تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,699 |
تعداد مقالات | 72,379 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,653,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,394,523 |
تبیین نابرابری جغرافیایی فرصت های دسترسی به آموزش عالی و ارائۀ مدل به منظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی (مطالعۀ موردی: شهرستان های استان آذربایجان غربی) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 307، دوره 52، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 165-180 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2018.261731.1007741 | ||
نویسندگان | ||
مهدی نجاری* 1؛ محمد حسنی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
2استاد و عضو هیئت علمی مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابری جغرافیایی فرصتهای دسترسی به آموزش عالی بین شهرستانهای استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی و جامعة آماری شهرستانهای استان آذربایجان غربی است. نمونهگیری بهصورت سرشماری بوده است. شیوة جمعآوری آمار و اطلاعات بهصورت اسنادی و پیمایشی است. در تجزیه و تحلیل دادهها از مدلهای تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر،و شبکههای عصبی استفاده شده است. نتایج رتبهبندی مناطق با استفاده از تکنیک تاپسیس نشان میدهد که بین شهرستانهای استان نابرابری فرصت دسترسی به آموزش عالی وجود دارد و شهرستان ارومیه برخوردارترین و شهرستان چالدران محرومترین شهرستان استان آذربایجان غربیاند. مدل ضریب پراکندگی برای اندازهگیری نابرابری نشان داد که بیشترین میزان نابرابری75/0 در شاخص آموزشی و کمترینمیزان نابرابری 46/0 در شاخص زمینةفردی و خانوادگی بوده است. براساس نتایج تحلیل مسیر شاخص آموزشی دارای بیشترین و شاخص توسعهیافتگی جغرافیایی دارای کمترین تأثیرات مستقیم بر نابرابری فرصتهای دسترسی به آموزش عالی هستند. نتایج پیشبینی با استفاده از شبکة عصبی نیز نشان میدهد شاخصهای آموزشی و شاخصهای توسعهیافتگی جغرافیایی بهترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را در پیشگویی نابرابری فرصتهای دسترسی به آموزش عالی بین شهرستانهای استان آذربایجان غربی داشتهاند.نتایج مبیّن نیاز مناطق کمتر برخوردار از دسترسی به آموزش عالی به برنامهریزی و توجه ویژة سیاستگذاران این حوزه به این نابرابریها و عوامل مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ شهرستانهای استان آذربایجان غربی؛ فرصت دسترسی؛ نابرابری آموزشی؛ نابرابری جغرافیایی | ||
مراجع | ||
16. Agrawal, T. (2014). Educational inequality in rural and urban India, International Journal of Educational Development, 34: 11-19. 17. Alam, A. (2004). Anarchism: Past and Present and Change in the Practice, Journal of the Faculty of Law and Political Science, 65: 87-112. (In Persian). 18. Alizadeh, A. (2007). Socialism, Missionaries Magazine, 49: 46-92. (In Persian). 19. Bar Haim, E. and Shavit, Y. (2013). Expansion and inequality of educational opportunity: A comparative study, Research in Social Stratification and Mobility, 31: 22-31. 20. Beiglou, R.; Taghavai, M. and HamidReza, V. (2012). Analysis of Spatial Exclusion and Inequality in the Development of Cities, Social Welfare Journal, 46: 189-214. 21. Cheng, H. (2009). Inequality in Basic Education in China: A Comprehensive Review, International Journal of Educational Policies, 3(2): 81-106. 22. Choi, Y. and Park, H. (2016). Shadow education and educational inequality in South Korea: Examining effect heterogeneity of shadow education on middleschool seniors’ achievement test scores, Research in Social Stratification and Mobility, 44: 22-32. 23. Darbanastane, A.; Tahmasebi, S. and Rezaei, P. (2016). Analysis Pattern of Inequality in Educational Spaces of Iranian Cities, Quarterly Journal of Educational Planning, 9: 50-31. (In Persian). 24. Kim, S. (2008). Spatial Inequality and Economic Development: Theories, facts, and policies, Working Paper (No.6), Commission on Growth and Development, Washington, DC: The International Bank for Reconstruction and Development. 25. Kutscherauer, A. (2010). Regional Disparities in Regional Development of the CzechRepublic, Ostrava: University Of Ostrava, pp. 54-71. 26. Mabogunje, A.L. and Misra R.P. (1981). Regional Development Alternatives, Maruzen, pp. 102-121. 27. Masodi, E. and Javaheri, M. (2003). Analysis of Access to Equal Opportunities in the Development of Public Higher Education in the Country, Journal of Research and Planning in Higher Education, 28: 42-58. (In Persian). 28. McDonough, P. Fann, A. (2007). The Study of Inequality. In Sociology of Higher Education, Contributions and their Contexts, edited by P. Gumport, Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press pp.53-93. 29. Motavaseli, M. and Ahanchiyan, M. (2011). Education Economics, Fifth Edition, Samt Publications, pp 56-77. (In Persian). 30. Mousavi, M.N. and Hassani, M. (2011). Measuring the Degree of Development and Exclusion of Education Areas in West Azarbaijan Province, Final Report of Urmia University Research Project, Urmia University, pp. 49-51. (In Persian). 31. Mullen, F. (2010). Barriers to Widening Access to Higher Education, SPICe Briefing, pp. 124-132. 32. Nazmfar, H. and Alibaksi, A. (2017). Evaluation Spatial inequality of development of the city in the province with an emphasis on sustainable development, Journal Geographicap Planning of Space Quarterly, 6(22): 1-24. (In Persian). 33. Necate, B.; Duygu, A. and Bahar, U. (2014). Inequality in Educational Opportunities of Gifted and Talented Children in Türkiye, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143: 1133-1138. 34. Noghani, M. and Ahanchiyan, R. Rafiee .M.T. (2011). The Impact of Economic, Social and Cultural Capital on the Success in the Global Entrance Examination, Sociology of Education, 1: 218-191. (In Persian). 35. Pourpaki, A. (2014). A Study of New Approaches in a Dynamic and Effective Education System, Research Institute for Education Studies, Quoted from the View of the Ministry of Education, first week, pp. 28-41. (In Persian). 36. Qian, X. and Smyth, R. (2008). Measuring regional inequality of education in china: widening cost-inland gap or widening rural-urban gap? Journal of International Development, J. Int. Dev., 20: 1-21. 37. Rawls, J. (1971). A theory of justice, Cambridge harvard university press, pp. 1-98. 38. Sameri, M.; Hassani, M.; Seyyed Abbaszade, M.M. and Mosavi, M.N. (2015). Modeling Reduction of Educational Inequalities and Equity Graduate among High School Students in West Azarbaijan Province, Management on the training of organizations, 1: 45-72. (In Persian). 39. Samons, P. (2010). School effectivnees and equity: making connection, CFBT, Education trust, pp. 1-22. 40. Schultz, Theodore W. (1961). Investment in Human Capital, American Economic Review, 51: 1-17. 41. Statistical Letter of West Azarbaijan Province (2015). (In Persian). 42. Terry Long, B. and Kavazanjian, L. (2010). Affirmative action in tertiary education a meta-analysis of global policies and practices, Prepared for The World Bank, pp. 1-30. 43. Vukasocic, M. and Sarrico, C.S. (2010). Inequality in higher education, Definitions, Measurements, Inferences, The Serbian Case. Published (2010) in Goastellec G (Eds), Understanding Inequalities in, through and by Higher Education, Sense Publishers: Rotterdam, pp. 1-16. 44. Zebardast, A. and Hakhrosta, S. (2014). Comparative analysis of regional inequalities between neighboring provinces Case study: Hamedan and Central provinces, Architecture and Urbanism Magazine, Twoth Edition of the University of Art, 15: 113-137. (In Persian). 45. Ziari, K. (2007). Principles and Methods of Regional Planning, Yazd University Press, pp.42-55. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |