethnic studies, London: SAGE. [2] Armstrong, C, Fontaine, SI. (1989). “The Power of Naming: Names that Create and Define the Discipline”, Writing Program Administration, 13: 5-14. [3] Aslama, M. (2004). “Media: Grassroots” In Routledge International Encychlopedia of Women: Global Women’s Issues, NY: Routledge. [4] Bank, B. J., Delamont, S., & Marshall, C. (2012). Gender and education: An encyclopedia. Westport, Conn: Praeger Publishers. [5] Beach, D. & Pedersen, R. B. (2016). Process-tracing methods: Foundations and guidelines, Michigan: University of Michigan Press. [6] Beck, ET. (2008). “On Being a Pre-Feminist Feminist OR How I Came to Women’s Studies and What I Did There” In The Evolution of American Women’s Studies, New York: Palgrave Macmillan. [7] Beins, A. & Lapovsky, K. E. (2005). Women's studies for the future: Foundations, interrogations, politics, New Brunswick: Rutgers University Press. [8] Berger, M. T. & Radeloff, C. (2015). Transforming scholarship: Why women's and gender studies students are changing themselves and the world. NY: Routledge. [9] Blatter, J. & Haverland. M. (2014). Designing cast studies: Explanatory approaches in small-N research. Houndmills: Palgrave Macmillan. [10] Bourdieu, P. (1999). Language and symbolic power, Trans. Raymond, G., Adamson, M., Thompson, J. B. (Eds.). Cambridge: Polity Press. [11] Boxer, MJ. (2001) When women ask the questions: Creating women's studies in America, JHU Press. [12] Boyd, N.A. (2005). “What does Queer Studies Offer Women’s Studies?” In Women's studies for the future: Foundations, interrogations, politics, New Brunswick, N.J: Rutgers University Press. [13] Claassens, L. J. M., Birch, B. C., & Brueggemann, W. (2015). Restorative Readings: The Old Testament, Ethics, and Human Dignity, Oregan: Pickwick Publications. [14] Crocco, MS. (2008). “A Personal and Epistemological Journey toward Women’s Studies” In The Evolution of American Women’s Studies, New York: Palgrave Macmillan. [15] Davis, K. et al. (Eds.). (2006). Handbook of Gender and Women's Studies, London: SAGE. [16] Eudey, B. et al. (2014). “The Role of Women’s and Gender Studies in Advancing Gender Equity” In Handbook for Achieving Gender Equity Through Education, Routledge. [17] George, A. L.; Bennett, A.; Lynn-Jones S. M. & Miller S. E. (2005). Case studies and theory development in the social sciences, Cambridge, Mass: MIT Press. [18] Ginsberg, A. E. (2008). “Triumphs, Controversies, and Change: Women’s Studies 1970s to the Twenty-First Century” In The Evolution of American Women’s Studies, New York: Palgrave Macmillan. [19] Griffin, G. (2006). “Gendered Cultures” In Handbook of Gender and Women's Studies. K. Davis, M. Evans & J. Lorber (Eds.). London: SAGE. [20] Helly, D. et al. (1997). Looking Back, Moving Forward: 25 Years of Women's Studies History, New York: Feminist Press at the City University of New York. [21] Hemmings, C. (2006). “The Life and Times of Academic Feminism” In Handbook of Gender and Women's Studies. Davis, K. et al. (Eds.). London: SAGE. [22] Heywood, L. & Drake, J. (1997). “Introduction” In Third Wave Agenda: Being Feminist, Doing Feminism, Heywood, L. & Drake, J. (Eds.), Minneapolis: University of Minnesota Press. [23] Kennedy, E. L. & Howe, F. (Ed.), (2000). The Politics of Women's Studies: Testimony from 30 Founding Mothers. CUNY: Feminist Press. [24] Kramarae, C. & Spender, D. (2004). Routledge International Encyclopedia of Women: Global Women's Issues and Knowledge. Routledge. [25] Jaschik, S. (2018). The Evolution of American Women’s Studies, Inside Higher, Retrieved March 27, 2009 from https://www.insidehighered.com/news/2009/03/27/women. [26] Lee, J. R. E.; Wallerstein, I. & Aytar, V. (2005). Overcoming the Two Cultures: Science vs. the Humanities in the Modern World-system. Florence: Taylor and Francis. [27] Mann, S. A. & Patterson, A. S. (2016). Reading feminist theory: From modernity to postmodernity, NY: Oxford University Press. [28] Musil, CM. (1992). The courage to question: Women's studies and student learning, Association of American Colleges, 1818 R Street, NW, Washington, DC 20009. [29] O’barr, F. J. (2000). “The Necessity of Women’s Studies in a Liberal Arts Education” In Making Sense of Women’s Lives: An Introduction to Women’s Studies, Umansky, L. et al. (Ed.), NY: AbeBooks. [30] O'Connor, K. (2010). Gender and Women's Leadership: A Reference Handbook, Thousand Oaks, California. Available from: http://sk.sagepub.com/reference/womensleadership. [31] Penner-Williams, J. (2010). “Feminist Theories” In Encyclopedia of Curriculum Stuides, Kridel C., Craig, (Ed.), Vol. 1. Thousand Oaks, CA: SAGE. [32] Rabinowitz, N. S. (2002). “Queer theory and feminist pedagogy” In Twenty-First-Century Feminist Classrooms. New York: Palgrave Macmillan. [33] Rothenberg, P. (2008). “Women Studies - The Early Years: When Sisterhood Was Powerful” In The Evolution of American Women’s Studies. New York: Palgrave Macmillan. [34] Salper, R. (2011). “San Diego State 1970: The initial year of the nation's first women's studies program” In Feminist Studies. 37 (3): 656-82. [35] Sawer, M. & Radford, G. (2008). Making Women Count: A History of the Women's Electoral Lobby. UNSW Press. [36] Walker, R. (2004). “Foreword” In The Fire This Time: Young Activists and the New Feminism, Labaton, V & Lundy Martin, D. (Eds.). New York: Anchor Books. [37] Wenniger, M. D. & Conroy, M. H. (2002). Gender Equity or Bust!: On the Road to Campus Leadership with Women in Higher Education. London: Wiley. [38] Wiegman, R. (Ed.). (2002). “The Progress of Gender: Wither “Women”?” In Women's studies on its own: A next wave reader in institutional change. Durham, N.C: Duke University Press. [39] Winkler, B. S. & DiPalma, C. (1999). Teaching introduction to women's studies: Expectations and strategies, Greenwood Publishing Group. [40] Zack, N. (2005). Inclusive Feminism: A Third Wave Theory of Women's Commonality, Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 595 |