![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,360 |
نقد روانشناختی فیلم دعوت (1387) از دیدگاه نظریۀ جین شینودا بولن | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2، تیر 1397، صفحه 177-196 اصل مقاله (291.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.256230.1060 | ||
نویسنده | ||
فاطمه شاهرودی* | ||
استادیار دانشکدة هنر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تحلیل شخصیتهای زن فیلم دعوت (1387) به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا از دیدگاه جین شینودا بولن و نظریة کهنالگوهای زنانة او پرداخته است. فیلم دعوت از پنج اپیزود تشکیل شده؛ اما وجه مشترک همة آنها وجود زنی است که با مسئلة بارداری و کشمکش بر سر سقط آن مواجه میشود. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفیـ تحلیلی است و اطلاعات آن براساس روش کتابخانهای و روش میدانی مبتنی بر مشاهدة فیلم و بررسی گفتار و کنش شخصیتهای آن است. بولن در رویکرد خود با الهام از اساطیر یونان به هفت کهنالگو به نامهای هرا، دیمیتر، پرسفون، آتنا، آرتیمیس، هستیا و آفرودیت اشاره کرده که بر شماری از ویژگیهای زنان امروزی همچون تمایل به زناشویی، حس مادری، میل به معصومیت و مطیعبودن دخترانه یا تمایل به پیشرفت تأکید دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در پنج اپیزود فیلم به ترتیب کهنالگوهای آتنا، پرسفون، دیمیتر، هرا و آتنا در شخصیت اصلی زن فیلم قابل تشخیص و تفسیر است. اما در انتهای هر داستان با غلبة کهنالگوی دیمیتر، زنان از سقط فرزند خود منصرف شدهاند که این امر در اپیزود آخر نمود بارزتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جین شینودا بولن؛ ابراهیم حاتمیکیا؛ فیلم دعوت؛ کهنالگوهای زنان؛ نقد روانشناختی | ||
مراجع | ||
[1] اسماعیلی، معصومه (1396). زن در سینمای حاتمیکیا، تهران: اتاق آبی. [2] اسمعلیپور، مریم و دیگران (1395). تیپ شخصیتی هدایت از منظر تیپشناسی بولن، «پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی»، ش 3 (پیدرپی 24)، ص33ـ61. [3] بولن، جین شینودا (1394). نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان، ترجمة آذر یوسفی، چ 7، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [4] بولن، جین شینودا (1394). نمادهای اسطورهای و روانشناسی مردان، ترجمة مینو پرنیانی با همکاری پرتو پارسی، چ 4، تهران: آشیان. [5] پینسنت، جان (1380). شناخت اساطیر یونان، ترجمة باجلان فرخی، تهران: اساطیر. [6] جانسون، رابرت الکس (1395). تحلیل کاربردی خواب و رؤیا، ترجمة نیلوفر نواری، چ 3، تهران: بنیاد فرهنگ و زندگی. [7] جانسون، رابرت الکس (1395). تخیل فعال، ترجمة نیلوفر نواری، چ 3، تهران: بنیاد فرهنگ و زندگی. [8] ژیران، فلیکس (1375). اساطیر یونان، ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: فکر روز. [9] ستاری، جلال (1366). سه مفهوم اساسی در روانشناسی یونگ، در رمز و مثل در روانکاوی، ترجمه و تألیف جلال ستاری، تهران: توس. [10] سیلور، درو (1382). ایزدان و ایزدبانوان یونانی، ترجمة گلشن اسماعیلپور، تهران: اسطوره. [11] گریمال، پیر (1356). فرهنگ اساطیر یونان و رم، ج 1، ترجمة احمد بهمنش، چ 2، تهران: امیرکبیر. [12] هاشمزاده، سید سعید (1387). «تحلیلی بر بازیهای بازیگران فیلم دعوت ساختة ابراهیم حاتمیکیا: روزی که زن شدم»، مجلة نقد فیلم، ش60، ص 16ـ17. [13] هال، کالوین اس.؛ نوردبای، ورنون جی. (1375). مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ، ترجمة محمدحسین مقبل، تهران: جهاد دانشگاهی. [14] یونگ، کارل گوستاو (1391). انسان و سمبلهایش، ترجمة محمود سلطانیه، چ 8، تهران: جامی. [15] Bolen, jean shinoda (1984). Goddesses in Everywoman: A New Psychology of Women, First Published, San Francisco: Harper and Row Publishers Inc. [16] --------- (1989). Gods in Everyman: A New Psychology of Men's Lives and Loves, First Published, New York: Harper Collins Publishers Inc. [17] --------- (2001). Goddesses in Older Women: Archetypes in Women over Fifty, First Published, New York: Harper Collins Publishers Inc. [18] --------- (1999). The Ring of Power: Symbols and Themes in Wagner's Ring Cycle and in Us, First Published, York Beach: Nicolas-Hays, Inc. [19] Neumann, Erich (1971). Amour and Psyche: the psychic development of the feminine, translated by Ralph Manheim, third Published, New Jersey: Princeton University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,523 |