تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,760 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,257 |
ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکل گیری هویت دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 183-198 اصل مقاله (569.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.68993 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه طراحی مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان بود. از اینرو، پنج هدف جزیی شامل شناسایی ابعاد و ویژگیهای هویت، تعیین مؤلفههای تأثیرگذار دانشگاهی بر شکلگیری هویت، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد ایدئولوژیکی، بررسی وضعیت هویت دانشجویان در مقایسه ترم اول به آخر در بعد روابط بینشخصی و ارائه مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان مد نظر قرار گرفت. روشی ترکیبی برای اجرای این پژوهش در نظر گرفته شد. ابتدا با روش کتابخانهای، 4 بعد و 36 مؤلفه شکلگیری هویت شناسایی شدند. دادهها با بهکارگیری روش پیمایشی، نمونهگیری طبقهای-خوشهای و توزیع پرسشنامهای 66 سؤالی بین 613 دانشجو گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری دو جمله ای، t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و خیدو صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت هویت دانشجویان در ترم آخر کمتر از دانشجویان ترم اول بود. در نهایت مدلی مفهومی برای بهبود شکلگیری هویت دانشجویان طراحی شد و درجه تناسب مدل نهایی توسط 24 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران و متخصصان دانشگاهی تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ ابعاد هویت دانشجویان؛ هویت سازی؛ عوامل تاثیرگذار بر هویت؛ نقش دانشگاه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |