تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,202,419 |
بررسی تأثیر ویژگیهای تجارت اجتماعی بر اعتماد و تمایل به مشارکت در آن | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 4، 1397، صفحه 777-794 اصل مقاله (956.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.249527.2905 | ||
نویسندگان | ||
سید محمدباقر جعفری* 1؛ پگاه سادات حبیبی2؛ زهرا محمدی دورباش3 | ||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2کارشنـاس ارشـد مدیـریت اجـرایی، دانشـکده مدیـریت و حسـابداری، پردیـس فـارابی دانشـگاه تهـران، قـم، ایـران | ||
3کارشنـاس ارشـد مدیـریت دولتی، دانشـکده مدیـریت و حسـابداری، پردیـس فـارابی دانشـگاه تهـران، قـم، ایـران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تجارت اجتماعی و تأثیر آن بر اعتماد و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تمایل به مشارکت در تجارت اجتماعی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بهشمار میرود و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی، از نوع همبستگی است. دادههای تحقیق به کمک پرسشنامه الکترونیکی جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش، کاربران وبسایت تیوال بودند که 210 پرسشنامه از بین این کاربران جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار آموس انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که اعتبار، کیفیت اطلاعات، امنیت تراکنش و ارتباطات که از ابعاد اصلی شکل گرفتن تجارت اجتماعی هستند، بهطور مثبت و معنادار بر اعتماد تأثیرگذارند که این اعتماد خود تحت تأثیر حمایت اجتماعی (حمایت احساسی ـ حمایت اطلاعاتی) و کیفیت وبسایت (کیفیت خدمات ـ کیفیت سیستم) بهدرستی شکل میگیرد و در نهایت اعتماد خود تأثیر مثبت و معناداری بر قصد تجارت اجتماعی و تمایل به مشارکت در آن میگذارد. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که ویژگیهای تجارت اجتماعی بر اعتماد و قصد تجارت اجتماعی تأثیر مثبتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد؛ تجارت اجتماعی؛ تجارت الکترونیکی؛ حمایت اجتماعی؛ کیفیت وبسایت | ||
مراجع | ||
امیری، شیما؛ مصدق، محمدجواد؛ ثنایی، محمدرضا (1396). رفتار خرید بدون برنامهریزی بر خط مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی: نقش تعاملات شبه اجتماعی کاربران (مطالعه موردی: کاربران شبکه اینستاگرام)، فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(3)، 463- 484. دشتی، مهدی؛ صنایعی، علی (1397). عوامل تأثیرگذار بر قصد خریدی اجتماعی مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 10(1)، 97-120. شوماخر، رندال ای.؛ لومکس، ریچارد جی. (1388). مدلسازی معادله ساختاری با کاربرد برنامههای EQS، LISREL، AMOS (چاپ اول). (ترجمه وحید قاسمی). تهران: جامعه شناسان، فلاح، محمدرضا؛ جامیپور، مونا؛ طاهری، غزاله (1396). طراحی چارچوبی برای پیادهسازی تجارت اجتماعی: با تأکید بر ظرفیت تغییر سازمانی. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(4)، 855- 876. معینی، حسین؛ جامیپور، مونا؛ ابراهیمی دلاور، فاطمه (1396). تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید بهواسطه اعتماد (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(1)، 173- 192.
References Abed, S. (2018). An empirical examination of Instagram as an s-commerce channel. Journal of Advances in Management Research, 15(2), 146-160.
Amiry, S., Mosadegh, M., Sanaei, M. (2017). The Unplanned Online Buying Behavior in Social Commerce: The Role of Users’ Pseudo-Social Interactions (Case: Users of Instagram Network). Journal of Business Management, 9(3), 463-484. (in Persian)
Baghdadi, Y. (2016). A framework for social commerce design. Information Systems, 60, 95-113.
Bianchi, C., Andrews, L., Wiese, M., & Fazal-E-Hasan, S. (2017). Consumer intentions to engage in s-commerce: a cross-national study. Journal of Marketing Management, 33(5-6), 464-494.
Byrne, B. M. (2016). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic concepts, applications, & programming. 2nd ed., New York: Taylor & Francis Group.
Cetină, I., Munthiu, M.-C., & Rădulescu, V. (2012). Psychological And Social Factors That Influence Online Consumer Behavior. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 62, 184-188. Chen, J., Xu, H., & Whinston, A. B. (2011). Moderated Online Communities And Quality Of User-Generated Content. Journal Of Management Information Systems, 28(2), 237-268. Constantinides, E., & Fountain, S. J. (2008). Web 2.0: Conceptual Foundations and Marketing Issues. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9(3), 231-244.
Das, T. K., & Teng, B. S. (2004). The risk-based view of trust: A conceptual framework. Journal of Business and Psychology, 19(1), 85-116.
Dashti, M., Sanayei, A. (2018). Effective Factors on Social Shopping Intention in Social Commerce. Journal of Business Management, 10(1), 97-120. (in Persian)
Fallah, M., Jamipour, M., Taheri, G. (2018). Designing a Framework to Implement Social Commerce from the Perspective of Organizational Change Capacity. Journal of Business Management, 9(4), 855-876. (in Persian)
Filieri, R. (2015). What Makes Online Reviews Helpful? A Diagnosticity-Adoption Framework to Explain Informational and Normative Influences in E-WOM. Journal of Business Research, 68(6), 1261-1270.
Gefen, D. & Straub, D. W. (2003). Managing User Trust In B2C E-Services. E-Service Journal, 2(2), 7-24. Hashim, N. A., Nor, S. M., & Janor, H. (2017). Riding the waves of social commerce: An empirical study of Malaysian entrepreneurs. Geografia-Malaysian Journal of Society and Space, 12(2), 83-94.
Hsiao, K. L., Chuan-Chuan Lin, J., Wang, X. Y., Lu, H. P., & Yu, H. (2010). Antecedents and consequences of trust in online product recommendations: An empirical study in social shopping. Online Information Review, 34(6), 935-953.
Huang, Z., & Benyoucef, M. (2013). From E-Commerce To Social Commerce: A Close Look At Design Features. Electronic Commerce Research And Applications, 12(4), 246-259. Jarvenpaa, S. L., Tractinsky, N., & Saarinen, L. (1999). Consumer Trust in an Internet Store: A Cross‐Cultural Validation. Journal of Computer‐Mediated Communication, 5(2), 0-0.
Jarvenpaa, S., Tractinsky, N. And Vitale, M. (2000). Consumer Trust In An Internet Store. Information Technology And Management, 1(1/2), 45-71. Jones, K., & Leonard, L. N. (2008). Trust in consumer-to-consumer electronic commerce. Information & management, 45(2), 88-95. Kim, D. J., Ferrin, D. L., & Rao, H. R. (2008). A Trust-Based Consumer Decision-Making Model In Electronic Commerce: The Role Of Trust, Perceived Risk, And Their Antecedents. Decision Support Systems, 44(2), 544-564. Kim, H.-W., Xu, Y., & Gupta, S. (2012). Which Is More Important In Internet Shopping, Perceived Price Or Trust? Electronic Commerce Research and Applications, 11(3), 241-252.
Kim, J. B. (2012). An empirical study on consumer first purchase intention in online shopping: integrating initial trust and TAM. Electronic Commerce Research, 12(2), 125-150. Kim, K., & Prabhakar, B. (2000). Initial trust, perceived risk, and the adoption of internet banking. Paper presented at the Proceedings of the twenty first international conference on Information systems. Kim, M. J., Chung, N., & Lee, C. K. (2011). The Effect Of Perceived Trust On Electronic Commerce: Shopping Online For Tourism Products And Services In South Korea. Tourism Management, 32(2), 256-265. Kim, S., & Park, H. (2013). Effects of Various Characteristics of Social Commerce (S-Commerce) On Consumers’ Trust and Trust Performance. International Journal of Information Management, 33(2), 318-332.
Koufaris, M., & Hampton-Sosa, W. (2004). The Development Of Initial Trust In An Online Company By New Customers. Information & Management, 41(3), 377-397. Lee, M. K., & Turban, E. (2001). A Trust Model For Consumer Internet Shopping. International Journal Of Electronic Commerce, 6(1), 75-91. Liang, T.P., & Turban, E. (2011). Introduction To The Special Issue Social Commerce: A Research Framework For Social Commerce. International Journal Of Electronic Commerce, 16(2), 5-14. Liang, T.-P., Ho, Y.-T., Li, Y.-W., & Turban, E. (2011). What Drives Social Commerce: The Role Of Social Support And Relationship Quality. International Journal Of Electronic Commerce, 16(2), 69-90. Liao, C., Palvia, P., & Lin, H. N. (2006). The roles of habit and web site quality in e-commerce. International Journal of Information Management, 26(6), 469-483. Moeini, H., Jamipour, M., Ebrahimidelavar, F. (2017). The Effect of Social Commerce Capabilities On Customers' Attitude to Ward Buying by The Mediator Role of Trust (Case Study: Instagram Users). Journal of Business Management, 9(1), 173-192. (in Persian) Moon, Y. J., & Lee, J. H. (2008). A study on the performance of online community reputation, social presence, interactivity, playfulness: Mediating role of trust and flow. Stud, 9, 75-99.
Moorman, C., Zaltman, G., & Deshpande, R. (1992). Relationships Between Providers And Users Of Market Research: The Dynamics Of Trust Within And Between Organizations. Journal Of Marketing Research, 29(3), 314-328. Rogers, E. M. (2010). Diffusion Of Innovations: Simon And Schuster. Schumacher, R. A., Lumx, R. G. (2009). Structural Equation Modeling Using Applications of EQS, LISREL, AMOS, Translating Vahid Ghasemi, Sociologists, First Edition, Tehran. Stephen, A. T., & Toubia, O. (2010). Deriving Value From Social Commerce Networks. Journal Of Marketing Research, 47(2), 215-228. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,778 |