تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,134 |
تاثیر محیط غنی در خانه بر سرعت پیشرفت یادگیری دریبل فوتبال پسران 6 تا 13 ساله | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2، شهریور 1397، صفحه 159-171 اصل مقاله (189.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.205282.1067 | ||
نویسندگان | ||
سجاد ترشیزی1؛ مهدی شهبازی* 2؛ ابوذر دارابی3 | ||
1کارشناس یارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد رشد حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر محیط غنی خانه بر سرعت پیشرفت اکتساب مهارت دریبل فوتبال پسران بود.جامعة آماری تحقیق کودکان 6 تا 13 سالة منطقة 1 شهر تهران بودند. تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. براساس نتایج پرسشنامة توزیع شده، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه غنی و غیر غنی تقسیم شدند. در ابتدا از هر دو گروه به عنوان پیش آزمون، آزمون دریبل فوتبال به عمل آمد. سپس به هر دو گروه غنی و غی رغنی به مدت 9 روز و در هر روز یک جلسه تمرین داده شد. پس از پایان هر جلسة تمرین از هر دو گروه 2 و برای تغییرات × مجدداً آزمون دریبل فوتبال گرفته شد. برای مقایسة دو گروه از تحلیل کوواریانس مرکب همبسته استفاده شد. شاخص لاندای ویلکز نشان داد که اثر محیط بر سرعت پیشرفت یادگیری t درون گروهی از آزمون 0= ضریب ایتا) و گروه غنی نسبت به گروه غیرغنی دارای سرعت / و 608 P<0/014 F( 19 و 9 )=3/ معن ادار است ( 27 پیشرفت یادگیری بیشتری بود. با مقایسة روز های تمرین دو گروه، گروه غنی در تمام روزها به جز روز چهارم، به طورهمبسته نشان داد که تفاوت معنا داری بین پیش آزمون و روز نهم t معناداری بهتر از گروه غیرغنی بود. همچنین نتایج وجود داشت. به طور کلی، نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که (P<0/ و گروه غیرغنی ( 001 (P<0/ گروه غنی ( 001 محیط غنی خانه موجب بهبود معنا دار سرعت پیشرفت یادگیری می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دریبل فوتبال؛ سرعت پیشرفت اکتساب؛ محیط خانه؛ محیط غنی | ||
مراجع | ||
1. Abdoli B, Farsi A, teymori M. Comparison of the effect of mental training and physical training on fatigue and non-fatigue conditions on learning the generalized motion program and parameter, Journal of Management and Motor Behavior. 2014; 10(19):25-38.( in Persian) 2. Nasri L, Bahram A, Hemayattalab R. The effect of reducing the relative frequency of feedback and the type of exercise on the learning of a generalized motion program in a sequential scheduling task, Journal of Management and Motor Behavior. 2014; 10(20):15- 22 (in Persian) 3. Saccani R, Valentini N C, Pereira K R, Müller A B, & Gabbard C. Associations of biological factors and affordances in the home with infant motor development. Pediatrics International. 2013; 55(2), 197-203. 4. Edwards WH, Motor learning and control: From theory to practice. .( Translation: Heyrani, Jahangiri,Vazini Taher),Cengage Learning; 5 . 2010, p. 433-435.( in Persian) 5. Farsi A, Abdoli B, faal N, Kaviani M. Comparison of gross motor skills development of pre-school children with and without motor experiences, Journal of Development & Motor Learning. . 2011; 2(8):29-43.( in Persian) تأثیر محیط غنی در خانه بر سرعت پیشرفت اکتساب دریبل فوتبال پسران 6 تا 13 ساله 171 6. English K, Sly P, Healy B, Jagals P. Assessing exposure of young children to common endocrine-disrupting chemicals in the home environment: a review and commentary of the questionnaire-based approach. Rev Environ Health. 2015; 30(1): 25-41 7. Morgan C, Novak I, Badawi N. Enriched Environments and Motor Outcomes in Cerebral Palsy: Systematic Review and Meta-analysis. Pediatrics. 2013;132(3): 735-746 8. GHarayi F, Arabameri F, Homeniyan D. Effect of enrichment(perceptual-motor and musical) of the environment on age equations of gross and fine movements in 5 to 8- month-old children, Journal of Development & Motor Learning. 2014; 6(1):75-89.(in Persian) 9. Miquelote AF, Santos DC, Cacola PM, Montebelo MI, Gabbard C. Effect of the home environment on motor and cognitive behavior of infants. Infant Behavior and Development. 2012; 35(3):329-34 10. Totsika V, Sylva K. The Home Observation for Measurement of the Environment Revisited. 2004; 9(1): 25-35 11. Haydari A, Askari P, Nezhad MZ. Relationship between affordances in the home environment and motor development in children age 18-42 months. Journal of Social Sciences.2009; 5(4):319-28 12. Iltus Selim. Significance of Home Environments as Proxy Indicators for Early Childhood Care and Education. Education for All Global Monitoring Report 2007 Strong foundations: early childhood care and education. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2007, Strong foundations 13. Farsi A, Abdoli B, Kaviani A, Kaviani M. The effect of enrichment primary perceptual movements on the next growth of the Infants gross movements , Research in Rehabilitation Sciences. . 2011; 7(1):117-127. (in Persian) 14. Freitas TCB, Gabbard C, Caçola P, Montebelo MIL, Santos DCC. Family socioeconomic status and the provision of motor affordances in the home. Braz J Phys Ther. 2013; 17(4):319-327 15. Woodard RJ, Yun J. The performance of fundamental gross motor skills by children enrolled in Head Start. Early Child Development and Care. 2001; 169(1):57-67 16. Saccani R, Valentini N. C, Pereira K. R, Müller A. B, Gabbard C. Associations of biological factors and affordances in the home with infant motor development. Pediatrics International. 2013; 55(2), 197-203 17. Ammar D, Acevedo G. A, Cordova A. Affordances in the home environment for motor development: a cross-cultural study between American and Lebanese children. Child Development Research. 2013 18. Abbott AL, Bartlett DJ, Fanning JE, Kramer J. Infant Motor Development and Aspects of the Home Environment. Pediatric Physical Therapy. 2000; 12(2):62-7 19. Farsi A, Abdoli B, Kaviani M, Kaviani A. The effect of enrichment primary perceptual movements on the next growth of the Infants fine movements, Journal of Modern Rehabilitation. . 2011; 6(3):50-57.( in Persian) 172 رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 10 ، شمارة 2، تابستان 1397 20. Lotfata A. The Effect of Environmental Factors on Learning and Behavior in Educational Environments (Primary) in the City, Journal of Urban Management. . 2009; 2(1):73-90. (in Persian) 21. Yousefi S. Effect of Elemental School Games on Motor Growth in Third Grade Secondary School Students in District 8 of Tehran. Master's Thesis. Tehran. University of Tehran;2001. 22. Dadkan M,Daneshjoo A. Preparation of skills and technical fitness gauge norms for the players of 12 and 13 years old Iranian football schools, Olympic. 2005; 1(29):67-77.( Persian) 23. Hadavi F, Farahani A, Izadi A. Measurement, delibertion and evaluation in physical education , ), First Edition; Tehran, Hatmi . 2012; p. 29-37.(in Persian) 24. Eilbeygi S, Miri GH, Afzalpor M. Comparison of some anthropometric, physical-motor and skillful of soccer players in South Khorasan province at two successful and unsuccessful levels .Sport and biomotor sciences. 2014; 2(12):29-37.(in Persian) 25. Santo D.C, Caçola P, Gabbard C, Batistela A.C.T. Development of the affordances in the home environment for motor development–infant scale. Pediatrics International. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |