تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,675 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,361 |
اثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 2، شهریور 1397، صفحه 227-242 اصل مقاله (173.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.244615.1313 | ||
نویسندگان | ||
مژگان معمارمقدم* 1؛ حمیدرضا طاهری تربتی2؛ علی کاشی3 | ||
1استادیار، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2استاد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) بود. این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. شرکتکنندگان شامل 25 دانشآموز پسر 10 تا 7 سال مراجعهکننده به کلینیک ویژه بیمارستان روانپزشکی ابنسینا مشهد بودند که بهطور تصادفی به دو گروه (کنترل و تجربی) تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ورزشی به مدت 24 جلسه و هر جلسه به مدت 75 دقیقه، شرکت کردند. تمامی شرکتکنندگان آزمون استروپ و آزمون برو نه برو را قبل و بعد از تمرین ورزشی اجرا کردند. همچنین نمونههای خونی شرکتکنندگان برای اندازهگیری BDNF سرم قبل و بعد از دوره مداخله فعالیت بدنی گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد شناختی کودکان در گروه تجربی در آزمونهای استروپ و برو نه برو در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنیداری داشته است. همچنین سطوح BDNF سرم نیز افزایش معناداری را نشان داد (05/0>p). این یافتهها نشان داد که یک برنامه ورزشی سازمانیافته به بهبود عملکرد شناختی و درمان کودکان مبتلابه ADHD کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی؛ فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز؛ عملکرد شناختی؛ مداخلة حرکتی | ||
مراجع | ||
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Fifth Edition (DSM-5). American Psychiatric Association (APA); 2013. 2. Berwid G HJ. Emerging Support for a Role of Exercise in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Intervention Planning. NIH Public Access Author Manuscript. 2012;14: 51-543. 3. Alvarez JA EE. Executive function and the frontal lobes:A meta-analytic review. Neuropsychology Review. 2006;16- 25. 4. Victor G CM, Garrett A, Menon V, Weems CF,Reiss AL. Posttraumatic stress ymptoms and brain function during a response-inhibition task: An FMRI study in youth. Depress Anxiety. 2008;25:14-25. 5. Dillon DG PD. Inhibition of action, thought and emotion: A selective neurobiological review. Appl Prevent Psychol. 2007;12:99-114. 6. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions:Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin.1997;121:65- 94. 7. Bergman O WL, Lichtenstein P, Eriksson E, Larsson H. Study on the possible ssociation of brain-derivedneurotrophicfactorpolymorphism with the developmental course of symptoms of attention deficit and hyperactivity. International Journal of Neuropsychopharmacology.2011;14: 1367-76. 8. Jeong HI JE, Kim SH, Kim TW, Baek SB, Choi SW. Treadmill exercise improves spatial learning ability by enhancing brain-derived neurotrophic factor expression in the attention-deficit/hyperactivity disorder rats. JER. 2014;10:162-7. 9. KimH HHI, Kim DH, Ko IG, Lee SS, Kim SE, et al. Treadmill exercise and methylphenidate ameliorate symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder through enhancing dopamine synthesis and brain-derived neurotrophic factor expression in spontaneous hypertensive rats. Neuroscience Letters. 2011;504:35-9. 10. Rommel AS HJ, Mill J, Asherson PH, Kuntsi J. Protection From Genetic Diathesis in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Possible Complementary Roles of Exercise. JAACAP. 2013;52:900-10. 11. Chang YK HC, Huang C.G, Hatfield BD, Hung TM. Effects of an Aquatic Exercise Program on Inhibitory Control in Children with ADHD: A Preliminary Study. Archives of Clinical Neuropsychology. 2015;29: 217-23. 12. Neudecker CH MN, Reimers AK, Woll A. Exercise Interventions in Children and Adolescents With ADHD: A Systematic Review. Atten Disord. 2015:1-19. 13. Smith AL HB, Linnea K, McQuade JD, Tomb T, Vaughn AJ, et a. Pilot Physical Activity Intervention Reduces Severity of ADHD Symptoms in Young Children. Atten Disord. 2013;17:70-82. 14. Chuang LY TY, Chang YK, Huang CJ, Hung TM. Effects of acute aerobic exercise on response preparation in a Go/No Go Task in children with ADHD: An ERP study. JSHS. 2015;4:82-8. اثر مداخلة تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز ... 223 15. Piepmeier A SC, Whedon M, Williams L M, Davis M E, Henning DA, Park SY, et al. The effect of acute exercise on cognitive performance in children with and without ADHD. Sport and Science. 2015;4:97-104. 16. Pontifex MB SB, Raine LB. Exercise Improves Behavioral, Neurocognitive, and Scholastic Performance in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics. 2013;162: 543-51. 17. Pan CY TC, Chu CH, Sung MC, Huang CY, Ma WY. Effects of Physical Exercise Intervention on Motor Skills and Executive Functions in Children With ADHD: A Pilot Study. Attention Disorders. 2015;15:1-14. 18. Jasmin IR. The Behavioral Effects of Increased Physical Activity on Preschoolers at Risk for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Illinois Digital Environment for Access to Learning.2011. 19. Verret C GM, Berthiaume C, Gardiner P, Beliveau L. A physical activity program improves behavior andcognitive functions in children with ADHD: An exploratory study. Attention Disorders. 2012;16:71-80. 20. Hillman CH SE, Jerome GJ. Acute cardiovascular exercise and executive control function. JOP. 2003;48:307-14. 21. Bussing R FM, Harwo M, Hou H, Garvan CW, Eyberh SM, et al. Parent and teacher SNAP-IV rating of attention deficit hyperactivity disorder symptoms: psychometric properties and normative ratings from school district sample. Assessment. 2008; 15:317- 28. 22. Pasha Sharifi H. [Theory and Application of Intelligence and Personality Tests (in Persian)]. Tehran: Sokhan; 2011.p. 555-45. 23. Khodadadi M, Mashhadi A, Amman H. [Stroop test software. In: Sciences (in Persian)]. SRIoB, editor. Tehran2009. 24. Qadiri F JA, Ashayeri, H, Gazi Tabatabai M. [The Role of cognitive rehabilitation in reducing defects of executive functions and symptoms of compulsive obsessive in schizo - obsessive patients (in Persian)]. Rehabilitation. 2006;4:15-24. 25. Goekint M PKD, Roelands B, Njemini R. Bautmans I, Mets T, Meeusen R. Strength training does not influence serum brain-derived neurotrophic factor. Eur J Appl Physiol. 2010;110:285-93. 26. Karvonen MJ KE, Mustala O. The effects of training on heart rate: a longitudinal study. Ann Med Exp Biol Fenn. 1957;35:307-15. 27. Tang SW CE, Hui T, Helmeste D, Law C. Influence of exercise on serum brain-derived neurotrophic factor concentrations in healthy human subjects. Neuro Science. 2008;43:62- 5. 28. Mirzaee S, Fallah Mohammadi Z, Hajizadeh Moghaddam A, Fathi R, Alizadeh R, Ranjbar R. Effect of 8 weeks of endurance training with different periods of brain-derived neurotrophic factor levels in plasma of rats. Research in the sciences of physical activity. 2011; 10: 115 -128. [Persian]. 224 رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 10 ، شمارة 2، تابستان 1397 29. Dehghan F BF, Amiri N, Pishyareh E, Safarkhani M. [The Effectiveness of Using Perceptual-Motor Practices onBehavioral Disorder among Five to Eight Year Old Children with Attention Deficit Hyper Activity Disorder (in Persian)]. Advances in Cognitive Science 2010; 12: 82-96. 30. Cerrillo‐Urbina AJ, García‐Hermoso A, Sánchez‐López M, Pardo‐Guijarro MJ, Santos Gómez JL, Martínez‐Vizcaíno V. The effects of physical exercise in children with attention deficit hyperactivity disorder: A systematic review and meta‐analysis of randomized control trials. Child: care, health and development. 2015 Nov 1;41(6):779-88. 31. Hillman CH, Erickson KI, Kramer AF. Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition. Nature reviews neuroscience. 2008 Jan;9(1):58. 32. Lee N PS, Kim J. Effects of hippotherapy on brain function, BDNF level, and physical fitness in children with ADHD. Exerc Nutr Biochem. 2015;19:115-21 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 704 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |