تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,382 |
مدلسازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهومسازی بنیادی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 1، 1398، صفحه 45-62 اصل مقاله (595.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.236608.2660 | ||
نویسندگان | ||
محسن نظری* 1؛ مسعود کیماسی2؛ احمد قدس الهی3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تبیین مدل رقابتی بانکهای تجاری کشور در زمینه بانکداری الکترونیک، بر اساس الگوی تحلیلی رقابت و رقابتپذیری بانکداری الکترونیک، هدف اصلی و اساسی این پژوهش انتخاب شده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق کیفی است. در این پژوهش از روش مفهومسازی بنیادی بهعنوان روشی دقیق و نظاممند برای بررسی مسائل پیچیده چندوجهی بهره برده شده است. جامعه آماری پژوهش نیز مدیران خبره صنعت بانکداری در نظر گرفته شدند که اشراف کاملی بر بازار رقابتی ایران و عملکرد بانکی در این بازار داشتند. یافتهها: با توجه به روش پژوهش، فرایند کدگذاری و طبقهبندی بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت که خروجیهای این سه مرحله در قالب نکات کلیدی، کدها، مفاهیم و مقولات ارائه شد. دادهها در حین و پس از گردآوری چندین مرتبه بررسی شدند و با شناسایی نکات کلیدی، کدهای مرتبط احصا شد که در مجموع 256 کد (برچسب) از دادههای گردآوری شده، بهدست آمد و از طریق منطق کدگذاری تبدیل به 63 مفهوم و در نهایت 22 مقوله در رابطه با موضوع اصلی پژوهش شد. نتیجهگیری: بر اساس مدل پژوهش، کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیک، تنها در گرو توسعه ابزارها و کانالهای ارائه خدمات الکترونیک نیست، بلکه توسعه ابزارها بخشی از این فرایند است و عوامل دیگری نیز در این فرایند نقش اساسی دارند. بنابراین توسعه همزمان ابعاد نرم و ابعاد سخت مدل، میتواند همافزایی اجزای مدل را ارتقا دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بانکداری الکترونیک؛ مزیت رقابتی؛ ارزش رقابتی؛ ارزشآفرینی؛ مفهومسازی بنیادی | ||
مراجع | ||
آقازاده، هاشم؛ مهرنوش، مینا (1390). طراحی و سنجش مقیاس بومی ایجاد ارزش در بانکهای تجاری کشور. مدیریت بازرگانی، 3(7)، 1-18. اخلاصی، امیر؛ شفیعی، رضا؛ انصاری، فهیمه (1395). ارائه مدل بومی برندسازی برای خرده فروشیهای اینترنتی با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد. تحقیقات بازاریابی نوین، 21 (2)، 167-188. بیکزاد، جعفر؛ مولوی، زهرا (1388). کیفیت خدمات الکترونیکی و رضایت مشتریان. نشریه بانک و اقتصاد، (104)، 39-44. حیدری، علی؛ سید کلالی، نادر (1395). ارائه مدل مزیت رقابتی شرکتهای مشاوره مدیریت بر اساس نظریه قابلیتهای پویا. مدیریت بازرگانی ، 8 (2)، 317-338. خورشید، صدیقه؛ نوجوان، صمد (1392). تحلیل رقابتجویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسلهمراتبی فازی و تحلیل پوششی داده. مطالعات مدیریت صنعتی، 11 (28)، 61-97. دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناطق، محمد؛ احسانی، راضیه (1396). تبیین رابطه قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی سازمان. مدیریت بازرگانی، 9(1)، 103-128. سید جوادین، سیدرضا؛ صفری، محمد؛ راعی، رضا؛ ایروانی، محمدجواد (1396). ارائه مدلی مفهومی برای تبیین آمادگی بانکهای تجاری ایران بهمنظور پیادهسازی بانکداری اسلامی. مدیریت بازرگانی، 9(1)، 129-154. طوطیان، محمد؛ انصاری، آذرنوش (1395). سنجش تأثیر مشتری محوری، مسئولیت اجتماعی شرکت و کیفیت درک شده، بر رضایت مشتری (مورد مطالعه: بانک پاسارگاد). تحقیقات بازاریابی نوین، 20 (1)، 179-200. فرخی، سرور؛ تیمورپور، بابک (1395). شناسایی و طبقهبندی مشتریان سیستم بانکی ایران از منظر انتظارات و ارزش درک شدة خدمات بانکی با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی. تحقیقات بازاریابی نوین . 20 (1)، 201-220.
References Aghazadeh, H., & Mernoosh, M. (2011). Design and evaluating the customized model of value creation in commercial bank of Iran. Business management, 7(3), 1-18.(in Persian)
Akhisar, I., Tunay, B., & Tunay, N. (2015). The Effects of Innovations on Bank Performance: The Case of Electronic Banking Services. social and behavioral science, 195(3), 369-375.
Al-Qeisi, K., & Hegazy, A. (2015). Consumer Online Behaviour: A perspective on Internet Banking Usage in Three Non-Western Countries. 2nd Global conference on business, economics, management & tourism, (pp. 386-390). Andrievskaya, I., & Semenova, M. (2016). Does Banking System Transparency Enhance Bank Competition? Cross-country Evidence. Journal of financial stability, 23, 33-50. App, S., Merk, T., & Buttgen, M. (2012). Employer Branding: Sustainable HRM as a Competitive Advantage in the Market for high-quality employees. Management revue, 23 (3), 262-278. Beykzad, J., & Molavi, Z. (2009). Electronic services quality and customer satisfaction. Journal of economic & bank, (104), 39-44.(in Persian)
Beheshti Zavareh, F., Md Ariff, M., Jusoh, A., Zakuan, N., Zaidi, A., & Ashourian, M. (2012). E-Service Quality Dimensions and Their Effects on E-Customer Satisfaction in Internet Banking Services. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (40), 441-445.
Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. New Jersey. Pearson. Cristovao Verissimo, J. M. (2016). Enablers and restrictors ofmobile banking app use: A fuzzy set qualitative comparative analysis. Journal of Business research, 69(11), 5456-5460. Dehdashti, Z., Nateq, M., & Ehsani, R. (2017). Defining the relation between marketing and financial performance of organization. Business management, 9(1), 103-128.(in Persian)
Ekhlasi, A., Shafiee, R., & Ansari, F. (2016). Designing customized branding model for webbased retail store applying grounded theory. New marketing research, 21(2), 167-188.(in Persian)
Farokhi, S., & Teymorpour, B. (2016). Clasiification of banking customer based on the expectation and value of services applying datamining. New marketing research, 20(1), 201-220.(in Persian)
Heydari, A., & Kolali, N. (2016). Designing competitive advantage model of management consultant companies. Business management, 8 (2), 317-338.(in Persian)
Kamukama, N. (2013). Intellectual capital: company’s invisible source of competitive advantage. An international business journal, 23 (3), 260-283. Khorshid, S., & Nojavan, S. (2013). Competitiveness analysis based on the porters’ 5 forces. Industrial management studies, 11(28), 61-97.(in Persian)
Kirakosyan, K., & Danaiata, D. (2014). Communication management in electronic banking. better communication for better relationship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, )124(, 361-370. Liao, Z. (2016). Temporal cognition, environmental innovation, and the competitive advantage of enterprise. Journal of cleaner production, 135 (1), 1045-1053. Matteucci, X., & Gnoth, J. (2017). Elaborating on grounded theory in tourism research. Annals of Tourism Research, 65, 49-59. Mirzaei, A., & Moore, T. (2014). What are the driving forces of bank competition across different income groups of countries? Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 32, 38-71. Murphy, C., Klotz, A., & Kreiner, G. (2017). Blue skies and black boxes: The promise (and practice) of grounded theory in human resource management research. Human Resource Management Review, 27 (2), 291-305. Pinningtona, B. D., Meehana, J., & scanlon, t. (2017). A grounded theory of value dissonance in strategic relationships. Journal of Purchasing and Supply Management, 22 (4), 278-288. Safarpour, M. (2016). Identification and ranking the barriers to adoption and development of electronic bankong in iran. 1st International Conference on Applied Economics and Business, (pp. 374-380). Sajeevan, R., & Sharma, R. (2010). Bank Selection Criteria Employed by MBA Students in Delhi: An Empirical Analysis. Journal of Business Studies Quarterly, 1(2), 56-69. Sanli, B., & Hobikoglu, E. (2015). Development of Internet Banking as the Innovative Distribution Channel and Turkey Example. Procidia social and behavioral science, 195, 343-352. Sarwar, A., & Mubeen, S. (2012). Factors Influencing the Bank Selection Decision of Students: An Investigation of Business Graduates. International Review of Business and Social, 2 (1), 12-26. Seyedjavadin, R., Safari, M., Raee, R., Irvani, M, (2017). Modeling the readiness of comercial bank of Iran for islamic banking: applying grounded theory. Businee management , 9(1), 129-154. (in Persian) Sinha, I., & Mukherjee, S. (2016). Acceptance of technology, related factors in use of off branch e-banking: an Indian case study. Journal of High Technology Management Research, 27(1), 88-100. Stanislaw Szopinski, T. (2016). Factors affecting the adoption of online banking in Poland. Journal of business research, 69(11), 4763-4768. Totian, M., & Ansari, A. (2016). Assessing the impact of customer orientation, social responsibility and percieved quality on customer satisfaction. New marketing research, 20(1), 179-200.(in Persian)
Turan, S., Tumer, M., & Kilinic, C. (2011). empirical investigation from customers in Romanian cities. African Journal of Business Managemen, 5 (14), 5551-5558. Wang, C. L., Senaratne, C., & Rafiq, M. (2015). Success Traps, Dynamic Capabilities and Firm Performance. British Journal of Management, 26(1), 26-44. Zhao, Y., Libaers, D. & Song, M. (2015). First product success: A mediated moderating model of resources, founding team startup experience, and product positioning strategy. Journal of product innovation management, 32(3), 441-458.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,243 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,499 |