تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,733 |
واکاوی نسبت مدرنیته با تکوین جهانِ نارخداد از منظر فلسفه هایدگر | ||
فلسفه | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 29، دی 1396، صفحه 45-60 اصل مقاله (373.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2018.248701.1006324 | ||
نویسندگان | ||
علی رسولی* 1؛ مهدی حسین زاده یزدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رویکرد زمانی مدرنیته، همان است که ارسطو در کتاب چهارمِ فیزیک، بیان داشته: "زمان زنجیرهای از اکنونهاست". در مقابل هایدگر معتقد است این فهم از زمان، هستی را در اکنونیتِ گسسته از گذشته و آینده قرار داده و گویی تمامیت آن در دسترس است تا در فراشد اُبژکتیوسازی تحت استیلا قرار گیرد. نتیجۀ این فرایند آن است که هستی از آشکارگی بازمانده و جهانِ نارخداد تجسم مییابد. با این حال، پیشنهاد هایدگر برای برون شد از این وضعیت (جهانِ نارخداد)، نه تجویزِ تلاشی مبارزه جویانه بلکه رها کردن امور به حال خود آنچنان که در ذات خویش هستند، میباشد. هایدگر این رها کردن را با اصطلاح ((گلاسنهایت)) بیان میدارد. برخی از پژوهشگران از ((گلاسنهایت)) هایدگر، نوعی بیعملی را نتیجه گرفتند. ما در پژوهش حاضر نشان خواهیم داد که ((گلاسنهایت)) نه عرصۀ بی عملی که خود متضمن کنشگری است؛ اما در زمانِ حاضری که عرصۀ تلاقی گذشته و آینده باشد و هایدگر از آن با نام "لحظۀ اصیل" یاد میکند؛ همان لحظۀ مصممبودگی که باید انتظارش را کشید و به زمان حادث شدنش رویدادِ مستتر در بطن آن را از آنِ خود کرد. اصطلاح ((گلاسنهایت))، در برابر فراشد مدرنیته، نوعی فرایند به تأخیر انداختن را پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرنیته؛ هستی؛ رخداد؛ گلاسنهایت | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف (1377)، خردِ جامعهشناسی، تهران: نشر طرح نو. Aristotle. (2004), Physics, Translated by R. P. Hardie and R. K. Gaye, www.Abika.com.
Badiou, Alain. (2001), On Evil: An Interview With Alain Badiou, Translated by Christoph Cox, Molly Whalen, http://www.lacan.com.
Badiou, Alain. (2005), The Subject of Art, Translated by Lydia Kerr, http://www.lacan.com.
Badiou, Alain. (2014), on Ukraine, Egypt and finitude, Translated by David Broder, https://www.versobooks.com.
Baudrillard, Jean. (1998), The Consumer Society: Myths and Structures, London: Sage Publications Ltd.
Bowler, Michael J. (2008), Heidegger and Aristotle: Philosophy as Praxis, New York: Bloomsbury Academic.
Campbell, Scott M. (2012), The Early Heidegger's Philosophy of Life: Facticity, Being, and Language, New York: Fordham University Press.
Campbell, Timothy C. (2011), Improper Life: Technology and Biopolitics from Heidegger to Agamben, London: Univ Of Minnesota Press.
Davis, Bret W. (2007), Heidegger and the Will: On the Way to Gelassenheit, Evanston: Northwestern University Press.
Escudero, Jesús Adrián. (2015), Heidegger and the Emergence of the Question of Being, Translated by Juan Pablo Hernández Betancur, New York: Bloomsbury Academic.
Golob, Sacha. (2014), Heidegger on Concepts, Freedom and Normativity, New York: Cambridge University Press.
Heidegger M. (1962), Being and time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Bodmin: Blackwell Publishers.
Heidegger M. (1967), Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Heidegger M. (1968), What is called thinking?, Translated by Fred D. Wieck and J. Glenn Gray, New York: Harper & Row Publishers.
Heidegger M. (1977), The Question Concerning Technology and Other Essays, Translated by William Lovitt, New York: Garland Publishing.
Heidegger M. (1988), The Basic Problems of Phenomenology, Translated by Albert Hofstadter, Bloomington: Indiana University Press.
Heidegger M. (2001), Poetry, Language, Thought, Translated by Albert Hofstadter, New York: Harper Perennial Modern Classics.
Heidegger M. (2012), Contributions to Philosophy, Translated by Richard Rojcewicz and Daniela Vallega-Neu, Bloomington: Indiana University Press.
Hemming, Laurence Paul. (2013), Heidegger and Marx: A Productive Dialogue over the Language of Humanism, Evanston: Northwestern University Press.
Massey, Heath. (2015), The Origin of Time: Heidegger and Bergson, New York: State University of New York Press.
Mitchell, Andrew J. (2015), The Fourfold: Reading the Late Heidegger, Evanston: Northwestern University Press.
Ó Murchadha, Felix. (2013), The Time of Revolution: Kairos and Chronos in Heidegger, New York: Bloomsbury Academic.
Sheehan, Thomas. (2015), Making Sense of Heidegger: A Paradigm Shift, London: Rowman & Littlefield International.
Smith.B. (1991), Heidegger, Technology and Postmodernity, Michigan: university of Michigan.
Taminiaux, Jacques. (1991), Heidegger and the project of fundamental ontology, Translated by Michael Gendre, New York: State University of New York Press.
Vaden, T. (2014), Heidegger, Žižek and Revolution, Rotterdam: Sense Publishers.
Watts, Michael. (2011), The Philosophy of Heidegger, Durham: Acumen Publishing Limited.
Wrathall, Mark A. (2010), Heidegger and Unconcealment: Truth, Language, and History, Cambridge: Cambridge University Press.
Ziarek, Krzysztof. (2013), Language after Heidegger, Bloomington: Indiana University Press.
Žižek, Slavoj. (2008), Violence: Big Ideas/Small Books, New York: Picador.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,176 |