تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,559 |
تعداد مقالات | 70,785 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,809,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,017,433 |
تأثیر زمان آزمون یادداری و ایجاد تداخل بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 1-21 اصل مقاله (713.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.43540.770 | ||
نویسندگان | ||
پروانه شمسی پور دهکردی* 1؛ بهروز عبدلی2؛ مهدی نمازی زاده3؛ حسن عشایری4 | ||
1.استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
2دانشیارگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3.دانشیارگروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران | ||
4استاد گروه آموزشی توانبخشی، دانشکدۀ علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر مقایسۀ تأثیر فواصل زمانی ایجاد تداخل و آزمون یادداری بر تثبیت حافظۀ حرکتی پنهان بود. آزمودنیها 60 دانشجوی دختر راستدست، سالم از نظر شناختی، روانی، جسمانی و مبتدی در اجرای تکالیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب (ASRTT) و تطبیق رنگ زنجیرهای (SCMT) با میانگین سنی 95/1±95/21 سال بودند، که بهطور تصادفی در سه گروه ایجاد تداخل با فاصلههای 6، 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ تمرین، تقسیم شدند. در مرحلۀ اکتساب هر سه گروه به اجرای تکلیف (ASRTT) در 25 بلوک 80 کوششی در یک روز پرداختند. 6، 24 و 72 ساعت پس از جلسۀ تمرین تکلیف مداخلهگر دوم (SCMT) را اجرا و 24 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت کردند. در جلسۀ اکتساب، روند عملکرد آزمودنیها طی افزایش کوششهای تمرینی، پیشرفت کرد و آزمودنیها در بستۀ تمرینی پنجم عملکرد بهتری داشتند (001/0< P). در آزمون یادداری، بین میانگین زمان واکنش در بستۀ تمرینی پنجم و آزمون یادداری در گروه اول (تداخل با فاصلۀ 6 ساعت) تفاوت معنادار نبود. بین میانگین زمان واکنش در بستۀ تمرینی پنجم و آزمون یادداری در گروه دوم (تداخل با فاصلۀ 24 ساعت) و گروه سوم (تداخل با فاصلۀ 72ساعت) تفاوت معنادار بود. گروه تمرینی سوم با فاصلۀ تداخل 72 ساعت بهترین و گروه تمرینی اول با فاصلۀ تداخل 6 ساعت ضعیفترین عملکرد را داشتند. بنابراین فواصل ایجاد تداخل 24 و 72 ساعت بعد از جلسۀ اکتساب، به تثبیت حافظه منجر شده است | ||
کلیدواژهها | ||
بی تمرینی؛ تداخل؛ تثبیت؛ یادداری؛ خواب | ||
مراجع | ||
1. Newell KM. Motor skill acquisition. Annu Rev Psychol. 1991; 42: 213-37.
2. karani A. The acquisition of skilled motor performance: fast and slow experience driven changes in primary motor cortex. Proc Natl Acad Sci USA. 1998; 95: 861-8.
3. Korman M, Raz N, Flash T, Karni A. Multiple shifts in the representation of a motor sequence during the acquisition of skilled performance. Proc Natl Acad Sci USA. 2003; 100:12492–12497.
4. Karni, A. & Sagi, D. The time course of learning a visual skill. Nature. 2005; 365: 250-252.
5. Maquet P, Schwartz S, Passingham R, Frith C. Sleep-related consolidation of a visuomotor skill: Brain mechanisms as assessed by functional magnetic resonance imaging. J Neurosci. 2003; 23: 1432–40.
6. Siengsukon C F, Boyd L A. Sleep to learn after stroke: Implicit and explicit off-line motor learning. Neurosci Lett. 2009; 4(51): 1–5.
7. Walker M P, Brakefield T, Seidman J, Morgan A, Hobson J A, Stickgold R. Sleep and the time course of motor skill learning. Lear Mem. 2003; 10: 275–84.
8. Hikosaka O, Nakamura H, Sakai K, Nakahara H. Central mechanisms of motor skill learning. Curr Opin Neurobiol. 2002; 12: 217–222.
9. Savion-Lemieux T, Bailey, JA, Penhune VB. Developmental contributions to motor sequence learning. Exp Brain Res. 2009; 195:293–306.
10. Karni A, Meyer G, Rey-Hipolito C, Jezzard P, Adams M, Tuner R, Ungerleider L. The acquisition of skilled motor performance: fast and slow experience-driven changes in primary motor cortex. Proc Natl Acad Sci USA. 1998; 95:861–868.
11. Doyon J, Benali H. Reorganization and plasticity in the adult human brain during learning of motor skills. Curr Opin Neurobiol. 2005; 15:161–167
12. Krakauer J, Shadmehr R. Consolidation of motor memory. Trends Neurosci. 2006; 29:58–64.
13. Fischer S, Hallschmid M, Elsner AL, Born J. Sleep forms memory for Wnger skills. Proc Natl Acad Sci USA. 2002; 99:11987–11991.
14. Walker M, BrakeWeld T, Seidman J, Morgan A, Hobson J, Stickgold R. Sleep and the time course of motor skill learning. Learn Memory. 2003; 10:275–284
15. Robertson E, Pascual-Leone A, Miall R. Current concepts in procedural consolidation. Nat Rev Neurosci. 2004; 5:1–6
16. Stadler M.A, Frensch P.A. Handbook of implicit learning. Sage, Thousand Oaks.1998.
17. Ghadiri F, Bahram A, Rashidy-Pour A, Zahediasl S. Effects of the Emotion Elicitation on the Enhancement of the Implicit Motor Memory. Journal of Cognitive Psychology. 2014; 1 (2): 34-42. (Persian)
18. Shamsipoor Dehkordi P. Effect of immediate, recent and remote explicit motor memory on reconsolidation process and retrograde effect. Journal of Cognitive Psychology. 2014; 2 (3): 37-48. (Persian)
19. Shamsipour Dehkordi P, Abdoli B, Namazizadeh M. The role of sleep and wake on enhancement of implicit motor sequence in youth. Motor Behavior. 2014; 22: 33-54. (Persian)
20. Kantak SS, Winstein CJ. Learning–performance distinction and memory processes for motor skills: A focused review and perspective. Behavioural Brain Research. 2012; 228: 219– 231.
21. Muller GE, Pilzecke A. Experimental beitrage zur lehre vomgedachtnis. Z Psychol. 1900; 1: 1–300.
22. Hemminger CE, Shadmehr R. Consolidation Patterns of Human Motor Memory. The Journal of Neuroscience. 2008; 28 (39): 9610 –9618.
23. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning, A behavioral emphasis. 2014; 4rd edition, Human Kinetics Publisher.
24. Buysse DJ, Reynolds CF, Monk TH, Hoch CC, Yeager A., Kupfer DJ. Quantification of subjective sleep quality in healthy elderly men and women using the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Sleep. 1991; 14: 331-338.
25. Howard JH, Howard DV. Age differences in implicit learning of higher order dependencies in serial patterns. Psychol Aging. 1997; 12: 634–656.
26. Savion-Lemieux T, Penhune VB. The effect of practice pattern on the acquisition, consolidation, and transfer of visual-motor sequences. Exp Brain Res. 2010; 2: 271–281.
27. Nemeth D, Janacsek K. The Dynamics of Implicit Skill Consolidation in Young and Elderly Adults. Journal of Gerontology: Psychological Sciences. 2011; 66: 15-22. 28. Nemeth D, Janacsek K, Londe Z, Ullman M.T, Howard D, Howard J. Sleep has no critical role in implicit motor sequence learning in young and old adults. Experimental Brain Research. 2010; 201: 351–358.
29. Mednick SC, Nakayama K, Cantero J.L, Atienza M., Levin A.A, Pathak N, Stickgold, R. The restorative effect of naps on perceptual deterioration. Nature Neuroscience. 2002; 5(7): 677-81.
30. Mednick S.C, Nakayama K, Stickgold R. Sleep-dependent learning: a nap is as good as a night. Nature Neuroscience. 2003; 6(7): 697-8.
31. Barzkar E. Thinking and Skills with Cognitive Approach, Authors. 2017, Artyne Publishing, First Edition.
32. Zhang J Y, Kuai S.G, Xiao L. Q, Klein S. A, Levi D.M., Yu C. Stimulus sleep on auditory learning: a behavioral study. Neuroreport. 2008; 15: 731–734.
33. Zhang W, Luck S. J. Sudden death and gradual decay in Visual working memory. Psychological Science. 2009; 20: 428-423.
34. Walker M.P. A refined model of sleep and the time course of memory formation. Behavioral And Brain Sciences. 2005; 28(1): 1-64.
35. Marr D. Simple memory: a theory for archicortex. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 1971; 262: 23–81.
36. Nader K, Hardt O. A single standard for memory: The case for reconsolidation. Nature Review Neuroscience. 2009; 10: 224–234.
37. Lewis Pa, Cairney S, Manning L, Critchley H.D. The impact of overnight consolidation upon memory for emotional and neutral encoding contexts. Neuropsychology. 2011; 49: 2619–2629.
38. Genzel L, Kroes C.W, Dresler M, Battaglia FP. Light sleep versus slow wave sleep in memory consolidation: a question of global versus local processes?. Trends in Neurosciences. 2014; 37:10-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 747 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |