تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,358 |
بررسی سواد سنجش و ارزشیابی مدرسان دانشگاهی زبان انگلیسی در ایران | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 13، دوره 8، شماره 2، دی 1397، صفحه 645-664 اصل مقاله (339.23 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2018.245602.422 | ||
نویسندگان | ||
زهره مهماندوست* 1؛ سیدمحمد علوی2؛ شیوا کیوان پناه3 | ||
1دانشگاه تهران پردیس بین الملل کیش | ||
2دانشگاه تهران | ||
3هیات علمی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
سواد سنجش و ارزشیابی مدرسان دانشگاهی در سالهای اخیر بهطور فزایندهای در برنامههای مرتبط با توسعۀ حرفهای معلمان مورد توجه قرار گرفته است. سواد سنجش و ارزشیابی میتواند به معلمان و دانشآموزان در درک نقش اساسی ارزشیابی در محیط کلاس کمک بسزایی کند، بهکارگیری سنجش و ارزشیابی معنادار و پیوسته، نه تنها برای معلمان و دانشآموزان، بلکه برای تمامی فعالان عرصۀ آموزش لازم و مفید است. ضعف آموزشی معلمان در زمینه سنجش و ارزشیابی سبب افت کیفی شاخصهای یادگیری در دانشآموزان شده است. با هدف دستیابی به میزان سواد سنجش و ارزشیابی مدرسان دانشگاه نسبت به معیارهای «سن»، «تجربه تدریس» و «رشته تحصیلی» آنها، پرسشنامۀ طراحیشده میان تعداد 002 نفر از مدرسان دانشگاه توزیع و توسط آنان تکمیل شد. نتایج تحلیل کمّی، تفاوت معناداری را در میزان سواد سنجش و ارزشیابی بین مدرسان با تجربههای کاری مختلف در سنین متفاوت و گرایشهای رشتۀ زبان انگلیسی نشان داد. سواد سنجش و ارزشیابی باید بهعنوان یک ضرورت جهت پیشرفت حال و آیندۀ معلمان و مدیران آموزش مبنای نظر قرار گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
"سواد سنجش و ارزشیابی"؛ "فعالان آموزش"؛ "کیفیت آموزش"؛ "توسعۀ حرفهای"؛ "برنامههای آموزشی معلمان" | ||
مراجع | ||
Aguirre, J., & Speer, N. M. (2000).Examining the relationship between beliefs and goals in teacher practice. Journal of Mathematical Behavior, 18(3), 327-356.
Birenbaum, M., DeLuca, C., Earl, L., Heritage, M., Klenowski, V., Looney, A., Smith, K., Timperley, H., Volante, L., & Wyatt-Smith, C. (2015).International trends in the implementation of assessment: implications for policy and practice. Policy Futures in Education.
Brookhart, S. (2002). What will teachers know about assessment, and how will that improve instruction. In R. W. Lizzitz,& W. D. Schafer (Eds.), Assessment in educational reform: Both means and ends (pp. 2-17). Boston, MA: Allyn & Bacon.
Brookhart, S. (2011).Educational assessment knowledge and skills for teachers. Educational Measurement: Issues and Practice, 30, 3–12.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (1999). Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24(1), 249-305.
DeLuca, C., Chavez, T., Bellara, A., & Cao, C. (2013). Pedagogies for preservice assessment education: Supporting teacher candidates’ assessment literacy development. The Teacher Educator, 48(2), 128-142.
Duncan, C. R., & Noonan, B. (2007).Factors affecting teachers’ grading and assessment practices. The Alberta Journal of Educational Research, 53(1), 1-21.
Fulcher, G. (2012). Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, 9(2), 113–132.
Harlen, W. (2005).Teachers’ summative practices and assessment for learning – Tensions and synergies. The Curriculum Journal,16(2), 207-223.
Inbar-Lourie, O. (2008). Constructing a language assessment knowledge base: A focus on language assessment courses. Language Testing, 25(3), 385–402.
Jeong, H. (2013). Defining assessment literacy: Is it different for language testers and non-language testers? Language Testing, 30(3), 345–362.
Koh, K. H. (2011). Improving teachers’ assessment literacy through professional development. Teaching Education, 22(3), 255-276.
Lam, R. (2015). Language assessment training in Hong Kong: Implications for language assessment literacy. Language Testing, 32(2), 169-197.
Leighton, J. P., Gokiert, R. J., Cor, M. K., & Hefferman, C. (2010). Teacher beliefs about the cognitive diagnostic information of classroom- versus large-scale tests: implications for assessment literacy. Assessment in Education: Principles, Policies & Practice, 17(1), 7-21.
Malone, M. E. (2013). The essentials of assessment literacy: Contrasts between testers and users. Language Testing, 30(3), 329–344.
Mertler, C. A. (2003). Pre-service versus in-service teachers’ assessment literacy: Does classroom experience make a difference? Paper presented at the annual meeting of the Mid- Western Educational Research Association, October 15-18, Columbus, Ohio.
O’Loughlin, K. (2013). Developing the assessment literacy of university proficiency test users. Language Testing, 30(3) 363–380.
Popham, W. J. (2004). Assessment literacy for teachers: Faddish or fundamental? Theory into Practice,48(1), 4–11.
Popham, W. J. (2009). Assessment literacy for teachers: Faddish or fundamental? Theory into Practice, 48(1), 4–11.
Popham, W. J. (2013). Classroom assessment: What teachers need to know (7th ed.). Boston: Pearson
Remesal, A. (2011). Primary and secondary teachers’ conceptions of assessment: A qualitative study. Teaching and Teacher Education, 27(2), 472–482.
Sato, K., & Kleinsasser, R. C. (2004). Beliefs, practices, and interactions of teachers in a Japanese high school English department. Teaching and Teacher Education, 20, 797-816.
Scarino, A. (2013). Language assessment literacy as self-awareness: Understanding the role of interpretation in assessment and in teacher learning. Language Testing, 30(3), 309 –327.
Schafer, W. D., & Lizzitz, R. W. (1987). Measurement training for school personnel: Recommendations and reality. Journal of Teacher Education, 38(3), 57-63.
Shohamy, E. (2008). Exploring task difficulty in ESL listening assessment. Language Testing, 19(4), 369-394.
Spolsky, B. (2008). Introduction–Language testing at 25: Maturity and responsibility? Language Testing, 25(3), 297–305.
Stiggins, R. J. (2001). The unfulfilled promise of classroom assessment. Educational Measurement: Issues and Practice,20(3), 5–15.
Stiggins, R. J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
Taylor, L. (2009). Developing assessment literacy. Annual Review of Applied Linguistics, 29, 21-36.
Taylor, L. (2013). Communicating the theory, practice and principles of language testing to test stakeholders: Some reflections. Language Testing, 30(3), 403-412.
Vandeyar, S., & Killen, R. (2003). Has curriculum in South Africa really changed assessment practices, and what promise does the revised National Curriculum Statement hold? Perspectives in Education, 21(1), 119-134.
Wyatt-Smith, C., Klenowski, V., &Colbert, P. (Eds.) (2014).Designing assessment for quality learning.The Enabling Power of Assessment, 1. Springer International, Netherlands.
Xu, Y., & Liu, Y. (2009). Teacher assessment knowledge and practice: a narrative inquiry of a Chinese college EFL teacher’s experience. TESOL Quarterly, 43(3), 493-513.
حسنی م. و شیرازی ح. (1393). بررسی تحلیلی تحقیقات انجام شده در موضوع ارزشیابی کیفی توصیفی. مجله علوم تربیتی دانشگاه چمران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |