تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,399 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,913 |
ارائه مدلی برای مدیریت اتحادهای راهبردی تحقیق و توسعه در صنعت خودروی کشور ایران | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1، 1398، صفحه 25-44 اصل مقاله (378.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.258526.3065 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی شاه حسینی1؛ علی حیدری2؛ سیدمحمد اعرابی3؛ صادق قادری کنگاوری* 4 | ||
1دانشیار، گروه MBA، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه MBA، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4دانشجـوی دکتـری سیـاستگذاری بازرگانی، دانشـکده مدیریت دانشـگاه تهران، تهران، ایـران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف کشف مقولههای تأثیرگذار و تعیین روابط این مقولهها در مدیریت اتحادهای راهبردی تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی کشور ایران انجام شده است. روش: در این پژوهش برای طراحی مدل از روششناسی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. از نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی برای یافتن خبرگان صنعت خودرو بهره گرفته شد و پس از انجام 10 مصاحبه و با در نظر گرفتن منطق نمونهگیری نظری، اشباع نظری حاصل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، مقوله محوری مدیریت اتحاد شامل مدیریت روابط و تعاملات، تعارض، مذاکره و کنترل است. مقولههایی همچون متغیرهای محیط کلان و ویژگیهای صنعت خودروی کشور و مقولههای خُردی از قبیل شرایط شکلگیری اتحاد، نوع اتحاد و اعتماد متقابل از جمله مهمترین مقولههای تأثیرگذار بر مدیریت اتحادهای راهبردی شناخته شدهاند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که برای موفقیت مدیریت اتحادهای راهبردی تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، طرفین باید به کلیه مقولهها و زیرمقولههای شناسایی شده در این پژوهش بهدقت توجه کنند و در خصوص هر یک از آنها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اتحادهای راهبردی؛ تحقیق و توسعه؛ صنعت خودرو؛ کُدگذاری؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
حقیقی، محمد؛ جلالی، سید حسین (1396). شکلگیری شراکتهای راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9 (4)، 717- 738. حیدری، علی؛ سیدکلالی، نادر (1395). ارائه مدل مزیت رقابتی شرکتهای مشاوره مدیریت بر اساس نظریه قابلیتهای پویا. مدیریت بازرگانی، 8 (2)، 317 -338. سلطانزاده، جواد؛ منطقی، منوچهر (1394). همکاری در تحقیق و توسعه: چرا و چگونه؟ دوفصلنامه توسعه فناوری صنعتی، (24)، 15-23. محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، جلد اول: منطق و طرح در روششناسی کیفی (چاپ دوم). تهران: انتشارات جامعهشناسان. محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، جلد دوم: مراحل و رویههای عملی در روششناسی کیفی (چاپ دوم). تهران: انشارات جامعهشناسان. References Aysegul, S., & Akdemir, A. (2004). The Effect of Strategic Alliances on the Development of Automotive Industry: The Case of Turkey. Journal of Global Strategic Management, 124–132.
Badillo, E. R., & Moreno, R. (2016). What drives the choice of the type of partner in R & D cooperation? Evidence for Spanish manufactures and services. Applied Economics, 48(52), 5023–5044.
Badillo, E. R., Galera, F. L., & Moreno Serrano, R. (2017). Cooperation in R& D, firm size and type of partnership. European Journal of Management and Business Economics, 26(1), 123–143.
Barringer, B. R., & Harrison, J. S. (2000). Walking a Tightrope: Creating Value through Inter organizational Relationships. Journal of Management, 26(3), 367–403.
Belderbos, R., Carree, M., & Lokshin, B. (2004). Cooperative R&D and firm performance. Research Policy, 33(10), 1477–1492.
Bernstein, E. (2017). 2017 global R & D Funding forecast. Available from: https://digital. rdmag.com/researchanddevelopment/2017_global_r_d_funding_forecast?pg=1#pg1
Besanko, D., Dranove, D., Shanley, M., & Schaefer, S. (2013). Economics of Strategy (6th ed(. John Wiley & Sons.
Büyüközkan, G., Feyzioğlu, O., & Nebol, E. (2008). Selection of the strategic alliance partner in logistics value chain. International Journal of Production Economics, 113(1), 148–158.
Child, J., Faulkner, D., & Tallman, S. (2005a). Cooperative Strategy, managing alliances, network, and joint ventures (Second Ed). New York: Oxford University Press.
Camuffoo, A., & Volpato, G. (2002). Partnering in the global auto industry: the Fiat-GM strategic alliance. International Journal of Automotive Technology and Management, 2(3/4), 335–352.
Catalina, R. (2010). Need and potential risks of strategic alliances for competing successfully. Academy of Economic Studies, 13(1), 165–169.
Chanaron, J.J. (2006). Globalization: How strategic alliances bring production and market advantages - The case of Renault/Nissan, TII Annual Conference (The European Association for the Transfer of Technologies, Innovation and Industrial Information) 6, 23.
Connell, J., & Voola, R. (2007). Strategic alliances and knowledge sharing: Synergies or silos? Journal of Knowledge Management, 11(3), 52–66.
Das, S., & Das, P. (2012). Role of Research and Development in Indian Automobile Industry. Asian-African Journal of Economics and Econometrics, 12(1), 79–87.
De Man, A.P. (2014). Alliances: An Executive Guide to Designing Successful Strategic Partnerships. (First ed). Wiley.
Delerue, H., & Simon, E. (2009). National cultural values and the perceived relational risks in biotechnology alliance relationships. International Business Review, 18(1), 14–25.
DePamphilis, D. (2015). Mergers, Acquisitions, and Other Restructuring Activities. Mergers, Acquisitions, and Other Restructuring Activities. (6th ed). Academic Press.
Dodgson, M. (1992). The strategic management of R & D collaboration. Technology Analysis & Strategic Management, 4(3), 227–244.
Dussauge, P., & Garrette, B. (1999). Cooperative strategy: Competing successfully through strategic alliances. New York: John Wiley & Sons.
Fedor, K., & Werther, W. (1995). Making sense of cultural factors in international alliances. Organizational Dynamics, 23(4), 33–48.
Grant, R. M., & Baden-Fuller, C. (2004). A Knowledge Accessing Theory of Strategic Alliances. Journal of Management Studies, 41(1), 61–84.
Hagedoorn, J. (2002). Inter-firm R&D partnerships: an overview of major trends and patterns since 1960. Research Policy, 31(4), 477–492.
Haghighi, M., Jalali, S.H., (2018). Strategic Alliance Formation from the Institutional Theory Perspective. Journal of Business management, 9 (4), 717-738. (in Persian)
Heidari, A., Seyed Kalali, N. (2016). Presenting a Model of Competitive Advantage of Management Consulting Firms Based on Dynamic Capability Theory. Journal of Business management, 8 (2), 317-338. (in Persian (
Hermens, A. (2001). Knowledge exchange in strategic alliances: Learning in tension. Creativity and Innovation Management, 10(3), 189–200.
Išoraitė, M. (2009). Importance of Strategic Alliances in Company’ S Activity. Intellectual Economics, 1(5), 39–46.
Jain, D., & Banwet, D. K. (2013). Modelling critical elements of selection for strategic alliance partner for network managed services using interpretive structural modelling (ISM). Journal of Modelling in Management, 8(3), 290–304.
Jaruzelski, B. H., & Hirsh, E. R. (2015). The 2015 Global Innovation 1000, Automotive industry findings. PWC report. Available from: https://www.strategyand.pwc.com/media/file/ Innnovation-1000-2015-Auto-industry-findings.pdf.
Jayawarna, D., & Pearson, A. W. (2001). The role of ISO 9001 in managing the quality of R&D activities. The TQM Magazine, 13(2), 120–128.
Jiang, X., Jiang, F., Cai, X., & Liu, H. (2015). How does trust affect alliance performance? The mediating role of resource sharing. Industrial Marketing Management, 45(1), 128–138.
Jones, M., & Alony, I. (2014). The use of grounded theory in research: knowledge sharing in the Australian Film Industry. In H. Hasan (Ed.), Being practical with theory: a window into business research (illustrate, pp. 113–122). Faculty of Business, University of Wollongong.
Jungah, L., & Seongho, K. (2015). Analysis of Learning Capabilities on the Type of Strategic Alliance and Alliance Performance. International Information Institute, 18, 2647–2654.
Kaats, E., & Opheij, W. (2014). Creating conditions for promising collaboration: alliances, networks, chains, strategic partnerships. Springer.
Kalaignanam, K., Shankar, V., & Varadarajan, R. (2007). Asymmetric New Product Development Alliances: Win-Win or Win-Lose Partnerships? Management Science, 53(3), 357–374.
Kim, K. Y. (2012). Strategic R&D alliance factors that impact innovation success in the biotechnology industry. International Journal of Technology Management, 59(1–2), 116–138.
Klier, T., & Sands, C. (2010). The Federal Role in Supporting Auto Sector Innovation. Brookings Institution Report. Available from: https://www.brookings.edu/wp-content/ uploads/2016/07/0927_great_lakes_auto.pdf.
Kobernyuk, E., Stiles, D., & Ellson, T. (2014). International joint ventures in Russia: Cultures’ influences on alliance success. Journal of Business Research, 67(4), 471–477.
Konno, Y. (2007). Enhancement of the Advanced R & D Cooperation between Automakers and Suppliers in the Japanese Automobile Industry. Annals of Business Administrative Science, 6, 15–34.
Kuznetsova, N. V. (2016). Strategic Alliances: Industry-specific Characteristics of the Achievement of a Competitive Advantage. International Journal of Economica and Financial, 6(1), 109–117.
Lewis, J. D. (1992). The new power of strategic alliances. Planning Review, 20(5), 45–62.
López-Duarte, C., González-Loureiro, M., Vidal-Suárez, M. M., & González-Díaz, B. (2016). International strategic alliances and national culture: Mapping the field and developing a research agenda. Journal of World Business, 51(4), 511–524.
Mahama, H., & Chua, W. F. (2016). A study of alliance dynamics, accounting and trust-as-practice. Accounting, Organizations and Society, 51, 29–46.
Masrurul, M. M. (2012). An Overview of Strategic Alliance: Competitive Advantages in Alliance Constellations. Advances in Management, 5(22), 22–32.
Mohammadpur, A. (2013). Qualitative research method counter method 2 the practical stage and procedures in qualitative methodology. (2 ed). Tehran: Sociologists Publications. (in Persian) Mohammadpur. A. (2013). Qualitative research method counter method 1 the Logic and design in qualitative methodology. (2 ed). Tehran: Sociologists Publications. (in Persian)
Mora-Valentin, E. M., Montoro-Sanchez, A., & Guerras-Martin, L. A. (2004). Determining factors in the success of R&D cooperative agreements between firms and research organizations. Research Policy, 33(1), 17–40.
Muthusamy, S. K., & White, M. A. (2005). Learning and knowledge transfer in strategic alliances: A social exchange view. Organization Studies, 26(3), 415–441.
Nishimura, D. C. (2010). Strategic Alliances in the Automotive Industry Business Processes and IT Requirements. University of Applied Sciences Northwestern Switzerland.
Okamuro, H. (2007). Determinants of successful R & D cooperation in Japanese small businesses: The impact of organizational and contractual characteristics. Research Policy, 36, 1529–1544.
Silverman, B. S., & Baum, J. A. C. (2002). Alliance-based competitive dynamics. Academy of Management Journal, 45(4), 791–806.
Sklavounos, N. S., Rotsios, K. P., & Hajidimitriou, Y. A. (2015). The Impact of Age, Interdependence and Perceived Risk of Opportunism on Inter-partner Trust in International Strategic Alliances. Procedia Economics and Finance, 19(1), 175–183.
Slotanzadeh, J., Manteghi, M., (2015). R&D Collaboration: Why and How? Quarterly Journal of Industrial Technology Development, 12 (24), 15-24. (in Persian)
Solesvik, M. Z., & Westhead, P. (2010). Partner selection for strategic alliances: Case study insights from the maritime industry. Industrial Management and Data Systems, 110(6), 841–860.
Thechatakerng, S. (2003). The Implementation of Strategic Alliances by Thai Firms. Universitat Autonoma de Barcelona. Thai City.
Van Beers, C., & Zand, F. (2014). R&D cooperation, partner diversity, and innovation performance: An empirical analysis. Journal of Product Innovation Management, 31(2), 292–312.
Vyas, N., Shelburn, W., & Rogers, D. (1995). An analysis of strategic alliances: Forms, functions and framework. Journal of Business & Industrial Marketing, 10(3), 47–60.
Ybarra, C. E., & Turk, T. A. (2011). Strategic alliances with competing firms and shareholder value. Journal of Management and Marketing Research, 6(1), 1–10.
Zamir, Z., Sahar, A., & Zafar, F. (2014). Strategic Alliances; A Comparative Analysis of Successful Alliances in Large and Medium Scale Enterprises around the World. Educational Research International, 3(1), 25–39. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,435 |