زرشگی, محمد, پروین, خیرالله. (1397). تأملی بر تکالیف قانونی دولت برای تراکمزدایی از تهران. , 48(4), 765-786. doi: 10.22059/jplsq.2018.237510.1544
محمد زرشگی; خیرالله پروین. "تأملی بر تکالیف قانونی دولت برای تراکمزدایی از تهران". , 48, 4, 1397, 765-786. doi: 10.22059/jplsq.2018.237510.1544
زرشگی, محمد, پروین, خیرالله. (1397). 'تأملی بر تکالیف قانونی دولت برای تراکمزدایی از تهران', , 48(4), pp. 765-786. doi: 10.22059/jplsq.2018.237510.1544
زرشگی, محمد, پروین, خیرالله. تأملی بر تکالیف قانونی دولت برای تراکمزدایی از تهران. , 1397; 48(4): 765-786. doi: 10.22059/jplsq.2018.237510.1544
تأملی بر تکالیف قانونی دولت برای تراکمزدایی از تهران
1دکتری حقوق عمومی، مدرس دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2استاد گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
تمرکزگرایی که در ساختار حقوقی– سیاسی کشور و اندیشۀ فرمانروایان ریشه دوانیده است، اصلیترین چالش شهر تهران است. دلیل اصلی تراکم بالا در تهران را نیز میتوان تمرکز متورمانۀ سیاسی-اداری در آن دانست. بهواقع اگر تمرکزی وجود نداشته باشد، تراکمی نیز وجود نخواهد داشت. تراکمزدایی حقوقی از شهر تهران شأن قانونگذاری دارد، نه شأن مقرراتگذاری. سؤال اصلی تحقیق حاضر این است که اصلیترین علل عدم تحقق تراکمزدایی حقوقی-اداری از تهران چیست؟ فرضیۀ اصلی تحقیق حاضر را که در راستای بررسی علل اصلی تحقق تراکمزدایی حقوقی-اداری از تهران است، میتوان در چهار نکتۀ کلیدی بیان کرد: الف) ساختار حقوقی-سیاسی بسیط و متمرکز در پایتخت؛ ب) اقتدارگرایی مقامات حاکم و رسوخ فرهنگ سیاسی تمرکزگرا در ذهن مسئولان؛ ج) تفسیر محدودنگر شورای نگهبان در خصوص دایرۀ صلاحیت واحدهای اداری محلی؛ د) عدم اهتمام به اجرای قوانین مرتبط با تراکمزدایی. این تحقیق از لحاظ روششناسی توصیفی-تحلیلی و کاربردی است.
یاسوری، مجید؛ حاتمینژاد، حسین؛ اسدزاده، هانیه (1394). تمرکزگرایی در تهران، روندها و سیاستها، تهران: سیمای دانش.
ب) مقالات
پاپلی یزدی، محمدحسین (1393). «نتایج همایش تراکمزدایی و تمرکززدایی پایتخت»، مجموعه مقالات همایش تراکمزدایی و تمرکززدایی پایتخت، ص 33-16.
حافظنیا، محمدرضا (1393). «راهبردهای تمرکززدایی و تراکمزدایی از تهران بهعنوان پایتخت ایران»، مجموعه مقالات همایش تمرکززدایی و سازماندهی پایتخت، اسفند 93، ص 9-1.
رضاییزاده، محمدجواد؛ زرشکیان، سهرورد (1390). «مدخلی بر خدمات عمومی الکترونیک در نظام حقوقی ایران»، مجلۀ حقوق خصوصی، ش 19، دورۀ 8، ص 168-137.
لطیفی، غلامرضا (1388). «سیر تحول برنامههای آمایش سرزمین در برنامههای قبل و بعد از انقلاب»، مجلۀ برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، ش1، دورۀ 1، ص 147-111.
مالکی، محمدرضا و دیگران (1392). «بررسی ابعاد حقوقی و اداری طرح مهرآفرین»، نشر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، ش 13008، ص 27-1.
هداوند، مهدی؛ کاظمی، داوود (1392). «تأملی بر اصول مدرن حقوق اداری در ق.م.خ.ک.»، فصلنامۀ راهبرد، ش 67، دورۀ 22، ص 93-63.
ج) سخنرانیها
مهریار، امیرهوشنگ، تراکمزدایی، تمرکززدایی و نظام بودجهنویسی متمرکز در ایران، «سلسله مباحثات اقتصادی و مدیریتی، نشست سیوچهارم، 3 خرداد 1385»، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
2-میدری، احمد، تراکمزدایی، تمرکززدایی و نظام بودجهنویسی متمرکز در ایران، «سلسله مباحثات اقتصادی و مدیریتی، نشست سیوچهارم، 3 خرداد 1385»، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
2. لاتین
A) Books
Badash D. C (1990). Cours de Droit Constitutionnel et la science politique. publiee par la Faculté de droit de caen.
kelsen,Hans (1999). Theorie pure du droit,traduit de l'allemand per Charles G.D.J/Bruylant, Eisenmann,Pariss/Bruxelles,L.
MELIN SOUCRAMANIEN, Ferdinand.(1997). le principe d'egalite dans la jurisprudence du conseil constituuionnel,PARIS:Aix-Marseille,Economica,Presses Univerditaires d' Aix-en-provence.
Schwatzschil, Maimon (1999). Constitutions Law and Equality, ed. Patterson D.,A Companion to Philsophy Law and Legal Theory, Blackwell Publisher.
B) Articles
Lemley ellen c.; d Russell Gregory (2002). “impelmenting restorative justice by "groping along": a case study in program evoloutionary implementation”, the justicesystem journal, vol.23, No 2.