تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,155 |
ارائه مدل چندهدفه برای حملونقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب (مطالعه موردی: شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی) | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2، 1397، صفحه 201-220 اصل مقاله (445.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2018.205732.1007047 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا مهرگان1؛ احمد جعفرنژاد2؛ میلاد محمدی* 3 | ||
1استاد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران،ایران | ||
2استاد مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی چندهدفه برای حملونقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب برای به حداقل رساندن هزینههای حملونقل و هزینههای احداث هاب و لینک با در نظر گرفتن ریسک موجود در حملونقل مواد خطرناک است. روش: با استفاده از دادههای واقعی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، مدل مکانیابی هاب ارائه شده در این پژوهش با روش معیار جامع حل شد و تحلیل حساسیت جوابهای مدل روی برخی از پارامترها انجام گرفت. یافتهها: با توجه به نتایج حل مدل با 10 عدد هاب، منطقه چهار محال و بختیاری بهعنوان هاب جدید انتخاب شد. نحوه تأمین فراورده نفتی هر یک از مناطق نیز ارائه شده است. نتیجهگیری: مواد خطرناک که ماده اولیه یا محصول استراتژیک در صنایع گوناگون محسوب میشوند، نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا میکنند. حملونقل مواد خطرناک با توجه به ماهیت خطرآفرین و تبعات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر، طراحی صحیح شبکه حملونقل و توزیع بهینه فراوردهها از منابع تولید به مصرفکنندگان میتواند موجب کاهش هزینه تولید و در نتیجه مصرف بهینه انرژی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
حملونقل مواد خطرناک؛ ریسک؛ شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی؛ مدلسازی ریاضی؛ مسئله مکانیابی هاب | ||
مراجع | ||
آیتی، اسماعیل؛ قدیریان، فرامرز؛ احدی، محمدرضا (1387). محاسبه هزینههای آسیب به وسایل نقلیه در تصادفات جادهای ایران در سال 1383، پژوهشنامهحملونقل، 5(1)، 8-23. بهراه، نقشه ایران، http://www.behrah.com، تیر 1393. ترازنامه انرژی سال 1391، http://www.saba.org.ir، فروردین 1394. خیرخواهزاده، معصومه (1386). ارائهیکالگوریتممبتنیبرروشهایمبنیبرجمیعتدربهینهسازیترکیبی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر کبیر ایران. ربانی، مسعود؛ معنویزاده، ندا؛ ضیائی، بهاره (1388). طرحریزی الگوهای ریاضی در بهینهیابی سیستمهای کسب و کار، تهران: انتشارات نبوی. فریبرزی عراقی، فرشید؛ میربهاء، بابک؛ ابوالحسن نژاد، وحید (1385). آشنایی با مفاهیم حمل و نقل جادهای مواد خطرناک، تهران: اندیشه نگاران کیا. سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سالنامه آماری حمل و نقل جادهای1391. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه. شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، آمارنامه سال 1391. مهرگان، محمدرضا (1386). پژوهش عملیاتی: برنامهریزی خطی و کاربردهای آن، تهران: نشر کتاب دانشگاهی. مهرگان، محمدرضا (1390). پژوهش عملیاتی پیشرفته، تهران: نشر کتاب دانشگاهی.
References Alumur, S. & Kara, B. Y. (2008). Network hub location problems: The state of the art, European Journal of Operational Research 190 (1), 1-21.
Ayati, E. & Ghadiriyan, F. & Ahadi, M.R. (2008). Calculate the cost of damage to vehicles in Iran road accidents in 2004. Journal of Transportation Research, 5 (1), 1-13. (in Persian)
Behrah, Map of Iran, Online available at (http://www.behrah.com), accessed 2 June 2014.
Boland, N. & Krishnamoorthy, M. & Ernst, A.T. & Ebery, J. (2004). Preprocessing and cutting for multiple allocation hub location problems. European Journal of Operational Research 155 (3), 638–653.
Campbell, A.M. & Lowe, T.J. & Zhang, L. (2007). The p-hub center allocation problem. European Journal of Operational Research, 176(2), 819–835.
Campbell, J.F. (1992). Location and allocation for distribution systems with transshipments and transportation economies of scale. Annals of Operations Research, 40 (1), 77–99.
Chakrabarti, U.K. & Parikh, J.K. (2013). Risk-based route evaluation against country-specific criteria of risk tolerability for hazmat transportation through Indian State Highways, Journal of Loss Prevention in the Process Industries xxx, 26 (4), 1-14.
Contreras, I. & Fernandez, E. & Marin, A. (2010). The Tree of Hubs Location Problem. European Journal of Operational Research, 202(2), 390–400.
Energy Balance Sheet of 2012, available at (http://www.saba.org.ir), accessed 17 November of 2015.
Erkut, E. & Gzara, F. (2008). Solving the Hazmat transport network design problem, Computers and Operations Research, 35 (7), 2234–2247.
Erkut, E., Tjandra, S. A., & Verter, V. (2007). Hazardous materials transportation. Handbooks in operations research and management science, 14, 539-621.
Ernst, A., Hamacher, H., Jiang, H., Krishnamoorthy, M., & Woeginger, G. (2002). Heuristic algorithms for the uncapacitated hub center single allocation problem. Unpublished Report, CSIRO Mathematical and Information Sciences, Australia.
Ernst, A.T. & Jiang, H. & Krishnamoorthy, M. (2005). Reformulations and computational results for uncapacitated single and multiple allocation hub covering problems. Unpublished Report, CSIRO Mathematical and Information Sciences, Australia.
Fariborz-Araghi, F. & Mirbahae, B. & Abolhasan-nezhad, V. (2006). An introduction to carriage of dangerous goods by road. Tehran, Andishe Negarane Kia publication. (in Persian) Gavriliouk, E.O. & Hamacher, H.W. (2006). Aggregation for hub location problems. Computers & Operations Research, 36 (12), 3136–3142.
Glover, F. & Cox, L. & Kelly, J. & Patil, R. (2008). Exact, Heuristic and Metaheuristic Methods for Confidentiality Protection by Controlled Tabular Adjustment. International Journal of Operations Research, 5 (2), 117-128.
Hongmei, J. & Lin, Z. & Xiuling, L. & Huiyun, C. (2011). A fuzzy-stochastic Constraint Programming Model for Hazmat Road Transportation Considering Terrorism Attacking. Systems Engineering Procedia 1 (1), 130–136.
Iran Road Maintenance and Transportation Organization, Statistical Yearbook of road transportation 2012.
Kara, B.Y. & Tansel, B.C. (2003). The single-assignment hub covering problem: Models and linearizations. Journal of the Operational Research Society, 54 (1), 59–64.
Kazantzi, V. & Kazantzis, N. & Gerogiannis, V.C. (2011). Risk informed optimization of a hazardous material multi-periodic transportation model. Journalof Loss Prevention in the Process Industries, 24 (6), 767-773.
Labbe, M. & Yaman, H. & Gourdin, E. (2005). A branch and cut algorithm for the hub location problems with single assignment. Mathematical Programming, 102 (2), 371–405.
Martins de Sa, E. & Saraiva de Camargo, R. & Miranda, M. (2013). An improved Benders decomposition algorithm for the tree of hubs location problem. European Journal of Operational Research, 226 (2), 185–202.
Mehregan, M.R. (2007). Operations Research: Linear Programming and its applications. Tehran, Ketabe Daneshgahi publication. (in Persian)
Mehregan, M.R. (2011). Advanced Operations Research. Tehran, Ketabe Daneshgahi publication. (in Persian)
Mohammadi, M. & Jolai, F. & Rostami, H. (2011). An M/M/c queue model for hub covering problem. Mathematical and Computer Modelling 54 (11), 2623-2638.
National Iranian Oil Products Distribution Company, Statistical Yearbook of 2012.
O’Kelly, M. E. (2012). Fuel burn and environmental implications of airline hub networks. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 17(7), 555-567.
Rabbani, M. & Manavizadeh, N. & Ziyaei, B. (2009). Design of mathematical models. Tehran, Nabavi publication. (in Persian)
Raemdonck, KV., Macharis, C., & Mairesse, O. (2013). Risk analysis system for the transport of hazardous materials. Journal of safety research, 45(2), 55-63.
Rodríguez-Martín, I., Salazar-González, J. J., & Yaman, H. (2014). A branch-and-cut algorithm for the hub location and routing problem. Computers & Operations Research, 50, 161-174.
Samanlioglu, F. (2013). A multi-objective mathematical model for the industrial hazardous waste location-routing problem. European Journal of Operational Research, 226(2), 332-340.
Sarmad, Z. & Bazargan, A. & Hejazi, E. (2008). Research methods in behavioral sciences. Tehran, Agah publication. (in Persian)
Shahanaghi, K., Yavari, A., & Hamidi, M. (2015). Developing a model for capacitated hierarchical hub location with considering delivery time restriction. Applied mathematics in Engineering, Management and Technology, 3(1), 540-548.
Verter, V. & Kara, B. (2001). A GIS-Based Framework for Hazardous Materials Transport Risk Assessment. Risk Analysis, 21 (6), 1109-1120. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 849 |