تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,323 |
بازاریابی مستقیم با استفاده از خوشهبندی فازی مشتریان (مطالعه موردی: یکی از شرکتهای تلفن همراه) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 4، 1397، صفحه 855-870 اصل مقاله (697.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.256306.3028 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا جندقی1؛ یاسر سیف* 2؛ یاسر شجاعی3 | ||
1استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
3دانشجـوی دکتـری مدیریت صنعتـی، دانشـکده مدیریت و حسابداری، پردیس فـارابی دانشگاه تهـران، قـم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در این پژوهش مشتریان یکی از شرکتهای خدماتدهنده تلفن همراه خوشهبندی شدهاند. دادههایی که از این مشتریان جمعآوری شده است، شامل سه بخش اطلاعاتی است: بخش اول شاخصهای انتخاب شده برای اجرای تحلیل خوشهبندی است؛ بخش دوم شامل اطلاعاتی درباره میزان مصرف مشتریان یاد شده از انواع سرویسهای قابل ارائه میشود و بخش سوم اطلاعات سایر سرویسهای تلفن همراه است. روش: این تحقیق از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نوع تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی است. پس از اجرای خوشهبندی فازی و بررسی معیارهای کارایی، دو خوشه مناسب تشخیص داده شد؛ در خوشه اول که اغلب خانم هستند مشتریانی با درآمد پایینتر، ثبات شغلی کمتر و وفاداری کمتر به شرکت قرار دارند و در خوشه دوم که اغلب مرد هستند، مشتریانی با درآمد بالاتر، ثبات شغلی بیشتر و وفاداری بیشتر قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در مجموع استفاده از خدمات تلفن راه دور برای شرکت بیشترین و شبکه بیسیم کمترین میزان درآمدزایی را داشته است و سازمان برای ارائه استراتژیهای بازاریابی توجه چندانی به آن ندارد. خدمات جانبی پیجینگ و پست صوتی بیشترین درخواست و انتظار مکالمه، داشتن چند خط همزمان و انتقال مکالمه، کمترین درخواست مشتریان است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در بخشبندی بازار تلفن همراه و تعیین استراتژی مناسب برای هر بخش بهمنظور توسعه بازاریابی مستقیم بسیار مفید است. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشهبندی فازی؛ معیارهای کارایی؛ خدمات تلفن همراه؛ بخشبندی بازار؛ بازاریابی مستقیم | ||
مراجع | ||
آخوندزاده نوقابی، الهام؛ البدوی، امیر؛ اقدسی، محمد (1393). کاوش پویایی مشتری در طراحی بخشبندی با استفاده از روشهای دادهکاوی. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 6 (1)، 1-30. خدابنده لو، سمیرا؛ نیکنفس، علی اکبر (1395). ارائه روشی برای بخشبندی مشتریان براساس میزان وفاداری آنها و تعریف راهبردهایی مناسب برای هربخش. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 8 (1)، 101- 122. کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (2006). اصول بازاریابی. ترجمه علی پارساییان (1383)، چاپ سوم، تهران: انتشارات ادبستان. گیگان، وارن جی. (2004). مدیریت بازاریابی جهانی. ترجمه عبدالحمید ابراهیمی (1383)، چاپ اول، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. فتحیان، محمد؛ اژدری, احسان (1396). استخراج الگوی رفتار مشتریان یک شرکت مخابراتی با استفاده از خوشهبندی پویای فازی و تحلیل مسیر. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات؛ 9(3)، 549-570.
References Akhondzadeh Noghabi, A., Albadvi, A. & Aghdasi, M. (2014). Mining customer dynamics in designing customer segmentation using data mining techniques. Information Technology Management, 6 (1), 1-30. (in Persian)
Bae, S.M., Ha, H. & Park, S.C. (2005). A web-based system for analyzing the voices of call center customers in the service industry. Expert Systems with Applications, 28(1), 29-41.
Bae, S.M., Park, S.C. & Ha, S.H. (2003). Fuzzy Web Ad Selector Based on Web Usage Mining. IEEE Intelligent Systems, 18(6), 62–69.
Bannon, T. & Declan, P. (2004). On fuzzy cluster validity indices. Fuzzy Sets and Systems, 158(19), 2095–2117.
Bezdek, J. C., Ehrlich, R., & Full, W. (1984). FCM: The fuzzy c-means clustering algorithm. Computers & Geosciences, 10(2-3), 191–203.
Bock, H. H. (1974). Automatische Klassifikation: Theoretische und praktische Methoden zur Gruppierung und Strukturierung von Daten (Cluster-Analyse) (Studia mathematica / Mathematische Lehrbucher) (Vol. 24). Vandenhoeck & Ruprecht.
Bonoma, T. V., & Shapiro, B. P. (1983). Industrial market segmentation: A nested approach. Marketing Science Institute, 83-100.
Bose, I. & Chen, X. (2014). Detecting temporal changes in customer behavior. In2014 International Electrical Engineering Congress (iEECON) (pp. 1–4).
Bose, I. & Chen, X. (2015). Detecting the migration of mobile service customers using fuzzy clustering. Information & Management, 52(2), 227–238.
Cheron, E. J., & Kleinschmidt, E. J. (1985). A review of industrial market segmentation research and a proposal for an integrated segmentation framework. International Journal of Research in Marketing, 2(2), 101-115.
Choporian, J.A., Witherell, R., Khalil, O.E.M. & Ahmed, M. (2001). Mind your business by mining your data. Advanced Management Journal, 66(2), 45.
Dennis, C., Marsland, D. & Cockett, T. (2001). Data Mining for Shopping Centres – Customer Knowledge-Management Framework. Journal of Knowledge Management, 5(4), 368–374.
Dolnicar, S. (2002). A review of data-driven market segmentation in tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(1), 1-22.
Garda, R. A. (1981). Strategic segmentation: how to carve niches for growth in industrial markets. Management Review, 6, 19-25.
Ha, H., Bae, S.M. & Park, S.C. (2002). Customer’s time-variant purchase behavior and corresponding marketing strategies: An online retailer's case. Computers and Industrial Engineering, 43(4), 801–820.
Haley, R. I. (1968). Benefit segmentation: a decision-oriented research tool. The Journal of Marketing, 32(3), 30-35.
Khodabandelu, S., Niknafs, A. (2016). Proposing a New Method for Customer Segmentation Based on Their Level of Loyalty and Defining Appropriate Strategies for Each Segment. Information Technology Management, 8 (1), 65-82. (in Persian)
Kim, S.Y., Jung, T.S. & Suh, E. H. & Hwang, H.S. (2006). Customer segmentation and strategy development based on customer lifetime value: A case study. Expert Systems with Applications, 31(1), 101–107.
Mitchell, V. W., & Wilson, D. F. (1998). Balancing theory and practice: A reappraisal of business-to-business segmentation. Industrial Marketing Management, 27(5), 429-445.
Shaw, G. K., Robinson, J. (1989). Pioneers of Modern Economics in Britain, Vol. 2. Trans by: David Greenaway and John R. Presley, New York, St. Martin’s Press.
Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation as alternative marketing strategies. The Journal of Marketing, 21(1), 3-8.
Wind, Y. (1978). Issues and advances in segmentation research. Journal of marketing research, 15(3), 317-337.
Wind, Y., & Cardozo, R. N. (1974). Industrial market segmentation. Industrial Marketing Management, 3(3), 153-165.
Wu, C. H., Kao, S. C., Su, Y. Y. & Wu, C. C. (2005). Targeting customers via discovery knowledge for the insurance industry. Expert Systems with Applications, 29(2), 291-299.
Yang, M. S. (1993). A survey of fuzzy clustering. Mathematical and Computer Modeling, 18(11), 1-16.
Yang, Y. & Padmanabhan, B. (2005). GHIC: A hierarchical pattern-based clustering algorithm for grouping Web transactions. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, 17(9), 1300-1304. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,106 |