تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,557 |
تدوین الزامات طراحی دایرهالمعارف برخط امام علی "علیهالسلام" از طریق ایجاد تیمهای فرازمانی رسمی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 52، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 34-13 اصل مقاله (933.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.251240.1299 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر پورعزت* 1؛ افسانه دهقانپور فراشاه2؛ طیبه عباسی3 | ||
1استاد و عضو هیات علمی/دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ، ایران | ||
3استادیار و عضو هیات علمی/دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: تیمهای فرازمانی، تیمهای مستعد انجام کارهای بزرگ و طولانیمدت بوده، تأثیر شگرفی بر توسعة ظرفیت تولید و مدیریت دانش دارند. از سویی، دایرهالمعارفها از حیث نقش مؤثری که در آموزش، پژوهش و توسعه فرهنگ جوامع علمی ایفا می کنند، سرمایه دانشی ارزشمندی محسوب میشوند. قابل تأمل است که نگارش و بازپردازی دایرهالمعارفهای بزرگ و بهروز، از عهده یک نسل انسانی فراتر است و تدوین آنها، با استفاده از تیمهای کاری منسجم، در مدت زمانی طولانی، در ورای حیات یک نسل (تیم فرازمانی)، امکانپذیر میشود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تدوین الزامات و ویژگیهای یک تیم فرازمانی رسمی برای توسعه یک دایرهالمعارف برخط، جامع، دیرپا، موثق، منسجم و فرازمانی، درباره جلوههای اصیل زندگی، شخصیت، سخنان، سیره و رهنمودهای امام علی (ع) است. روش: با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش به شیوه کیفی انجام شده، جامعة خبرگان پژوهش، افرادی بودند که در تدوین و نشر دایرهالمعارفها، فرهنگهای لغت یا طراحی تیمهای حرفهای، سابقه همکاری و آگاهی کافی داشتند؛ از میان جامعه خبرگان پژوهش 12 نفر به روش گلولهبرفی انتخاب شدند و با آنان مصاحبه شد. بهطور منظم، متن هر مصاحبه کدگذاری شد و ضمن تجزیه و تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل تم ، مفاهیم و تمهای مربوط به این پژوهش از آنها استخراج شدند. یافتهها: تمهای حاصل از دادههای گردآوری شده به صورت 10 تم اصلی و 50 تم فرعی ارائه و تعریف شدند و در قالب نقشه تم ساماندهی گردیدند. اصالت اثر: این پژوهش با ملاحظه ضرورت تدوین دایرهالمعارفهای برخط با استفاده از تیمهای فرازمانی از بداعت ویژهای برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
دایرهالمعارف برخط امام علی (ع)؛ تیمهای فرازمانی؛ مدیریت دانش؛ پروژه های فرازمانی | ||
مراجع | ||
ببی، ارل آر (1390)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). پورعزت، علیاصغر (1391)، تأملی برنقش گروههای کار فرازمانی در توسعه دانش از طریق تدوین دانشنامهها و شرحنویسی بر کتابهای علمی و دانشگاهی، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، فصلنامه تخصصی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، سال شانزدهم، شماره 25، 27 -43. پورعزت، علیاصغر؛ دهقانپور فراشاه، افسانه (1393)، طراحی ساختار دایرهالمعارف امام علی(ع) و تمدنسازی بر اساس آن، ازطریق توسعة تیمهای فرازمانی در بنیاد نهجالبلاغه، فصلنامه پژوهشهای نهجالبلاغه، سال 13، شمارة 40، 93-110. خواستار، حمزه (1388)، ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، شماره هشتاد و پنچم، 161-174. دهقانپور فراشاه، افسانه (1393). طراحی ساختار مناسب برای سازماندهی دایرهالمعارف امام علی(ع)، ازطریق توسعة تیمکاری فرازمانی در بنیاد نهجالبلاغه، به راهنمایی علی اصغر پورعزت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی. رضائیان، علی (1391)، تیمسازی در قرن بیست و یکم، چاپ پنجم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخزاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، 151- 198. قرشی، محمدحسین (1375). تاریخچة دایرهالمعارفنویسی در جهان. کیهان فرهنگی، شماره 127، 22-33. مقدسی، مهناز (1382). دانشنامهنگاری نشانه تحول فرهنگی در جامعه. کتاب ماه کلیات، دی و بهمن، 34-49. Refrences Alberts, D.J. (2007). A model of multidiscipline teams in knowledge-creating organizations, Team Performance Management, Vol. 13, No. 5/6, pp. 172-183. Appelbaum, S.H., Bethune, M., Tannenbaum, R. (1999). Downsizing and the emergence of self-managed teams, Participation & Empowerment: An International Journal, Vol. 7, No. 5,pp. 109-130. Boyatzis, R.E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage. Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, pp. 77-101. Britannica online Encyclopedia. (2017). Encyclopedia Americana, (https://www.britannica.com/topic/The-Encyclopedia-Americana). Honts, C., Prewett, M., Rahael, J., Grossenbacher, M. (2012). The importance of team processes for different team types, Team Performance Management, Vol. 18, No. 5/6, pp. 312-327. Iranica online Encyclopedia. (2017). Iranica Encyclopedia, http://www.iranicaonline.org/pages/about. Kayes, A.B., Kayes, D.C., Kolb, D.A. (2005). Experiential learning in teams, Simulation and Gaming, Vol. 36, pp. 330-354. Knapp, R. (2010). Collective (team) learning process models: a conceptual review, Human Resource Development Review, Vol. 9, No. 3, pp. 285-299. Kozlowski, S.W.J., Ilgen, D.R. (2006). Enhancing the Effectiveness of Work Groups and Teams, Psychological Science in the public interest, Vol. 7, No. 3, 77-124. Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage. Malcolm, M. (2006). Team working: part I– an evaluation of current thinking, Industrial And Commercial Training, pp. 259-264. Munyon, T.P., Summers, J.K., Ferris, G.R. (2011). Team staffing modes in organizations: Strategic considerations on individual and cluster hiring approaches, Human Resource Management Review, Vol. 21, No. 3, pp. 228–242. Proehl, R.A. (1997). Enhancing the effectiveness of cross-functional teams, Team Performance Management, Vol. 3, No. 3, pp. 137-149. Robbins, S.P., Judge, T.A. (2015). Organizational Behavior. 16th Edition, New Jersey: Pearson Education. Salonsky, S.T. (2011). Team identification: a determining factor of performance, Journal of Managerial Psychology, Vol. 26, No. 3, pp.247–258. Saunders, Mark, Lewis, Philip, Thornhill, Adrian. (2012). Research methods for business students, 6th edition, England: Pearson. Villarreal, M., Kleiner, B.H. (1997). Analytical Tools for Facilitating Task Group Performance, Journal of Workplace Learning, Vol. 9, No 3, pp. 94–97. Wakefield, R.L, Leidner, D.E., Garrison, G. (2008). A model of conflict, leadership, and performance in virtual teams, Information Systems Research, Vol. 19, 434-455. Wikipedia. (2015). Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Introduction. Wikipedia.(2016).Encyclopedia Americana, https://en.wikipedia.org/wiki/Encyclopedia_Americana. Wikipedia. (2016). Encyclopedia Iranica, https://en.wikipedia.org/wiki/Encyclopedia_ Iranica . Wikipedia.(2017).Encyclopedia Britannica, https://en.wikipedia.org/wiki/Encycloppedia_Britannica | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |