تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,803 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,387 |
الگوی بازاریابی هنرهای تجسمی مدرن و معاصر در بستر نهادی: مطالعه دادهبنیاد بازار ایران | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 4، 1397، صفحه 713-742 اصل مقاله (818.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.252666.2957 | ||
نویسندگان | ||
محمود محمدیان* 1؛ حامد دهقانان2؛ بهنام کامرانی3؛ یاسمن گیاهی4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران | ||
3استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر،تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.ایران | ||
چکیده | ||
هدف: بهرهمندی از فرصت بازار در حال رشد تجارت آثار هنری مدرن و معاصر تجسمی ایران، مستلزم داشتن رویکردی درباره هدایت هنرمندان در این بازار نوظهور در جهت ماندگاری و تعیین نقش بازاریابی برای بازیگران آن است. از این رو، هدف از نگارش این مقاله، ارائه الگوی بازاریابی از دیدگاه نهادی برای بازار هنر ایران است. روش: این پژوهش کیفی ـ اکتشافی بر مبنای رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین در روش نظریهپردازی دادهبنیاد با استفاده از 49 مصاحبه با متخصصان بازاریابی هنر انجام شده است. یافتهها: تحلیل دادههای مبین آن است که دنیای نهادی هنر همچون بستری برای بازار هنر و ارزشهای پایهای آن، محرک تغییر در نقشهای بازیگران شبکه کسبوکار نهادی هنر است. نتیجهگیری: برهمکنشهای بازیگران شبکه تجارت آثار هنرهای تجسمی به عنوان پدیده محوری، تحت تأثیر شرایط مداخلهگر محیط کلان و شرایط زمینهای همشکلیهای نهادی است. این مقولهها موجب کنش و برهمکنشهای بازاریابی هنر و آمیزه آن، تحقیقات بازاریابی هنر، بخشبندی، هدفگذاری و موضعگیری در بازار هنر میشوند. در نهایت، ارزشهای اقتصادی هنر، فرایند رشد، تأیید، ماندگاری و اعتباریابی نهادی هنرمند در بازار هنر از آنها حاصل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آمیزه بازاریابی هنر؛ بازاریابی هنرهای تجسمی ایران؛ بستر نهادی؛ الگوی پارادایمی بازاریابی؛ نظریه دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
براتی، پرویز (1386). بازخوانی حضور ایران در حراج کریستی: 60 سال هنر ایران در جمیرا. اعتماد ملی، 9 آبان، ص 7. براتی، پرویز. (1389). بازیگران عمده مارکت هنر ایران. فصلنامه هنر فردا، (1)، 194-197. حسنقلیپور، حکیمه؛ قلیپور، آرین؛ قاضی محله، مهدی محمدی؛ روشندل اربطانی، طاهر (1389). الزامات، ضرورتها و مکانیزمهای تجاریسازی دانش در دانشکدههای مدیریت. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(2)، 41-60. حقیقی، محمد؛ جلالی، حسین (1396). شکلگیری شراکتهای راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی. فصلنامه مدیریت بازرگانی. 9 (4)، 717 - 738. رحمانسرشت، حسین (1386). تئوریهای سازمان و مدیریت: از تجددگرایی تا پساتجددگرایی (جلد دوم: دوران پساتجددگرایی، پست مدرنیزم). تهران، نشر دوران. شرفی، وحید؛ ملکی، مرتضی؛ زارعی، عظیم؛ فیض، داود (1396). شناسایی و دستهبندی ذهنیت کارآفرینان نسبت به قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی با استفاده از روش کیو. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(3)، 551- 572. ششجوانی، حمیدرضا (1393). درآمدی به ساختار و منطق بازار هنرهای تجسمی. مجموعه مقالات اقتصاد هنر ایران، به کوشش محمدرضا مریدی. تهران: فرهنگستان هنر. فرهنگی، علیاکبر؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ خانلری، امیر (1387). پستمدرنیستم و بازاریابی مصرفکننده در هزاره جدید. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 1 (1)، 87-104. فرهنگی، علی اکبر؛ کروبی، مهدی؛ صادق وزیری، فراز (1394). نظریه دادهبنیاد کلاسیک؛ شرح مراحل تولید نظریه مرکز ثقلی هویت برند توریسم سلامت ایران. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 7(1)، 145-162. مریدی، محمدرضا. (1390). سطوح و ابعاد بازار نقاشی. دوهفته نامه تندیس، (200)، ص 36. مریدی، محمدرضا (1393). هنر به مثابه کار جمعی: مطالعه جامعهشناختی نقاشی معاصر ایران. مشهد: بدخشان. هنفلینگ، اسوالد (2014). چیستی هنر (علی رامین، مترجم) 1393. تهران: هرمس.
References Baraati, P. (2007). Presence of Iran at Christie's Auction: 60 Years of Iranian Art in Jumeirah. Etemad-e-Melli. Oct 31th, P. 7. (in Persian)
Baraati, P. (2010).Art market's major players in Iran. Honar-e-Farda. No. 1 (spring). pp. 194-197. (in Persian)
Bjorkegren, D. (1993). Arts Management. The journal of Socio-Economics, 22(4), 379-394.
Boorsma, M. & Chiaravalloti, F. (2010). Arts Marketing Performance: An Artistic-Mission-Led Approach to Evaluation. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 40(4), 297-317.
Butler, P. (2000). By Popular Demand: Marketing the Arts. Journal of Marketing Management, 16(4), 343-364.
Chaney, D. & Slimane, K. & Humphreys, A. (2016). Mega-marketing expanded by neo-institutional theory. Journal of Strategic Marketing, 24(6), 470-483.
Coffman, S. (2012). Institutionalism to contextualism: modifying the institutional theory of art into a historical/cultural contextualist account. College of Arts & Sciences Senior Honors Theses.
Colbert, F. (2017). A Brief History of Arts Marketing Thought in North America. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 47 (3), 167-177.
Conway, T. & Whitelock, J. (2007). Relationship marketing in the subsidized arts: the key to a strategic marketing focus? European Journal of Marketing, 41(1/2), 199 - 222.
Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publication: UK.
Drummond, K. (2006). The migration of art from museum to market: consuming Caravaggio. Marketing Theory and Practice. 6 (1): 85-105.
Farhangi, A., Hassangholipour, T. & Khanlari, A. (2008). Postmodernism and consumer marketing at the new millennium. Journal of Business Management, 1 (1), 87-104. (in Persian)
Farhangi, A., Karoubi, M., Saadeghvaziri, F. (2015). Classic Grounded Theory; description of generating Gravity Center of Iranian Health Tourism Brand Identity Theory. Journal of Business Management, 7(1), 145-162. (in Persian)
Hanfling, O. (2014). What is Art? Translated by Ali Ramin. Tehran, Hermes. (in Persian)
Hasangholipour, H., Gholipour, A., Ghazimahaleh, M., Roshandel Arbatani, T. (2011). Requirements, necessities and mechanisms of knowledge commercializing in Management Schools / Faculties. Journal of Business Management, 2(6), 41-60. (in Persian)
Herrero, M. (2011). Selling National Value at the Auction Market: The London and Dublin Markets for Irish Art. Cultural Sociology, 5(1), 139–153.
Jyrämä, A. (2002). Contemporary Art Markets - Structure and Actors: A Study of Art Galleries in Finland, Sweden, France and Great Britain. International Journal of Arts Management, 4 (2), 50-65.
Kerrigan, F., O'Reilly, D. & Vom Lehn, D. (2009). Producing and consuming arts: A marketing perspective. Consumption Markets & Culture, 12(3), 203-207.
Kerrigan, F. & Vom Lehn, D. & O'Reilly, D. (2007). Rethinking the Marketing Perspective, Consumption Markets & Culture. Special Issue of Consumption, Markets and Culture: Creating Arts, Consuming Arts, 10 (1), 70-71.
Larsen, G. & O'Reilly, D. (2010). Special issue on creative methods of inquiry in arts marketing. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 4 (1), 3-7.
Lee, H. (2005). When Arts Met Marketing. International Journal of Cultural Policy, 11(3), 289-305.
Lee, J. & Lee, S. (2017). Marketing from the Art World: A Critical Review of American Research in Arts Marketing. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 47 (1), 17-33.
Lehman, K. & Wickham, M. (2014). Marketing orientation and activities in the arts-marketing context: Introducing a Visual Artists’ Marketing Trajectory model. Journal of Marketing Management, 30(7-8), 664-696.
Martin, B. (2007). How Visual Artists Enter the Contemporary Art Market in France: A Dynamic Approach Based on a Network of Tests. International Journal of Arts Management, 9 (3), 16-33.
Mejón, J., Fransi, E. & Johansson, A. (2004). Marketing Management in Cultural Organizations: A Case Study of Catalan Museums. International Journal of Arts Management, 6 (2), 11-22.
Mohammad Haghighi, M. & Jalali, H. (2018). Strategic Alliance Formation from the Institutional Theory Perspective. Business Management, 9(4), 717-738. (in Persian)
Moridi, M. (2011). Levels and Dimensions of Painting Market. Tandis, 200. (in Persian)
Moridi, M. (2014). Art as a Collective Work: A Sociological Study of Contemporary Painting in Iran. Mashhad: Badakhshan. (in Persian)
O'Reilly, D. (2011). Mapping the arts marketing literature. Arts Marketing: An International Journal, 1(1), 26 - 38.
Petterson, A. (2014). Value, risk and the contemporary art ecosystem. Risk and uncertainty in the art world. UK: Bloomsbury.
Preece, C. (2014). The branding of contemporary Chinese art and its politics. Arts Marketing: An International Journal. 4 (1/2), 25 - 44.
Rahmanseresht, H. (2008). Theories of organization: from modernism to post-modernism.Vol. 2. Tehran: Doraan Pub. (in Persian)
Rentschler, R. (2007). Arts Marketing. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12, 91–93.
Rodner, V., Omar, M. & Thomson, E. (2011). The brand-wagon: emerging art markets and the Venice Biennale. Marketing Intelligence & Planning. 29 (3), 319-336.
Rodner, V. & Thomson, E. (2013). The art machine: dynamics of a value generating mechanism for contemporary art. Arts Marketing: An International Journal, 3 (1), 58-72.
Royseng, S. (2008). Arts Management and autonomy of Art. International Journal of Cultural Policy, 14 (1), 37-48.
Sharafi, V., Maleki, M., Zarei, A. & Feiz, D. (2017). Identification and Classification of Entrepreneurial Thinking to the Issue of International Marketing Ecosystem Using Q Method. Business Management, 9(3), 551-572. (in Persian)
Sheshjavani, H. (2014). The Structure and Logic of the Visual Arts Market. Researches on Art Economics of Iran. Tehran: Iranian Academy of the Arts. (in Persian)
Strauss, A. & Corbin J. (1998). Basics of qualitative research. Newbury Park, CT: Sage Publications.
Yang, Z. & Sua, S. (2014). Institutional theory in business marketing: A conceptual framework and future directions. Industrial Marketing Management, 43(5), 721-725. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,186 |