![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,687,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,916,361 |
سازگاری عرفان سعید الدین فرغانی با عقاید شیعی در باب امامت علی ابن ابیطالب (ع) | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 50، شماره 2، مهر 1396، صفحه 323-341 اصل مقاله (225.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2018.250666.629748 | ||
نویسنده | ||
محمد میری* | ||
استادیار گروه منابع و اخلاق دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران؛ | ||
چکیده | ||
اگر چه فرغانی، که شاگرد صدرالدین قونوی و از بزرگ ترین پیروان مکتب ابن عربی است، ظاهراً و رسماً جزء عارفان شیعی به شمار نمیآید؛ ولی گذشته از ارادت خاصی که به اهل بیت دارد، در واقع به مهم ترین مؤلفه هایی که شیعیان در مورد امامت معتقدند اعتقاد راسخ داشته و بلکه هر کدام از آنها را با بهترین بیان عرفانی، تحلیل و تبیین کرده است. او همسو با شیعیان، امیرالمؤمنین (ع) را وارث و وصی نبی اکرم(ص) دانسته و معتقد به عصمت امام بوده و برخی از مهمترین احادیث و نصوص دال بر جانشینی امام علی (ع) برای پیامبر (ص) را نقل کرده است. فرغانی همچنین معتقد به افضل بودن امام(ع) بر سایر امت می باشد و نیز امام علی (ع) را اعلم امت و میراث دار علم الهی نبی اکرم (ص) و بالاترین عارف و صاحب اصلی و منبع مقام معرفت حقیقی معرفی میکند و دیگران را در معرفت، ریزهخوار خوان گستردۀ او میداند. هدف اصلی این مقاله، نشان دادن ظرفیت بالای مکتب ابن عربی برای تبیین آموزۀ شیعی «امامت» است. این تحقیق، به طور خاص، متمرکز بر آراء و اندیشه های فرغانی بوده و به روش کتابخانه ای ـ تحلیلی و بر پایۀ آثار باقیمانده از وی، سامان یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی علیه السلام؛ امامت؛ سعید الدین فرغانی؛ عرفان شیعی؛ عصمت امام؛ علم الهی امام | ||
مراجع | ||
[1] قرآن کریم. [2] ابن بابویه، محمد بن علی (1414). اعتقادات الإمامیه، قم، کنگره شیخ مفید. [3] ابن خلدون (2003). مقدمۀ ابن خلدون، بیروت، دار المکتب العلمیۀ. [4] ابن عربی، محیی الدین (بیتا). الفتوحات المکیۀ، بیروت، دار الصادر. [5] باقلانی، قاضی ابوبکر (1414). تمهید الاوائل و تلخیص الدلائل، بیروت، موسسۀ الکتاب الثقافیه. [6] تفتازانی، سعد الدین (1409). شرح المقاصد، مقدمه و تحقیق و تعلیق از عبد الرحمن عمیره، قم، الشریف الرضی. [7] پژوهشکدۀ تحقیقات اسلامی (1386). فرهنگ شیعه، چاپ دوم، قم، انتشارات زمزم هدایت. [8] جامی، عبد الرحمن (1375). نفحات الأنس، محقق: محمود عابدی، تهران، انتشارات اطلاعات. [9] جعفریان، رسول (1378). تاریخ تشیع در ایران: از آغاز تا قرن دهم هجری، تهران، نشر علم. [10] جوینی، عبد الملک (1416). الإرشاد إلی قواطع الأدلۀ فی أول الاعتقاد، تعلیق از زکریا عمیراث، بیروت، دار الکتب العلمیه. [11] حلمی، محمد مصطفی (1971). ابن الفارض و الحب الالهی، قاهره، دار المعارف بمصر. [12] حلی، حسن بن یوسف بن مطهر (1982). نهج الحقّ و کشف الصدق، بیروت، دار الکتاب اللبنانی. [13] خلیلی، سمیه (1391). بازکاوی ادلۀ امامت عامه از دیدگاه سید مرتضی و قاضی عبد الجبار معتزلی، تهران، انتشارات نبأ. [14]درایتی، مصطفی (1389). فهرستواره دستنوشتهای ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی. [15] ربانی گلپایگانی، علی (1386). امامت در بینش اسلامی، قم، انتشارات بوستان کتاب. [16] سبحانی، جعفر (1423). بحوث فی الملل و النحل، چاپ دوم، قم، انتشارات مؤسسه امام صادق (ع). [17] سجادی، سید جعفر (1373). فرهنگ معارف اسلامی، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. [18] شریف، مرتضی (1410). الشافی فی الإمامۀ، تحقیق و تعلیق: سید عبد الزهراء حسینی، تهران، مؤسسۀ الصادق (علیه السلام). [19] شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (بیتا). الملل و النـحل، تـحقیق: عـبدالعزیز محمد الوکیل، بیروت، دارالفکر. [20] شیخ مفید (1413). أوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید. [21] صائن الدین علی بن ترکه (1384). شرح نظم الدر: شرح قصیده تائیه ابن فارض، چاپ اول، تهران، میراث مکتوب. [22] صفار، محمد بن حسن (1404). بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد (صلّی الله علیهم)، محقق: کوچه باغی، محسن بن عباسعلی، قم، مکتبۀ آیۀ الله المرعشی النجفی. [23] طباطبایی، محمد حسین (1388). شیعه در اسلام، چاپ پنجم، قم، مؤسسۀ بوستان کتاب. [24] طبری آملی صغیر، محمد بن جریر بن رستم (1427). نوادر المعجزات فی مناقب الأئمۀ الهداۀ (علیهم السلام)، مصحح: اسدی، باسم محمد، قم، انتشارات دلیل ما. [25] علامه امینی، عبدالحسین (1416). الغدیر، قم، مرکز الغدیر. [26] فرغانی، سعید الدین (1379). مشارق الدراری: شرح تائیه ابن فارض، چاپ دوم، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. [27] ــــــــــــــــــ (1413). مناهج العباد الی المعاد، استانبول، مکتبۀ الحقیقۀ. [28] ــــــــــــــــــ (1428). منتهی المدارک فی شرح تائیۀ ابن فارض، چاپ اول، بیروت، دار الکتب العلمیۀ. [29] قاضی عبد الجبار (1965ـ1962). المغنی فی أبواب التوحید و العدل، تحقیق: جورج قنواتی و ...، قاهره، الدار المصریۀ. [30] قیصری، داوود (1381). رسائل قیصری، محقق: سید جلال الدین آشتیانی، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. [31] کلینی، محمد بن یعقوب (1407). الکافی، محقق: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، تهران، دار الکتب الإسلامیۀ. [32] کاشانی، عبد الرزاق (1426). کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر، محقق: احمد فرید المزیدی، بیروت، دار الکتب العلمیۀ. [33] مجلسی، محمد باقر بن محمدتقی (1403). بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی. [34] هلالی، سلیم بن قیس (1405). کتاب سلیم بن قیس الهلالی، محقق: انصاری زنجانی خوئینی، محمد، قم، نشر الهادی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 943 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |