تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,766 |
مسئلۀ علیالاطلاقیّتِ «مُطلقِ برابرایستا": ملاحظهای دربارۀ "ایدۀ نوعی منطقِ استعلایی» | ||
فلسفه | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 29، دی 1396، صفحه 105-128 اصل مقاله (599.85 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2018.249252.1006326 | ||
نویسندگان | ||
مجید مرادی* 1؛ سید حمید طالبزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار خواهم کوشید تا کُلیّتِ یک دیدگاه دربارۀ "مفهومِ نوعی مُطلقِ برابرایستا" در نقدِ عقلِ محض را پیش گذارم. در این راستا، به مفصلبندیِ مقالهای با عنوانِ علیالاطلاقیّتِ منطقِ استعلایی بهنزدِ کانت مشخّصاً از این جهت خواهم پرداخت که مقالۀ پیشگفته این دیدگاه را بهنحوی متکافو و پیگیرانه طرح کرده است؛ در ضمنِ این مفصلبندی، ملاحظهای را نیز دربارۀ این کُلیّت به میان خواهم آورد. تعیُّنِ اصلیِ کُلیّتِ این دیدگاه عبارت است از تمرکز بر تعیینِ جایگاهِ «منطقِ استعلایی» بهعنوانِ (1) نوعی منطقِ ضرورتاً «غیرصوری» که بااینهمه، (2) همچنان «کُلّی» یا همچنان علیالاطلاق است. اینگونه، «منطقِ استعلایی» میتواند بهمثابه نوعی «هستیشناسیِ کُلّیِ» استعلایی به میان بیاید که موضوعاش عبارت است از «"مفهومِ مُطلقِ برابرایستا"». مهمّ اینکه بر اساسِ این دیدگاه «منطقِ استعلایی» برای احرازِ این دو شرط باید از هرگونه نسبتِ ذاتی با مرتبۀ "حسیّاتِ استعلایی" و "مُطلقِ شهود" تجرید شود. راهنمای این تجرید این قاعده است که «منطقِ استعلایی در معنای دقیقِ کلمه» فقط میتواند در مرتبۀ "مُطلقِ عقل" احراز شود و هرگونه رجوع به مرتبۀ نقدِ "مُطلقِ عقل" پیشاپیش «منطقِ استعلایی» را از کار میاندازد. خواهم کوشید تا ذیلِ یک ملاحظه از این بحث کنم که این دیدگاه، با حذفِ مرتبۀ "نقدِ عقلِ محض" از «منطقِ استعلایی»، تاچهاندازه به "ایدۀ نوعی منطقِ استعلایی" پایبند میماند. | ||
کلیدواژهها | ||
منطقِ استعلایی؛ علیالاطلاقیّت؛ هستیشناسی؛ نقدِ عقلِ محض | ||
مراجع | ||
کانت، ایمانوئل (1390)، سنجش خرد ناب، ترجمۀ میرشمسالدین ادیبسلطانی، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر. Husserl, Edmund (1982). Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology, translated by Dorian Cairns, seventh impression, The Hague: Martinus Nijhoff. ــــــــــــــــــــــــ (1983). Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy: General Introduction to a Pure Phenomenology (First Book), translated by Fred Kersten, Dordrecht: Kluwer. Kant, Immanuel (1938). Kant's gesammelte Schriften, Herausgegeben von der Preussischen Akademie der Wissenschaften Vols. 21. Walter de Gruyter & Co, Berlin und Leipzig. ـــــــــــــــــــــ (1998). Critique of Pure Reason, translated and edited by Paul Guyer and Allen Wood, Cambridge University Press. Tolly, C. 2011. Kant on the Generality of Logic. forthcoming, Proceedings of the 11th International Kant Kongress. Berlin: de Gruyter. ــــــــــــــــــــ (2012). The Generality of Kant’s Transcendental Logic. Journal of the History of Philosophy 50:417-446. ــــــــــــــــــــ (2013). The non-conceptuality of the content of intuitions: a new approach. Kantian Review 18: 107-136.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 781 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |