تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,807 |
تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوتهای جنسیتی مشتریان | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 3، 1397، صفحه 659-672 اصل مقاله (362.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.234046.2651 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه حاجی حسنی1؛ علی اصغر صادق پور* 2؛ سیدمسلم علوی3 | ||
1استادیار مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: رنگها که یکی از بنیادیترین اجزای هر محصول (بهخصوص پوشاک) هستند و اثرهای شایان توجهی بر رفتار مشتریان در خرید دارند. این اثرها را میتوان از ابعاد گوناگونی بررسی کرد؛ بهگونهای که با تحلیل دقیق آن میتوان پوشاکی با رنگبندی مطلوب و متناسب با نیازهای رنگی مشتریان تولید کرد. در این تحقیق و در راستای رفع شکاف تحقیقاتی در فضای داخلی، تأثیر ابعاد رنگ بر قصد خرید پوشاک بررسی شده و تفاوت موجود میان نظر زنان و مردان درباره هر یک از ابعاد یاد شده تحلیل میشود. روش: جامعه آماری، مشتریان فروشگاه ستاره شهر شیراز هستند که از میان آنها 279 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه از نظر روایی (ظاهری/ محتوایی و سازه) و پایایی (آلفای کرونباخ: 86 درصد، دو نیم کردن: 76 درصد) تأیید شده است. یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیلهای آماری نشان داد که عامل ترجیحات رنگی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید پوشاک مشتریان دارد، اما هنجارهای رنگی بر قصد خرید پوشاک از جانب مشتریان تأثیری ندارد و تنها در مورد بعد هنجارهای رنگی، تفاوت نظر زنان و مردان مشهود است. از سوی دیگر، بین عوامل فرهنگ، مذهب، توصیه دوستان و علاقه فرد در انتخاب رنگ پوشاک، عامل علاقه فرد بیشترین تأثیر را دارد. نتیجهگیری: رنگها که یکی از عناصر کمهزینه در تولید محصول پوشاک هستند، در تصمیمات خرید مشتری جایگاه مهمی دارند. چنانچه یک رنگ در مقایسه با رنگهای دیگر اهمیت بیشتری داشته باشد و از سویی مورد علاقه مشتری باشد، در اولویت قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمیت رنگ؛ ترجیحات؛ جذابیت رنگ؛ هنجار رنگی؛ قصد خرید پوشاک | ||
مراجع | ||
حجتی، محمد امین (1387). اثر تربیتی رنگ. قم: انتشارات جمال. مرتضویفر، سید رسول؛ فرزان، فرزام؛ عالمطلب پشتیری، سیده سعیده (1396). بررسی نقش شخصیت در انتخاب رنگ پوشاک مطالعه موردی: پوشاک ورزشی). علوم و فناوری رنگ، 11، 1-10. References Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2), 179-211. Crozier, W. R. (1999). The meanings of color: preferences among hues. Pigment and Resin Technology, 28 (1), 6-14. Fischer, E., & Arnold, S. J. (1990). More than a labor of love: gender roles and Christmas gift shopping. Journal of Consumer Research, 17 (3), 333-45. Funk, D., & Ndubisi, N. O. (2004). Does consumers’ favorite color affect their choice of unpackaged product (car)? ICOQM Conference Proceeding, Korea, October 25-27. Grossman, P. R., & Wisenblit, Z. J. (1999). What we know about consumers’ color choices. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 5 (3), 78-88. Guilford, J. P., & Smith, P. G. (1959). A system of color preferences. American Journal of Psychology, 72 (4), 487–502. Hojjati, M. A. (2003). Educational effects of color. Tehran: Jamal publishing. (in Persian) Holmes, C. B., & Buchanan, J. (1984). Color preference as a function of the object described. Bulletin of the Psychonomic Society, 22 (5), 423-425. Lane, R. (1991). Does orange mean cheap? Forbes magazine, 148, 144-147. Lichtlé, M. (2007). The effect of an advertisement’s color on emotions evoked by an ad and attitude towards the ad: the moderating role of the optimal stimulation level. International Journal of Advertising, 26 (1), 37–62. Mehrabian, A., & Russell, J. (1974). An Approach to Environmental Psychology. Cambridge, MA: MIT Press. Milne, L., & Greenway, P. (1999). Color in children drawing: The influence of age and gender. Arts in Psychotherapy, 26, 261-263. Mortazavi far, S. R., Farzan, F., & Alamtalab Poshtiri, S. S. (2017). Investigating the Role of Personality in Choosing the Color of Clothing (Case Study: Sport Clothing). Journal of color science and technology, 11, 1-10. (in Persian) Mundell, H. (1993). How the color mafia choose your clothes? American Demographics, November, 21-23. Ndubisi, N. O. (2004). Factors influencing E-learning adoption intention: examining the determinant structure of the decomposed theory of planned behavior constructs, HERDSA International Conference Proceeding, 27, 253-62. Ndubisi, N. O., & Funk, D. (2004). The moderation effect of gender in the relationship between color dimensions and car choice. AIMS Conference Proceeding, India, pp. 466-473. Pantone, (1992). Pantone Color Preferences Study, Pantone Inc. Powell, M., & Ansic, D. (1997). Gender differences in risk behavioral in financial decision making: an experimental analysis. Journal of Economic Psychology, 18 (6), 605-28. Sing, S. (2006). Impact of color on marketing. Management Decision journal, 44 (6), 783-789. Sivik, L. (1997). Reflecting the color sense as a perceptual system, Proceedings of the 8th Congress of the International Color Association, AIC Color 97, Japan: Kyoto, 1, 50-57. Trent, L. (1993). Color can affect success of products. Marketing News, 27 (14), 4. White-Sax, B. (2000). Color complex sophisticated color choices for a diverse market. Drug store news, June 26. Williams, S. (1996). Over there: The British shopping experience. The independent, 14 June, Weekend Section, 5. Wilson, J. S., Stocking, V. B., & Goldstein, D. (1994). Gender differences in motivations for course selection: academically talented students in an intensive summer program. Sex Roles, 31 (5/6), 349-367.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,017 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,640 |