تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,803 |
ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در دانش-آموزان با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 39، خرداد 1397، صفحه 101-120 اصل مقاله (551.4 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2018.256815.652580 | ||
نویسندگان | ||
کاظم عسکری فر1؛ ابوالقاسم ابراهیمی2؛ سید مسلم علوی* 3 | ||
1استادیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز | ||
3دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و ارائۀ الگوی آموزشی برای توسعۀ این ویژگیها در دانشآموزان مقطع دبستان است. در گام اول، ضرورتهای شخصیتی مرتبط با فرآیند کارآفرینی تعیین و اولویت هر ویژگی در پرورش توانمندی کارآفرینانه مشخص شد. در مرحلۀ بعدی، فهرست فعالیتها و رویکردهای آموزشی در مقطع دبستان گردآوری و میزان اثرگذاری هر عامل در توسعۀ ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان تعیین و در ادامه هریک از فعالیتها و رویکردها وزندهی شدهاند. در نهایت الگوی آموزشی توسعۀ توانمندیهای کارآفرینانۀ دانشآموزان ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیختۀ اکتشافی میباشد. جامعۀ آماری در بخش صنعت کارآفرینان و در بخش آموزش، آموزگاران و کارشناسان آموزشی مقطع دبستان بوده و نمونۀ آماری با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب و با روش گلولۀ برفی توسعه یافت. در تحلیل دادهها از روشهای تحلیل محتوا، تحلیل سلسلهمراتبی و روش تاپسیس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد رویکرد مدیریت مشارکتی در برنامههای مدرسه، الگوسازی برای دانشآموز، تشویق هدفمند و برقراری رابطۀ احساسی مثبت با آنها در کنار فعالیتهایی از قبیل هنرهای آوایی و نمایشی، بازیهای آموزشی و تقلیدی و پرورش مهارتهای ارتباط کلامی و برنامهریزی اثرگذاری معناداری بر ویژگیهای شخصیتی و رشد توانمندیهای کارآفرینانه در دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ کارآفرینی؛ کارآفرینی دانشآموزان؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، فاطمه، ارتضایی، بهناز، اکرمی، ناهید. (1396). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای کنارآمدن در هنرمندان و افراد عادی، رویش روانشناسی، 6(3): 36-19. احمدپور، محمود، مطلبی، مهرنوش. (1390). ارائه مدل یادگیری مادام العمرکارآفرینی با رویکرد تلفیقی (ارائه شده توسط کنسرسیوم آموزش کارآفرینی)، ماهنامه کار وجامعه، 134: 21-37. احمدپور ارده جانی، مژگان، فلاحتی، لیلا. (1391). مطالعه میانرشتهای: رابطه جو سازمانی (باز و بسته) مدارس بر وضعیت سلامت روان و شخصیت هنرآموزان هنرستانها، مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 4(4): 163-145. احمدی، عزتاله، گروسی فرشی، میرتقی، شیخ علی زاده، سیاوش. (1385). بررسی عوامل موثر بر خودباوری دانشآموزان، پژوهشهای نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 1(3-2): 31-11. آراستی، زهرا؛ قدوسی، سمیرا؛ باقری، افسانه (1395). تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان سرایی بر نگرش کارآفرینانه دانشآموزان مقطع ابتدایی، توسعه کارآفرینی، 9 (4): 593-612. آقاجانی، حسنعلی، گنجه خور، زیبا. (1392). تبیین نقش ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان بر فرآیند کارآفرینی مستقل (مورد مطالعه: کارآفرینان استان مازندران)، پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت)، 2(4): 118-140. اوبالاسی، آناهیتا، حسینی نسب، سید داود. (1393). بررسی تأثیر آموزش روش مونته سوری بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی 4 و 5 ساله شهر تبریز، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 7(28): 98-81. بدری، مریم، شیخ، مهدی، احمدی، خدابخش و طباطبایی، سیدموسی. (1392). اثر بخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(1): 55-70. چراغ چشم، عباس. (1386). بررسی تأثیر شیوههای تدریس مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیری دانشآموزان، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 3(5): 36-7. خسرویپور، بهمن، برادران، مسعود، عابدی، بهرام. (1394). رابطه ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7(35): 41-30. ربانی، رسول، نوروزی، رضاعلی. (1386). نقش و بازی: تحلیلی بر دیدگاههای کنش متقابل نمادی در تعلیم و تربیت، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 2 (23): 14-1. زارع، حسین، آگاه هریس، مژگان، بیات، مریم. (1389). خلاقیت و رگههای شخصیت در دانشجویان، روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(26): 164-155. منطقی، مرتضی. (1391). بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر دانشآموزان پیش دبستان و دبستانی، پژوهشهای برنامه درسی، 2(1): 1-28. میرمحمدرضایی، سیده زهرا و قلی پور، ماجده. (1395). سنجش روحیه کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن در بین جوانان مهارتآموخته دوره کارآفرینی در مقایسه با کارآموزان آموزشندیده اداره کل آموزش فنی و حرفهای زنجان، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 6(21): 186-157. هوشمندان مقدم فرد، زهرا، رضوانفر، احمد. (1394). عوامل موثر بر روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 8(3)، پیاپی 31: 11-26. Antonio, T., Lanawati, S., Wiriana, T. A., & Christina, L. (2014). Correlations Creativity, Intelligence, Personality, and Entrepreneurship Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 115: 251-257. Boz, A., & Ergeneli, A. (2014). Women entrepreneurs’ personality characteristics and parents’ parenting style profile in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109: 92-97. Gudonavičius, L., & Fayomi, J. O. (2014). The Relation between Entrepreneurial Personality and Strategic Decision Making. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 156: 24-29. Haeyen, S., Van Hooren, S., van der Veld, W.M., Hutschemaekers, G. (2018). Promoting mental health versus reducing mental illness in art therapy with patients with personality disorders: A quantitative study. The Arts in Psychotherapy, 58: 11-16. İrengün, O., & Arıkboğa, Ş. (2015). The Effect of Personality Traits on Social Entrepreneurship Intentions: A Field Research. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195: 1186-1195. Ismail, V. Y., & Zain, E. (2015). The Portrait of Entrepreneurial Competence on Student Entrepreneurs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 169: 178-188. Jones, C., & English, J. (2004). A contemporary approach to entrepreneurship education. Education+ training, 46(8/9): 416-423. Olugbola S.A. (2017). Exploring entrepreneurial readiness of youth and startup success components: Entrepreneurship training as a moderator. Journal of Innovation & Knowledge, 2(3): 155-171. Oosterbeek, H., Van Praag, M., & Ijsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European economic review, 54(3): 442-454. Peterman, N. E., & Kennedy, J. (2003). Enterprise education: Influencing student perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship theory and practice, 28(2): 129-144. Royo, M. A., Sarip, A., & Shaari, R. (2015). Entrepreneurship traits and social learning process: an overview and research agenda. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171: 745-753. Runco, M., Acar, S., Cayirdag, N. (2017). A closer look at the creativity gap and why students are less creative at school than outside of school, Thinking Skills and Creativity, 24(3): 242-249. Saiz-Alvarez, J. M., Martínez, A. C., & Martínez, C. C. A. (2014). An Entrepreneurial Well-being Model based on GEM Data for Spain. IJIMAI, 2(5): 38-47. Yurtkoru, E. S., Acar, P., & Teraman, B. S. (2014). Willingness to take risk and entrepreneurial intention of university students: An empirical study comparing private and state universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150: 834-840. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,152 |