تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,962 |
تفاوت های جنسیتی در ادغام اجتماعی فناوری های جدید با اوقات فراغت نوجوانان: ترجیح یا تحمیل؟ | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 115-132 اصل مقاله (305.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.242698.958 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا صادقی فسایی* 1؛ ایمان عرفان منش2 | ||
1دانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران | ||
2دکتری تخصصی جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
براساس رویکرد «فناوری اجتماعی»، در شرایط کنونی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی با فعالیتهای فراغتی نوجوانان ادغام شده و پیوند یافتهاند. این فعالیتهای فراغتی در چارچوب وسیعتری از اقتضائات بیرونی کنش و همچنین شرایطی قرار دارند که انتخاب کنشگر در آن رقم میخورد. این مقاله تلاش میکند ضمن ارائۀ سنخبندی از انواع فعالیتهای فراغتی بیرونمحور و فناوریمحور، ترجیح واقعی نوجوانان را در انتخاب آنها با توجه به تفاوتهای جنسیتی واکاوی کند. بر این اساس، با 120 نوجوان دختر و پسر در سال تحصیلی 1395ـ1396 مصاحبههایی نیمهساختارمند در شهر تهران با توجه به نمونهگیری تیپیک و هدفمند انجام شد. نتایج نشان میدهند که ترجیح اصلی نوجوانان فعالیتهای فراغتی بیرونمحور است، اما شرایط اجتماعی و چارچوب فشارها و الزامات اجتماعی و فرهنگی در عمل فعالیتهای فراغتی فناوریمحور را برای آنان شکل میدهد؛ تا جایی که فناوریهای جدید در برخی موارد بهمنزلۀ یک دوست تجلی مییابند. پسران بیش از دختران بازیهای رایانهای (و کنسولی) را بهمنزلة فعالیت فراغتی انتخاب میکنند و بیشتر تحت تأثیر احساسات ناشی از آنها قرار میگیرند. این در حالی است که دختران با محدودیتهای بیشتری برای فراغت بیرونمحور مواجهاند. بههرحال، فعالیتهای فراغتی فناوریمحور به منبع هویتی و مصرفی برای اکثر نوجوانان تبدیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اوقات فراغت نوجوانان؛ ترجیح و تحمیل؛ فناوریهای جدید؛ کنش؛ هویت | ||
مراجع | ||
[1] برتون، فیلیپ (1382). آیین اینترنت، ترجمۀ علیاصغر سرحدی و همکار، تهران: امیرکبیر. [2] بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمۀ لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: اختران. [3] بهرامی کمیل، نظام (1391). نظریۀ رسانهها: جامعهشناسی ارتباطات، تهران: کویر. [4] بیات، قدسی؛ شهابی، محمود (1391). «شبکههای اجتماعی مجازی و کاربران جوان؛ از تداوم زندگی واقعی تا تجربۀ جهانوطنی»، مجلس و راهبرد، ش 69، ص151ـ182. [5] جوما، ماگدالن اِن. (1384). «فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و موضوع جنسیت»، در: یونسکو»، جامعۀ اطلاعاتی در آینۀ پژوهش، ترجمۀ محمود اسماعیلنیا، تهران: کمیسیون ملّی یونسکو، ص13ـ36. [6] داتن، ویلیام (1384). دگرگونیهای اجتماعی در یک جامعۀ اطلاعاتی، ترجمۀ محمد توکل و ابراهیم کاظمیپور، تهران: کمیسیون ملی یونسکو. [7] رستگارخالد، امیر و همکاران (1395). «تأثیر فناوریهای جدید بر اوقات فراغت و سرمایۀ اجتماعی جوانان»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، ش 33، ص126ـ146. [8] قاسمی، وحید و همکاران (1392). «تأثیر تفاوتهای جنسیتی در استفاده از کالاهای فرهنگی و نحوۀ گذراندن اوقات فراغت»، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ش اول، ص93ـ124. [9] کاستلز، مانوئل؛ اینس، مارتین (1384). گفتوگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمۀ حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران: نی. [10] گیبینز، جان؛ ریمر، بو (1381). سیاست پستمدرنیته، ترجمۀ منصور انصاری، تهران: گام نو. [11] لادریر، ژان (1380). رویارویی علم و تکنولوژی با فرهنگها، ترجمۀ پروانه سپرده، تهران: مؤسسۀ پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات. [12] معمار، ثریا؛ قربانی، فاطمه (1392). «تجارب زیستۀ والدین دانشآموزان دختر متوسطه در خصوص آسیبهای فرهنگی اینترنت»، پژوهشهای ارتباطی، ش 3، ص129ـ154. [13] منادی، مرتضی (1386). «اوقات فراغت و چالشهای جهانیشدن: مقایسۀ دو نسل»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش8، ص131ـ166. [14] مهدیزاده، سید محمد (1393). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری. [15] میروویتز، جاشوا (1387). رسانهها و رفتار: حلقۀ مفقوده در نظریههای ارتباطات، ترجمۀ گودرز میرانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. [16] نیکو، مینو و همکاران (1381). شناخت مخاطب تلویزیون: با رویکرد استفاده و رضامندی، تهران: سروش. [17] هنسون، جریس؛ نارولا، اوما (1381). تکنولوژیهای جدید ارتباطی در کشورهای در حال توسعه، ترجمۀ داوود حیدری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. [18] Allison, Sh. (2013). “Youth & the (Potential) Power of Social Media”, Youth Studies Australia, 32(3), pp69-73. [19] Buckingham, D. & et al. (2008). Youth, Identity & Digital Media, Cambridge: MIT. [20] Flores, F. (1998). “Information Technology & the Institution of Identity Reflections”, Understanding Computer & Cognition, 11(9), pp351-372. [21] Lahtinen, H. J. (2012). “Young people’s ICT Role at Home: A Descriptive Study of Young Finnish People’s ICT Views in the Home Context”, QualQuant, 46, pp581–597. [22] Livingstone, S. (2002). Young People & New Media, London: Sage. [23] Silverstone, R. (1999). Why Study the Media?, London: Sage. [24] Sangwan, S. (2005). “Virtual Community Success: A Uses & Gratifications Perspective”, The 38th Hawaii International Conference on System Sciences, US: Shidler College of Business. [25] Watne, T. & et al. (2011). “Children as Agents of Secondary Socialisation for Their Parents”, Young Consumers, 12(4), pp285-294. [26] Williams, R. (1983). Towards 2000, London: Chatto & Windus. [27] Wyatt, S. & et al. (2000). Technology & In/equality: Questioning the Information Society, London & New York: Routledge. [28] http://atlas.tehran.ir. [29] http://tmicto.tehran.ir/Portals/0/Document/Amarname/AmarShahr93/index.html. [30] https://www.ict.gov.ir/ICTContent/media/image/2015/07/23143_orig.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |