تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,863 |
ربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 51، شماره 2، بهمن 1397، صفحه 279-295 اصل مقاله (228.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2018.244459.522980 | ||
نویسنده | ||
نادیا مفتونی* | ||
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بوعلی و سهروردی زیبایی را براساس کمال مفهومسازی کردهاند. زیبایی حقیقی در آثار این دو فیلسوف از یکسو بر واجبالوجود، و از دیگرسو بر افعال و اخلاق و ملکات ارادی انسانی که منجر به سعادت نهایی شود، اطلاق میگردد. ابنسینا اصطلاح عشق ارادی را بهمیان آورده و مؤلفۀ ادراک را در آن اخذ کرده است. از آنجا که ادراک شامل انواع حسی، خیالی، وهمی، ظنی و عقلی است، عشق ارادی و زیبایی نیز دارای همین مراتب است. شیخالرئیس شریفترین مرتبۀ عشق ارادی را که متوقف بر ادراک عقلی است، عشق عقلی یا اختیاری یا نطقی میخواند و مراتب پایینتر عشق را عشق حیوانی مینامد. شیخ اشراق عمدتاً پیرو مفهومسازیهای بوعلی سینا است. سهروردی به زبان داستان و رمز به مفاهیم زیبایی و عشق توجه کرده است. او نمادهای سلطان عشق و سلیمان عشق را برای تصویرسازی عشق عقلی به کار برده است. از نگاه هر دو فیلسوف، عشق طریق وصول به زیبایی است و تنها راه نیل به زیبایی حقیقی، عشق نطقی است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیبایی حقیقی؛ کمال؛ عشق عقلی؛ عشق ارادی؛ ادراک؛ سعادت | ||
مراجع | ||
[۱]. ابنسینا، حسینبنعبدالله (۱۳۷۵). الاشاراتوالتنبیهات، ج۳، با شرح خواجه نصیر طوسی و حواشی قطبالدین رازی، قم، نشرالبلاغه. [۲].ـــــــــــــــــــــ (1376). الالهیاتمنکتابالشفاء، تحقیق حسن زاده آملی، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه. [3]. ــــــــــــــــــــ (1978). الانصاف(شرحکتابحرفاللام)، چاپشده در: بدوی، ارسطوعندالعرب،22ـ33. [4]. ــــــــــــــــــــ (1379). التعلیقات، چاپ چهارم، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. [5]. ــــــــــــــــــــ (1978). التعلیقاتعلیحواشیکتابالنفسلارسطو، چاپشده در بدوی، ارسطوعندالعرب، 75ـ116. [6]. ــــــــــــــــــــ (1383). دانشنامهعلاییالهیات، با مقدمه و تصحیح و حواشی محمد معین، چاپ دوم، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا. [7]. ــــــــــــــــــــ (1400). الرسائل، تصحیح محسن بیدارفر، قم، انتشارات بیدار. [8]. ــــــــــــــــــــ (1383). رسالهدرحقیقتوکیفیتسلسلهموجودات، با مقدمه و تصحیح و حواشی موسی عمید، چاپ دوم، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا. [9]. ـــــــــــــــــــــ (۱۴۰۰). رساله الطیر، چاپشده در: الرسائل، تصحیح محسن بیدارفر، قم، بیدار. [10].ــــــــــــــــــــ (۱۴۲۸).الشفاءالالهیات، مقدمه و تحقیق ابراهیم مدکور و دیگران، قم، افست ذویالقربی. [1۱]. ــــــــــــــــــــ (۱۴۰۰). رسالهعشق، چاپشده در: الرسائل، تصحیح محسن بیدارفر، قم، بیدار. [۱2]. ــــــــــــــــــــ (بیتا).رسالهفیالادویهالقلبیه، مادرید، نسخه خطی کتابخانه دیر اسکوریال. [۱3]. ــــــــــــــــــــ (2005). القانونفیالطب، ج 2، بیروت، دار احیاء التراث العربی. [14]. ــــــــــــــــــــ (۱۳۶۳). المبدأوالمعاد، به کوشش عبدالله نورانی، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل با همکاری دانشگاه تهران. [۱5]. ــــــــــــــــــــ (1388). مجموعهرسائل (هفدهرساله)، تصحیح و توضیح سید محمود طاهری و ترجمه محمود شهابی و ضیاءالدین دری و محمد مهدی فولادوند، قم، آیت اشراق. [16]. ــــــــــــــــــــ (۱۳۶۴). النجاهمنالغرقفیبحرالضلالات، تحقیق محمدتقی دانشپژوه، تهران، دانشگاه تهران. [17]. اخوان الصفا (1412). رسائلاخوانالصفا وخلانالوفا، بیروت، الدارالاسلامیه. [18]. افلاطون (1380). دورهکاملآثار، ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ سوم، تهران، خوارزمی. [19]. بدوی، عبدالرحمن (1978). ارسطوعندالعرب، چاپ دوم، کویت، وکاله المطبوعات. [20]. ـــــــــــــــــ (۱۴۰۲).افلاطونفیالاسلام، چاپ سوم، بیروت، دارالاندلس. [21]. پورنامداریان، تقی (1364). رمزوداستانهایرمزیدرادبفارسی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [22]. رازی، فخر (1383). شرحالاشاراتوالتنبیهات، ج2، مقدمه و تصحیح علیرضا نجفزاده، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. [23]. سترن جیلت، سوزان (1384). «فلوطین»،نویسندگانبرجستهقلمروهنرازعهدکهنتاپایانسدهنوزدهم، به کوشش کریس ماری و ترجمه صالح طباطبایی و فائزه دینی، تهران، فرهنگستان هنر. [24]. سهروردی، شهابالدین یحیی (1386).لغتمورانبهپیوستچنداثرپراکنده، تصحیح و مقدمۀ نصرالله پورجوادی، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین. [25]. ـــــــــــــــــــــــــ (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج1و2، تصحیح و مقدمۀ هانری کربن، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [26]. ــــــــــــــــــــــــ (1380). مجموعهمصنفاتشیخاشراق، ج 3، مقدمه و تصحیح و حاشیه سید حسین نصر، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [27]. ـــــــــــــــــــــــ (۱۳۸۰). مجموعهمصنفاتشیخاشراق، ج۴، تصحیح و حاشیه و مقدمه نجفقلی حبیبی، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [28]. طوسی، خواجه نصیر (1378). اخلاقناصری، تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، چاپ ششم، تهران، خوارزمی. [29]. غزالی، ابوحامد (بیتا). احیاءعلومالدین، ج 1 و4، دمشق، کتابخانه عبدالوکیل الدروبی. [30]. ــــــــــــــ (1351). احیاءعلومالدین، ترجمه مؤیدالدین محمد خوارزمی و به کوشش حسین خدیوجم، تهران، بنیاد فرهنگ ایران. [3۱]. ــــــــــــــ (۱۳۸۷). کیمیایسعادت، ج ۱ و 2، به کوشش حسین خدیوجم، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [32]. فارابی، ابونصر (2003). آراءاهلالمدینهالفاضلهومضاداتها، مقدمه و حواشی علی بوملحم، بیروت، دار و مکتبه الهلال. [33]. ــــــــــــــ (۱۴۰۲). تلخیصنوامیسافلاطون، چاپشده در: بدوی، عبدالرحمن،افلاطونفیالاسلام. [34]. ـــــــــــــ (۱۳۷۱).التنبیهعلیسبیلالسعاده، چاپ افست همراه با التعلیقاتورسالتانفلسفیتان، تحقیق جعفر آل یاسین، تهران، حکمت. [35]. ــــــــــــــ (۱۳۷۶). السیاسهالمدنیه، تصحیح و ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران، سروش. [36]. ــــــــــــــ (1382). فصولمنتزعه، تصحیح و ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران، سروش. [37]. ــــــــــــــ (۱۴۰۲). فلسفهافلاطونواجزاءها، چاپشده در: بدوی، عبدالرحمن،افلاطونفیالاسلام. [38]. ــــــــــــــ (1991). الملهونصوصاخری، تصحیح محسن مهدی، چاپ دوم، بیروت، دارالمشرق. [39]. فرامرز قراملکی، احد (1385). روششناسی مطالعات دینی (تحریری نو)، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی. [40]. Aristotle (1995). The Complete Works of Aristotle, ed. Jonathan Barnes, 6th print. Princeton, Princeton University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 690 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 436 |