
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,184,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,015,137 |
زن بهمثابۀ شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلمهای روسری آبی و کافهترانزیت | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 3، مهر 1397، صفحه 311-331 اصل مقاله (299.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.246677.981 | ||
نویسندگان | ||
بهروز محمودی بختیاری* 1؛ انیس ناصری2 | ||
1دانشیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هویت جنسی که در فرهنگ هر جامعهای تبلور مییابد سرچشمۀ بسیاری از نابرابریهای جنسیتی اجتماعی است. زن یا مرد ناچار است، با حفظ حدی از ارزشها و عرف جامعه، برای تطابق خود با محیط و انجامشدن کارهایش، برخی از خصلتهای جنس مخالفش را وام گیرد و همچون نقاب بر چهرۀ خود زند و چهبسا تحمیلهای جامعه خصلتهای جنس مخالف را در او درونی کند و روند سنخیابی جنسی (sex typing) فرد را تغییر دهد. آنجا که نقابها به بیان همزمان روان مردانه و روان زنانه کمک میکند، تمهید آندروژنی شکل میگیرد. مسئلۀ این پژوهش آن است که شخصیتهای فیلم در چه موقعیتهایی و به چه دلایلی از تمهید آندروژنی بهمثابۀ یک نقاب بهره میگیرند یا اینکه اصلاً چگونه به شخصیتهای آندروژنس تبدیل میشوند. به این منظور، با بهرهگیری از نظریات ساندرا بم (psychological androgyny)، دو فیلم روسری آبی(1373) و کافهترانزیت (1383)، به روش توصیفی تحلیلی بررسی شدهاند؛ تا نقش جامعه در ایجاد آندروژنی روانشناختی در جنسیت زن تبیین شود. یافتهها نشان میدهد که زنان برای احقاق حقوق پایمالشده یا گذران زندگیشان به استفاده از نقاب آندروژنی مجبور و رفتهرفته در روند جامعهپذیری به انسانهای آندروژنس تبدیل میشوند؛ درحالیکه زنپوشی یا برگرفتن خصلتهای زنانه برای مردان یا از سوی دیگران برای تحقیر و اهانت مردان بهکار گرفته شده است یا از سوی خودشان برای فرار از موقعیتهای دشوار. | ||
کلیدواژهها | ||
آندروژنی؛ روسری آبی؛ سینمای ایران؛ کافهترانزیت؛ نقاب؛ هویت جنسی | ||
مراجع | ||
[1] جمعدار، الهام (1373). «تحلیل سیمای زن در سینمای پس از انقلاب»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. [2] راودراد، اعظم (1380). «تغییرات نقش زن در جامعه و تلویزیون»، فصلنامة پژوهش زنان، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، ش 1. [3] راودراد، اعظم؛ صدیقی خویدکی، ملکه (1385). «تصویر زن در آثار سینمایی رخشان بنیاعتماد»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش6. [4] راودراد، اعظم (1385). «تغییرات نقش زن در سینمای ایران»، مجلة جهانی رسانه، پاییز و زمستان، ش 2، ص 45. [5] سلطانی، مهدی (1383). «زنان در سینمای ایران»، نشریة هنرهای زیبا، ش18، ص91ـ95. [6] علیپور انوریان، سولماز (1385). «بررسی تغییرات نقش زن در سینمای بعد از انقلاب؛ مقایسة دو دهة 1360 و 1370»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. [7] صدر، حمیدرضا (1381). درآمدی بر تاریخ سینمای سیاسی ایران، تهران: نی. [8] همتی، هلن (1379). بازنمایی مشاغل در سینمای ایران، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران. [9] یوسفیان کناری، محمدجعفر؛ مشکواتی، سیمین (1394). «کارکردهای استفاده از نقاب و تمهید آندروژنی در پرداخت شخصیت در نمایشنامههای معاصر ایران»، نامة هنرهای نمایشی و موسیقی، ش 11، پاییز و زمستان. [10] Bem, Sandra Lipsitz (1981). Bem Sex-Role Inventory: Professional Manual, Palo Alto: Consulting Psychologists Press. [11] ---------- (1993). Lens of Gender: Transforming the Debate on Sexual, New Haven: Yale University Press. [12] Calvo-Salguero, Antonia & J. Garcia-Martinez & A. Monteoliva (2008). "Differences Between and Within Genders in Gender Role Orientation According to Age and Level of Education", Sex Roles, vol. 58: PP 535-548. [13] Cook, Ellen Piel (1985). "A Framework for Sex Role Counseling", Journal of Counseling and Development, vol. 64: 253-258. [14] Colley, Ann & Matthew Gale & Teri Harris (1994). "Effects of Gender Role Identity and Experience on Computer Attitude Components", Educational Computing Research, vol. 10: PP 129-137. [15] ---------- (1997). The Goffman Reader, edited by Charles Lemert & Ann Branaman, New Jersy: Wiley Blackwell. [16] Setmire, Elisa (2007). Women and Self-Efficacy: A Comparison of Lesbian, Heterosexual, Androgynous, and Feminine Typed Women, California: Humboldt State University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |