تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,671 |
فهم پاسخگویی غیررسمی مدیران دولتی در شبکههای بینسازمانی (مطالعه موردی: شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 1، 1398، صفحه 99-122 اصل مقاله (489.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2019.274245.2476 | ||
نویسندگان | ||
اعظم میرزمانی* 1؛ محمدحسین رحمتی2؛ حمید رضا یزدانی3؛ محمد مرادی4 | ||
1استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران،پردیس فارابی،قم، ایران | ||
3استادیار، گروه کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم،ایران | ||
4دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این پژوهش، فهم پاسخگویی غیررسمی مدیران دولتی در شبکه بین سازمانهای دولتی است؛ به بیان سادهتر، هنجارها، انتظارها، تعاملهای غیررسمی و رفتارهای بینشخصی میان مدیران دولتی ایران، چگونه بهصورت پاسخگویی غیررسمی آشکار میشوند؟ روش: این پژوهش بر اساس پارادایم تفسیرگرایی، رویکرد کیفی و استراتژی مطالعه موردی اجرا شده است. شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان برای مورد مطالعه مدنظر قرار گرفت و به روش نمونهگیری گلوله برفی با 22 نفر از مدیران دولتی مصاحبههای عمیق برگزار شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی در نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدهاند. یافتهها: این پژوهش نشان داد که پاسخگویی غیررسمی در تعاملهای غیررسمی و در قالب فعالیتهای اختیاری اعضای شورا نمایان میشود. منافع فردی، خدمتگزاری به مردم، اخلاق و ارزشها، شخصیت و سبک رهبری مدیران و متغیرهای زمینهای، عواملی هستند که بر مدیریت مؤثر تعاملهای غیررسمی اثر میگذارند. اعضای شورا تلاش میکنند که در تعاملهای غیررسمی، یکدیگر را در قبال هنجارها و قوانین نانوشته، پاسخگو نگه دارند و تنها ابزار آنها برای تحقق این مهم، فشارها و حمایتهایی است که نسبت به یکدیگر اعمال میکنند. نتیجهگیری: پژوهش حاضر چارچوب نظری ارائه شده توسط رامزک و همکارانش (2012 و 2013) دربارۀ پاسخگویی غیررسمی در شبکه بین سازمانهای غیرانتفاعی را به بخش عمومی و بین مدیران میانی توسعه داد و مشخص شد که ناکارآمدی نظام اداری، سیستم نامناسب انتخاب و انتصاب مدیران و فشارهای مقامات سیاسی، از دغدغههای بسیار مهم و به اشتراکگذاری اطلاعات و فرهنگ قانونمداری، فرصتهای مهم پیشروی مدیران دولتی در پاسخگویی غیررسمی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای بینسازمانی؛ ارتباطات و تعاملات غیررسمی؛ هنجارها یا قوانین نانوشته؛ پاسخگویی مدیران دولتی؛ پاسخگویی غیررسمی | ||
مراجع | ||
اسحقزاده، نیره؛ مهرگان، محمدرضا؛ ابویی اردکان، محمد (1396). کاربرد نظریة اتوپایسیس در مدیریت. فصلنامه مدیریت دولتی، 9 (3)، 427- 462. رهنورد، فرجاله؛ محبیدلیگانی، مرضیه (1395). آثار جهانی شدن بر مدیریت دولتی در ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 8 (3)، 415- 436. صفریدشتکی، محمد؛ زارع، رضا؛ نیکبخش، محمدعلی (1397). تبیین عوامل ساختاری مؤثر بر شکلگیری شبکههای خطمشی (مطالعه موردی: نظام کارآفرینی ایران). فصلنامه مدیریت دولتی، 10 (1)، 109-136. واعظی، سیّدکمال؛ رهبر، رضا (1395). بررسی اهمیت میانجی مؤلفه احساس بیقدرتی در میزان تأثیر ادراک از پاسخگویی بر رفتار مشارکتی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تهران). فصلنامه مدیریت دولتی، 8 (1)، 113- 136.
References Andrè, R., (2010). Assessing the accountability of government-sponsored enterprises and quangos. Journal of Business Ethics, 97(2), 271–289. Andreaus, M. & Costa, E. (2014). Toward an Integrated Accountability Model for Nonprofit Organizations" In . Published online. Accountability and Social Accounting for Social and Non-Profit Organizations Advances in Public Interest Accounting, 17, 153-176. Aung, M., Bahramirad, S., Burga, R., Hayhoe, M., Huang, S. & LeBlanc, J., (2017). Sense-making Accountability: Netnographic Study of an Online Public Perspective. Social and Environmental Accountability Journal, 37(1), 1-15. Aziza Abd Aziz, M., Rahman, H. A., Alam, M. M. & Said, J. (2015). Enhancement of the Accountability of Public Sectors through Integrity System, Internal Control System and Leadership Practices: A Review Study. Procedia Economics and Finance, 28, 163-169. Barberis, P. (2002). The new public management and a new accountability. Public Administration, 76(3), 451–470. Behn, R. (2001). Rethinking Democratic Accountability. Washington: Brookings Institution. Bovens, M., Schillemans, T. & Goodin, R. E., (2014). The Oxford Handbook of Public accountability. First ed. New York: Oxford University Press. Bryson, J. M., Crosby, B. C. & Bloomberg, L. (2014). Public Value Governance: Moving beyond Traditional Public Administration and the New Public Management. Public Administration Review ,74(4), 445–456. Cole, D. H. (2017). Laws, norms, and the Institutional Analysis and Development framework. Journal of Institutional Economics, 13(4), 829-847. Crawford, L. H. & Helm, J. (2009). Government and governance: The value of project management in the public sector. Project Management Journal, 40(1), 73-87. Davis, T. W. D., Macdonald, K. & Brenton, S. (2012). Reforming accountability in international NGOs- making sense of conflicting feedback. Development in Practice, 22(7). Day, P. & Klein, R., (1987). Accountabilities: Five Public Services. London: Tavistock. Dealy, M. D. & Thomas, A. R., (2007). Managing by Accountability: What Every Leader Needs to Know about Responsibility, Integrity and Results. First ed. United States of America: Praeger Publishers. Denhardt, J. V. & Denhardt, R. B., (2007). The New Public Service. Expanded ed. ed. New York: M.E. Sharpe, Inc.. Donahue, J. D. & Nye, J. S., (2003). For the People: Can We Fix Public Service?. Washington, D. C.: Broking Institution Press. Donahue, J. D. & Zeckhauser. R. J. (2011). Collaborative governance: private roles for public goals in turbulent times. Princeton University Press, 41 William Street, Princeton, New Jersey 08540. Eshaghzadeh, N., Mehregan, M. R. & Aboui Ardakan, M., (2017). Application of Autopoietic Theory in Management. Journal of Public Administration, 9(3), 427-462. (in Persian) Gaikwad, P., (2017). Including Rigor and Artistry in Case Study as a Strategic Qualitative Methodology. The Qualitative Report, 22(13), 3431-3446. Jeong, B. & Kearns, K. (2015). Accountability in Korean NPOs: Perceptions and Strategies of NPO Leaders. Voluntas- International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 26(5), 1-27. Kearns, K. P. (1994). The Strategic Management of Accountability in Nonprofit Organizations- An Analytical Framework. Public Administration Review, 54(2), 185-192. Kearns, K. P. (1996). Managing for accountability: Preserving the public trust in public and nonprofit. 1st ed. ed. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Kearns, K. P. (1998). Institutional accountability in higher education: A strategic approach. Public Productivity & Management Review, 22(2), 140-156. Kohlbacher, F. (2006). The Use of Qualitative Content Analysis in Case Study Research. Forum Qualitative Social Research, 7(1), 1-24. Lavarenne, J., Shwageraus, E. & Weightman, M. (2016). Accountability feedback assessments for improving efficiency of nuclear regulatory institutions. Energy Policy, 96, 274-288. Mulgan, R. (2000). Comparing accountability in the public and private sectors. Australian Journal of Public Administration, 59(1), 87–97. Mulgan, R. (2003). Holding Power to Account: Accountability in Modern Democracies. 1st ed. ed. United Kingdom: Palgrave Macmillan. Oliver, D. (1991). Government in the United Kingdom: the Search for Accountability, Effectiveness and Citizenship. Milton Keynes: Open University Press. Ostrom, E. (2005). Understanding Institutional Diversity. Princeton, United States of America: Princeton University Press. Ostrom, E. (2010). Analyzing collective action. International Association of Agricultural Economists, 41(1), 155-166. Polidano, C. (1998). Why bureaucrats can’t always do what ministers want: multiple accountabilities in Westminister democracies. Public Policy and Administration, 13(1), 35–50. Rahnavard, F. & Mohebi Deligani, M. (2016). The Effects of Globalization on Public Administration in Iran. Journal of Public Administration, 8(3), 415-436. (in Persian) Roberts, N. C. (2002). Keeping Public Officials Accountable through Dialogue: Resolving the Accountability Paradox. Public Administration Review, 62(6), 658-669. Romzek, B., LeRoux, K., Johnston, J., Blackmar, J., Kempf, R., Schede, J., (2011). Informal Accountability Dynamics within Service Delivery Networks. 11th National Public Management Research Conference, June 2-4th, Maxwell School of Citizenship and Public Affairs, Syracuse, New York. Romzek, B., LeRoux, K., Johnston, J., Kempf, R., Schede, J. (2013). Informal Accountability in Multisector Service Delivery Collaborations. Public Administration Research and Theory, 24(4), 813-842. Romzek, B. S., (2000). Dynamics of Public Sector Accountability in an Era of Reform. International Review of Administrative Sciences, 66(1), 21-44. Romzek, B. S., Blackmar, J. M. & LeRoux, K. (2012). A Preliminary Th eory of Informal Accountability among Network Organizational Actors. Public Administration Review, 72(3), 442-453. Romzek, B. S. & Dubnick, M. J. (1987). Accountability in the Public Sector- Lessons from the Challenger Tragedy. Public Administration Review, 47(3), 227-238. Romzek, B. S., LeRoux, K. & Blackmar, J. M. (2009). The Dynamics of Informal Accountability in Networks of Service Providers. Presented at the 10th National Public Management Research Conference, John Glenn School of Public Affairs, Ohio State University, Columbus, OH, Oct. 1-3. Safari Dashtaki, M., Zare, R., & Nikbakhsh, M.A. (2018). Explaining the Structural Factors Influencing the Formation of Policy Networks; (A Survey on Iranian Entrepreneurship System). Journal of Public Administration, 10(1), 109 – 136. (in Persian) Scott, C., (2000). Accountability in the Regulatory State. Journal of Law and Society, 27(1), 38-60. Sinclair, A. (1995). The chameleon of accountability: forms and discourses. Accounting Organizations and Society, 20(2), 219–237. Stone, B. (1995). Administrative accountability in the ‘Westminster’ democracies: towards a new conceptual framework. Governance: An lntmational Journal of Policy and Administration, 8(4), 505-526. Urbanovič, J. & Tauginienė, L. (2013). Institutional Responsibility vs Individual Responsibility: Ethical Issues in the Management of Research Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 81, 72-78. Vaezi, S. K. & Rahbar, R. (2016). Investigating the Mediating Importance of the Impact of Impotence on the Impact of Perception of Accountability on Student Participatory Behavior (Case Study: Tehran University Students). Journal of Public Administration, 8(1), 113-136. (in Persian) Willems, T. & Van Dooren, W. (2011). Lost in diffusion? How collaborative arrangements lead to an accountability paradox. International Review of Administrative Sciences, 77(3), 505-530. Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. 3rd ed. Thousand Oaks, California: SAGE Publications. Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. 4th ed. Thousand Oaks, California: SAGE Publications. Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Method. Los Angeles: Sage Publications. Zhang, N. (2017). Institutions, Norms, and Accountability: A Corruption Experiment with Northern and Southern Italians. Journal of Experimental Political Science, 5(1), 1-15.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 654 |