![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,493 |
تحلیل مایگان مسائل اجتماعی در «ترانه های کار» زنان | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 2، تیر 1397، صفحه 263-284 اصل مقاله (319.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.252853.1037 | ||
نویسنده | ||
حسین محمدزاده* | ||
استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
ترانههای اجتماعی بسیار متنوعاند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کارند. ترانههای کار نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار یا برای کار و ثمرةآن بهصورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی بررسی نقش زنان در تولید بخشی ازترانههای کار در مناطق کردنشین و تحلیل تماتیک مسائل اجتماعی در ترانههای کار زنان از دگرسو است. راهنمای نظری این تحقیق در نگرشهای تفسیری در فولکلورریشه دارد. روش جمعآوری دادهها مشتمل بر کار میدانی و انجامدادن مصاحبه با ترانهخوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. درواقع، بخشی از این ترانهها در اقصا نقاط استان کردستان بهطور مستقیم از زبان زنان و مردان اخذ شده است. ترانهها در قدم بعد از حالت صوتی به متنی درآمده است.پس از آن، ترانههای خاص زنان و مردان تفکیک شده است. در مرحلة بعد، کل ترانههایی کار زنان بهعنوان متن مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحلیل موضوعی برای درک مایگان ترانههایی بهکار گرفتهشده که یکی از تکنیکهای پرکاربرد در تحقیقات کیفی است. نتایج مطالعه نشان داد که اولاً تنوع ترانههای کار بسیار زیاد است و بخشی از این ترانهها از سوی زنان خلقشده است. درعینحال، غالب این ترانهها مربوط به جامعةکشاورزی و دامداری است. ثانیاً از تحلیل مایگان این ترانههاپنج مقولةزیبایی، عشق،ناکامی، نابرابری و انتقاد استخراج شد و درنهایت در چارچوب الگوی موضوعی «هنر نرم اعتراض اجتماعی» جمعبندی شد. درواقع، مشخص شد که این آواها هنری اجتماعیاند که از سوی زنان و در جریان امور زندگی و برای ناکامیهای فردی و اجتماعی، حسرتها و تمناهای زندگی خوانده میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ترانههای کار؛ زنان؛ مسائل اجتماعی؛ هنر اعتراض اجتماعی | ||
مراجع | ||
[1] آریانپور، امیرحسین (1354). تحقیق اجمالی دربارة جامعهشناسی هنر، تهران:انجمن کتاب دانشجویان. [2] احمد پناهی سمنانی، محمد (1369). شعر کار در ادب فارسی، تهران: مؤلف. [3] احمدنیا، شیرین (1395).گزارش طرح تحقیقاتی تحت عنوان سنخشناسی رابطة استاد و دانشجو. تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی (وابسته به وزارت علوم). [4] اکو، امبرتو(1369).«تحلیل ساختار ادبی»، ترجمةمحمدرضا شفیعی کدکنی، مجلة کلک، ش9،ص26ـ32. [5] تمیمداری، احمد(1393). فرهنگ عامه، چ 3، تهران: مهکامه. [6] صفیزاده، فاروق(1375). پژوهشی دربارة ترانههایکردی، تهران: ندا. [7] سبزعلیپور جهاندوست،باقری سیدهباقری(1396).«شعر کار شالیزار و تحلیل محتوی آن»،دوماهنامةفرهنگ و ادبیات عامه، س5، ش 14، ص 117-138. [8] سفیدگر شهانقی، حمید (1388). ترانههای کار در آذربایجان، تهران:طرح آینده. [9] سروش، عبدالکریم (1379).درسهایی در فلسفة علمالاجتماع، چ 3، تهران:نشر نی. [10] حنیف، محمد (1383). «بازتاب کار و تلاش در ترانههای عامیانة مردم لرستان»، فصلنامة فرهنگ مردم ایران، ش2، ص102ـ112. [11] جاودانخرد، محمد (1394). «شعر کار در شهرستان دنا»، ادبیات و زبانهای محلی ایران، ش2، صص 1ـ18. [12] جمالیانزاده، سید برزو؛کرمی، محمدحسین؛ نظری، جلیل (1394).«ترانههای کار در شهرستان کهگیلویه (دهدشت)»، دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، ویژهنامة آواها و نواها در فرهنگ مردم ایران، س3، ش7، ص 101-124. [13] زارع، محمدباقر (1389). «آواهای کار در بازارهای محلی گیلان»، فصلنامة فرهنگ مردم ایران، ش 22و23،ص216ـ234. [14] فاضلی، نعمتالله (1387).«جزوة جامعهشناسی هنر و ادبیات»، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. [15] فاضلی، فیروز؛ آلبانی، فرشته (1394).«تحلیل و معنایابی کارنواها در تالشی جنوبی»، دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، ویژهنامة آواها و نواها در فرهنگ مردم ایران، س3، ش7، ص 73-99. [16] فرهادی مرتضی (1392). «ترانههای کار، کارآوای ازیادرفتة کارورزان و استادان»، فصلنامة علوم اجتماعی، ش 11و12. ص 111-144. [17] کاظمی، بهمن (1389). موسیقی قوم کرد، تهران، نشر شادرنگ. [18] کمال دینی، محمد؛ جاودانخرد، سیدمحمدباقر (1394). «اشعار کار در کهگیلویه و بویراحمد»، دوفصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، س3، ش5، ص29-51. [19] محمدپور، احمد (1389). ضدروش، ج 1، تهران: جامعهشناسان. [20] ــــــــــ(1392). ضدروش، ج 2، تهران: جامعهشناسان. [21] محمدپور، احمد؛ کریمی، جلیل؛ معروفپور، نشمیل (1391).«مطالعة تفسیری بازنمایی زن در ضربالمثلهای کردی (موردمطالعه: گویش سورانیـ مکریانی)»، مجلة زن در فرهنگ و هنر، دورة 4، ش3، ص65ـ83. [22] هدایت، صادق (1334).فولکلور یا فرهنگ توده، تهران: امیرکبیر. [23] همایونی، صادق (1386). «کارنواها»، فصلنامة فرهنگ مردم ایران،ش117، ص125ـ137. [24] واعظی احمد(1380). هرمنوتیک، تهران: مؤسسة فرهنگی دانش و اندیشة معاصر. [25] ئەدۆنیس و،حوریه عبدالواحید (٢٠١٦). ئیسلام و توند و تیژی، وەرگێر: مەنسوور تەیفوری، سلیمانیه، غەزەڵنووس. [26] حهفید فاڕووق (2002). ههڵبژاردهیهک له گۆرانیی کوردی، سلێمانی، سهردهم. [27] حوسێنپەناهی فەریدوون(١٣٩٤). پیشەکۆنەکانی شاری سنە به رگی 1 ئاسنگه ری، سنندج، انتشارات دانشگاه کردستان. [28] حوسێنپەناهی فەریدوون (1395). پیشەکۆنەکانی شاری سنە، به رگی 2،مسگه ری، سنندج، انتشارات دانشگاه کردستان. [29] شارباژێڕی عوسمان(1985)، گهنجینەی گۆرانیی کوردی (گنج ترانههایکردی)، بغداد، الزمان. [30] موسهنن ج. (2005). هەڵبژاردهیهک له گۆرانیی فۆلکلۆری ناوچهی ئەردەڵان، سلێمانی، ئەنیستیتۆیکهله پووریکورد. [31] Dorson, Richard, M (1963).“current Folklore theories”, current Anthropology,vol 3, no 1,PP 93-112 [32]Braun, V. &Clarke (2006).“Using thematic analysis in psychology”, QualitativeResearchin Psychology, 3, PP77-101. [33]Dundes A, Brunner, Simon J (2007).the meaning of folklore, the analytical essay ofAlan Dundes, Utah State University. [34]Dundes A (1965).“the study of folklore in literature and culture”, the journal ofAmerican folklore, vol, 78, No 303, PP136-142. [35]Gioia, E (2006).work songs, Duke University press. [36]Marvasti Amir (2003).Qualities Research in sociology, sage, Landon. [37]Propp. Vladimir, (1984).Theory and History of Folklore, translated by AriadnaY Martin and Richard. [38]wendelmoet, Hamelin (2016).the sung home, narrative, morality and theKurdish nation, rill, Leiden Boston. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 819 |