تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,569 |
ارزشیابی پویا دانش کاربرد شناسی: با تکیه بر کنش های گفتاری عذرخواهی و درخواست | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 187-206 اصل مقاله (252.02 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2018.247058.430 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه شاهسوار* 1؛ سیدمحمد علوی2؛ محمدحسین نوروزی3 | ||
1مدرس مدعو، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تهران | ||
2استاد زبانشناسی کاربردی، دانشگاه تهران، دانشکده زبانها و ادبیات خارجه، گروه زبان انگلیسی | ||
3استادیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ارزشیابی پویا که ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی دارد روشی است که همواره مورد توجه محققان بوده است. اما تحقیقهای قبلی نشان میدهد کاربردشناسی در تحقیقات این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت دانش کاربردشناسی در بهبود توانش ارتباطی زبان آموزان، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر ارزشیابی پویا ،الگوی کیک، بر پیشرفت دانش کاربرد شناسی زبان آموزان پرداخته است. به این منظور تعداد 46 دانشجوی رشته مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه تهران به صورت انفرادی به روش ارزشیابی پویا مورد آزمون قرار گرفتند. این آزمون سه نمره واقعی، مداخله و نمره توان بالقوه یادگیری در برداشت. به منظور تحلیل دادهها از ازمون تی جفتی و تحلیل واریانس یک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی پویا تاثیر مثبتی بر دانش کاربردشناسی زبان آموزان دارد و نمرات افراد تحت تاثیر مداخله است و نه سطح زبانی زبان آموزان. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در امر ارزشیابی، تدریس و یادگیری کنش های گفتاری عذرخواهی و درخواست مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی پویا؛ کاربرد شناسی؛ منطقه مجاور رشد؛ کنش گفتار؛ عذرخواهی؛ درخواست | ||
مراجع | ||
Ableeva, R. (2010). Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning (Doctoral dissertation). Retrieved from https://etda.libraries.psu.edu/files/final_submissions/5374
Aghaebrahimian, A., Rahimirad, M., Ahmadi, A., & Alamdari, J. K. (2014). Dynamic assessment of writing skill in advanced EFL Iranian learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 60-67.
Bachman, L. F. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford University Press.
Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests (Vol. 1). Oxford University Press.
Blum-Kulka, S., & Olshtain, E. (1984). Requests and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns (CCSARP). Applied linguistics, 5(3), 196-213.
Brown, A. & Ferrara. R.A. (1985). Diagnosing zones of proximal development. In Culture, Communication and Cognition. Vygotskian Perspectives. J.V. Wertsch (Ed.). Cambridge. Cambridge University Press.
Budoff, M. (1968). Learning potential as a supplementary assessment procedure. Learning disorders, 3, 295-343.
Budoff, M., & Friedman, M. (1964). "Learning potential" as an assessment approach to the adolescent mentally retarded. Journal of consulting psychology, 28(5), 434.
Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied linguistics, 1(1).
Corman, L., & Budoff, M. (1973). A Comparison of Group and Individual Training Procedures on the Raven Learning Potential Measure with Black and White Special Class Students. Studies in Learning Potential, 3 (57).
Gipps, C. V. (1994). Beyond testing: Towards a theory of educational assessment. Psychology Press.
Glutting, J. J., & McDermott, P. A. (1990). Principles and problems in learning potential. Handbook of psychological and educational assessment of children: Intelligence and achievement, 1, 296-347.
Hudson, T., Detmer, E., & Brown, J. D. (1992). A framework for testing cross-cultural pragmatics (Vol. 2). Natl Foreign Lg Resource Ctr.
Hudson, T., Brown, J. D., & Detmer, E. (1995). Developing prototypic measures of cross-cultural pragmatics (No. 7). Natl Foreign Lg Resource Ctr.
Kozulin, A., & Garb, E. (2002). Dynamic assessment of EFL text comprehension. School Psychology International, 23(1), 112-127.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2004). Dynamic assessment of L2 development: Bringing the past into the future. Journal of Applied Linguistics, 1(1).
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (Eds.). (2008). Sociocultural theory and the teaching of second languages. Equinox.
Olshtain, E., and Cohen, A. D. (1983) Apology: A speech act set. In N. Wolfson and E. Judd (eds), Sociolinguistics and language acquisition. Rowley, MA: Newbury House, 18–35.
Poehner, M. E. (2005). Dynamic assessment of oral proficiency among advanced L2 learners of French (Doctoral dissertation). Retrieved from https://etda.libraries.psu.edu/files/final_submissions/4078
Poehner, M. E. (2007). Beyond the test: L2 dynamic assessment and the transcendence of mediated learning. The Modern Language Journal, 91(3), 323-340.
Poehner, M. E. (2009). Group dynamic assessment: Mediation for the L2 classroom. TESOL Quarterly, 43(3), 471-491.
Poehner, M. E., Zhang, J., & Lu, X. (2015). Computerized dynamic assessment (C-DA): Diagnosing L2 development according to learner responsiveness to mediation. Language testing, 32(3), 337-357.
Poehner, M. E., & van Compernolle, R. A. (2011). Frames of interaction in dynamic assessment: Developmental diagnoses of second language learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(2), 183-198.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2013). Bringing the ZPD into the equation: Capturing L2 development during Computerized Dynamic Assessment (C-DA). Language Teaching Research, 17(3), 323-342.
Purpura, J. (2004). Assessing grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Roever, C. (2011). Testing of second language pragmatics: Past and future. Language Testing, 28(4), 463-481.
Ross, S., & Kasper, G. (Eds.). (2013). Assessing second language pragmatics. Springer.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic testing: The nature and measurement of learning potential. Cambridge university press.
Tajeddin, Z., & Tayebipour, F. (2012). The effect of dynamic assessment on EFL learners' acquisition of request and apology. Journal of Teaching Language Skills, 31(2), 87-118.
Van Compernolle, R. A., & Zhang, H. (2014). Dynamic assessment of elicited imitation: A case analysis of an advanced L2 English speaker. Language Testing, 31(4), 395-412.
Vygotsky, L.S. (1956). Isbrannye psikhologicheskie issledovaniya [Selected psychological investigations]. Moscow: Izdatel’stvo Akademii Pedagogischeskikh Nauk SSSR | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |