تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,117 |
طراحی مدل ارزیابی خودگردانی محلی در سطح استانهای جمهوری اسلامی ایران | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 4، 1397، صفحه 629-650 اصل مقاله (723.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2019.261243.2303 | ||
نویسندگان | ||
ظهیر علی مرادی* 1؛ عبد الحمید شمس2؛ علی جهانگیری3 | ||
1دکتری، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تمرکزگرایی و سازماندهی نامتراکم استانها بهدلیل گستردگی کشور، تنوع قومی و مذهبی و حجم زیاد خدمات عمومی، جمهوری اسلامی ایران را با کاهش بهرهوری، تضعیف حاکمیت محلی و اشاعه ملیگرایی قومی و مذهبی مواجه است. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی شاخصهای حکومت خودگردان محلی، بهعنوان یکی از انواع حکومتهای محلی نامترکز است. روش: مدل این پژوهش با استفاده از روش آمیخته طراحی شده است. بهدلیل کامل نبودن پژوهشهای پیشین و همچنین موقعیت متفاوت ایران از نظر تنشهای قومی و اقلیمی، موقعیت جغرافیایی ـ سیاسی و اقتصاد دولتی، در مرحله اول، طراحی الگوی ارزیابی خودگردانی محلی با استفاده از روش تحلیل محتوای جهتدار و مصاحبه با 16 خبره، انجام گرفت. در ادامه از طریق مدلسازی معادلات ساختاری، الگوی اولیه آزمون شد. یافتهها: پس از تحلیل نتیجۀ مصاحبهها، عناصر هویت قانونی، مردمسالاری، وظایف حکومتی، اختیارات تصمیمگیری و سازمانهای عمومی، از 567 کد اولیه، 150 مفهوم و 22 مقوله استخراج شدند. همچنین نتیجه آزمون کمی الگوی اولیه، حکایت از تأیید کلیه مقولهها و مفهومهای مدل غیر از مقوله تحزبگرایی داشت. در نهایت به ارزیابی وضعیت خودگردانی استانها از طریق این مدل، پرداخته شد. نتیجهگیری: از آنجا که تاکنون مدلی برای ارزیابی خودگردانی استانها طراحی نشده است، نتایج این پژوهش میتواند برای تمرکززدایی استانها استفاده شود. نتایج نشان داد که استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان، در خودگردانی وضعیت بهتری دارند، در مقابل استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، ایلام و خراسانهای شمالی و جنوبی، وضعیت مطلوبی در خودگردانی ندارند که میتواند شکاف توسعهای میان این استانها را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرکززدایی؛ حکومت خودگردان محلی؛ حکومت محلی؛ سازماندهی نامتراکم | ||
مراجع | ||
احمدیپور، زهرا؛ جعفرزاده، حسن؛ پورطاهری، مهدی؛ کریمی، مهدی (1395). بررسی نقش تقسیمات کشوری در توسعه ناحیهای (مطالعه موردی: شهرستانهای بوانات و خرم بید). فصلنامه ژئوپلیتیک، 12(1)، 60- 82. امیدی، علی (1392). امنیت و توسعۀ پایدار و تقویت قانونمند حکومتهای محلی در ایران. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 28(4)، 113-136. ایمان، محمد تقی؛ نوشادی، محمود رضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه پژوهش، 3(2)، 15-44. خانی، احمد؛ دلخواه، جلیل؛ خائف الهی، احمدعلی (1397). واکاوی عناصر چسبندگی شغلی: پژوهشی آمیخته. فصلنامه مدیریت دولتی، 10(3)، 459-480. داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. سلیمی، جلیل؛ مکنون، رضا (1397). فراتحلیل کیفی پژوهشهای علمی ناظر بر مسئله حکمرانی در ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 10(1)، 1-30. شمس، عبدالحمید (1390). حاکمیت محلی از تراکمزدایی تا تمرکززدایی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری. علیمرادی، ظهیر؛ شمس، عبدالحمید؛ جهانگیری، علی؛ رسولی قهرودی، مهدی؛ علویتبار، علیرضا (1396). طراحی مدل خودگردانی استانهای جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، 30(2)، 109- 144. فانی، علی اصغر؛ زریننگار، محمدجعفر؛ داناییفرد، حسن؛ دلخواه، جلیل (1397). واکاوی و تبیین تمدن سازمانی در سازمانهای دولتی ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 10(1)، 89-108. قالیباف، محمدباقر؛ شوشتری، سید محمد جواد (1392). تأثیر فرهنگ سیاسی بر مشارکت شهروندان در حکومت محلّی (مطالعه موردی: تهران). پژوهشهای جغرافیای انسانی، 45(2)، 69-82. محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده تهرانی، غلامرضا؛ حمیدی، ناصر (1395). طراحی و تبیین الگوی اثربخش نظام اداری در ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 8(4)، 591-616. نظریان، اصغر؛ رحیمی، محمد (1392). ضرورت بازبینی مدل مدیریت شهر تهران و انتخاب مدل برتر. نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری، 31، 125- 138.
References Ahmadipor, Z., Jafarzadeh, H., Portahery, M., Karimi, M. (2016). Investigative the role of national divisions in regional development (Case study: Bavanat and Khorambid). Quarterly Journal of Geopolitic, 12(1), 60-82. (in Persian)
Alderfer, H. (1956). American local government and administration. The Mcmillan Company.
Alikhan A.M., & Muttalil, M.A. (1982). Theory of local government. New Delhi: Sterling publisher private limited.
Alimoradi, Z., Shams, A.H., Jahangiri, A., RasoliGhahrodi, M., & Alavitabar, A. (2017). Designing a local self-government model for Islamic Republic of Irans Provinces. Quarterly Journal of management and development process, 30(2), 109-144. (in Persian)
Anney, V. N. (2014). Ensuring the quality of the finding of grounded research: Looking at trustworthing criteria. Journal of emerging trends research and policy studies, 5(2), 272-281.
Astrauskas, A. & Gecikova, I. (2014). Similarities and Differences in Local Self-Government in Lithuania and Slovakia. American International Journal of Social Science, 3(5), 153- 182.
Brezovšek, M. (2014). Local Self-Government in Slovenia: Theoretical and Historical Aspect. Ljubljana: Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana. CAGE Project (2007). PAPER I: Developmental Local Government: Determining Appropriate Function and Powers. Community Law Centre, University of the Western Cape. Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Fourth Edition. Pearson, University of Nebraska-Lincoln.
Davari, A., & Rezazaeh, A. (2014). Structural equation modeling with PLS. Tehran: ISBA. (in Persian) European Charter on Local Self-Government is available at http://www.coe.int/en/web/ conventions/full-list/-/conventions/treaty/122.
Fani, A.A., Zarinnegar, M.J., Danaeefard, H. & Delkhah, J. (2018). Juornal of public administration, 10(1), 89-108. (in Persian)
Ghalibaf, M.B., & Shoshtari, M.J. (2013). The affect of political culture on citizen participationin the local government (Case Study: Tehran). Human Geography Research, 45(2), 69-82.
Gradstein, M. (2017). Government Decentralization as a Commitment in Non-Democracies. Journal of Comparative Economics, 45(1), 110-118.
Greer, P., Murphy, A. & Ogard, M. (2005). Guide to participatory democracy in Bosnia and Herzegovina and Serbia and Montenegro. Strasbourg: Council of Europe publishing.
Hair, J.F., Ringle, C.M., Sinkovics, R.R. (2011). PLS-SEM Indeed a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19 (2), 134-147.
Hsieh, H. F. & Shanon S. E. (2005). Three approaches to content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.
Ilyin, M., Khavenson, T., Meleshkina, E., Stukal, D., Zharikova, E. (2012). Factors of post-socialist stateness. Basic research Program working papers series: Political science, 80(3), 1- 44. Iman, M. T. & Noushadi, M. R. (2012). Qualitative content analysis. Pazhuhesh, 3(2), 15-44. Islam, F. (2015). The Role of Local Self-Government Institution for Deepening Democracy at the Grass-Root Level in Bangladesh. Journal of Public Administration and Policy Research, 7(2), 29-38. ISUFAJ, M. (2014). Decentralization and the Increased Autonomy in Local Governments. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 459-463.
Khani, A., Delkhah, J. & Khaef Elahi, A. (2018). Explaning reasons and factor of job embeddeness: Mixed research. Juornal of public administration, 10(3), 459-480. (in Persian) Kobasa, M. (2012). Local self-government in Belarus: How to shift myth to reality. Minsk: School of young manager in public administration, Policy paper.
Kovač, P. (2014). Integrative Approach to the Reorganization of Self-Government and Local State Administration. TED, (7), 1-15.
Marcou, G. (2013). Regionalisation, Local Self-Government and Governability. Centralization Decentralization Debate Revisited. Istanbol: Palas Taksim/Beyoğlu, 38-71.
Mohammadi, H., Alvani, M., Memarzadeh Tehrani, Gh. & Hamidi, N. (2016). Designing and developing Iran administrative effectiveness model. Juornal of public administration, 8(4), 591-616. (in Persian)
Nazarian, A., & Rahimi, M. (2013). The necessity to review the model of Tehran city management. Journal of urban management, 31, 125-138. (in Persian)
Nemec, J., & Matejova, L. (2013). Decentralisation: Pros and Cons (theory and empirical evidence). Centralization Decentralization Debate Revisited. Istanbol: Palas Taksim / Beyoğlu.
Omidi, A. (2013). Security and sustainable development, and strengthening of local government Lawfulness in Iran. Quarterly Journal of geogheraphic research, 28(4), 113- 136. (in Persian) Rosenbloom, D.H., Kravcuk, R.S., Clerkin, R.M. (2014). Public Administration. Understanding Management, Politics, and Law in the Public Sector. New York: McGraw-Hill Companies.
Salimi, J. & Maknon, R. (2018). Qualitativ meta-analysis of scientific researche concerning the issue of governance in Iran. Juornal of public administration, 10(1), 1-30. (in Persian)
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Pearson education.
Shams, A. H. (2011). Local government from deconcentration to decentralization. Tehran: State management training center. (in Persian)
UNDP. (2004). Decentralised Governance for Development: A Combined Practice Note on Decentralisation, Local Governance and Urban/Rural Development. Available at: www.undp.org.
Zhou, Y. (2009). Decentralization, Democracy, and Development: Recent Experience from Sierra Leone. Washington, D.C.: The World Bank. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 670 |