تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,533 |
اثر نوع کانون توجه به صورت خودگفتاری بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 657-666 اصل مقاله (236.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.228984.1223 | ||
نویسندگان | ||
منصوره مکبریان* 1؛ سمیه نامدار طجری2 | ||
1استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود-ایران | ||
2. استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
زمین افتادن و سقوط یکی از شایعترین و جدیترین مشکلات دوران سالمندی محسوب میشود. هدف از این پژوهش، بررسی اثر نوع کانون توجه با استفاده از راهبرد خودگفتاری آموزشی بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند بود. به همین منظور، از میان زنان سالمند 60 تا 80 سال ساکن در سرای سالمندان شهرستان قزوین، 45 نفر که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند و بعد از پیشآزمون، بصورت تصادفی به سه گروه خودگفتاری آموزشی با توجه درونی، خودگفتاری آموزشی با توجه بیرونی و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل بدون خودگفتاری، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی، طی پنج جلسه به تمرین مهارتهای تعادلی پرداختند و در پایان جلسۀ پنجم از هر سه گروه، با استفاده از آزمونهای تعادل ایستا (لک لک) و تعادل پویا (برخاستن و راه رفتن زماندار)، پسآزمون بعمل آمد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط نشان داد که هر دو گروه خودگفتاری نسبت به گروه کنترل در تعادل ایستا بطور معناداری عملکرد بهتری نشان دادند این در حالیست که مداخلات خودگفتاری با هر دو نوع کانون توجه، تفاوت معناداری را در تعادل پویای سالمندان موجب نگردید(05/0 P≥). بطور کلی با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت، خودگفتاری با دستورالعمل کانون توجه بیرونی و درونی میتواند به عنوان یک راهکار شناختی برای بهبود تعادل ایستای سالمندان در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعادل؛ خودگفتاری آموزشی؛ توجه درونی؛ توجه بیرونی؛ سالمند | ||
مراجع | ||
1. Sohbatiha M, Aslankhani MA, Farsi A. [The Effect of Aquatic and Land-Based Exercises on Static and Dynamic Balance of Healthy Male Older People (In Persian)]. Iranian Journal of Ageing. 2011;6(2):54-62. 2. Adams LJ. The Impact of Balance Training on Balance, Confidence, and Functionality in Assisted Living Adults: University Of Central Oklahoma; 2011. 3. Tinetti ME. Preventing falls in elderly persons. New England journal of medicine. 2003;348(1):42-9. 4. Legters K. Fear of falling. Physical therapy. 2002;82(3):264-72. 5. Kolovelonis A, Goudas M, Dermitzaki I. The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise. 2011;12(2):153-8. 6. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control: theory and practical applications: Lippincott Williams & Wilkins; 1995. 7. Inoue M, Suhara T, Sudo Y, Okubo Y, Yasuno F, Kishimoto T, et al. Age-related reduction of extrastriatal dopamine D 2 receptor measured by PET. Life sciences. 2001;69(9):1079-84. 8. Kaasinen V, Vilkman H, Hietala J, Någren K, Helenius H, Olsson H, et al. Age-related dopamine D2/D3 receptor loss in extrastriatal regions of the human brain. Neurobiology of aging. 2000;21(5):683-8. 9. Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2013;6(1):77-104. 10. Moghaddam A, Vaezmousavi MK, Namazizade M. [The effect of difficult task and instruction of focus attention on balance task performance (In Persian)]. Harekat. 2009; (36): 23-37. 11. Boroujeni ST, Ghaheri B. The effect of motivational self-talk on reaction time. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;29:606-10. 12. Chroni S, Perkos S, Theodorakis Y. Function and preferences of motivational and instructional self-talk for adolescent basketball players. Athletic Insight. 2007;9(1):19-31. 13. Palmer SL. A comparison of mental practice techniques as applied to the developing competitive figure skater. The Sport Psychologist. 1992;6(2):148-55. 14. Theodorakis Y, Hatzigeorgiadis A, Chroni S. Self-talk: It works, but how? Development and preliminary validation of the functions of self-talk questionnaire. Measurement in Physical education and exercise Science. 2008;12(1):10-30. 15. Davoudi M, Shetabbushehri N, Abedanzadeh R. [The effect of instructional self-talk frequency on older adultsconduction of motor performance Ahwaz city(In Persian)]. Journal of Gerontology.2017;1(3):21-8. 16. Dana A, Rezaee R, Jalili F, Zamanian F. The effect of instruction and motivational self-talk on performance and retention of discrete and continuous motor tasks. Australian Journal of Applied Sciences. 2011;5(8):312-15. 17. Shariati A, Kalkhoran JF .[The effect of different kinds of self–Talk on balance function of the healthy elderly(In Persian)]. Journal of development and motor learning .2013; 3 )13(: 119-133. 18. Salajeghe A, Saberi Kakhki A, Zareazade M. [The effect of attentional focus types as the self talk form on acquisition and retention of Basketball chest pass(In Persian)]. Motor Behavior.2014;6(16):107-20. 19. Shahbazi N, Khalaji H, Ebrahimi Monfared M. [The Effect of Focus of Attention - Self talk on Balance of Women with Multiple Sclerosis(In Persian)]. amuj. 2016; 19 (1) :44-53 20. Hadavi F. Measurement and evaluation in physical education and exercise science. 1st ed. Tehran: Tarbiat moalem university.2007. 21. AslankHani M A, Farsi A, Fati Rzaie Z, Zamani Sani S H, Aghdasi M T.[Validity and Reliability of the Timed Up & Go and the Functional Reach tests in evaluating fall risk in elderly(In Persian)]. Salmand; 10 (1):2-13. 22. Wulf G, Weigelt M, Poulter D, McNevin N. Attentional focus on suprapostural tasks affects balance learning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2003;56(7):1191-211. 23. Wulf G. Attentional focus effects in balance acrobats. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2008;79(3):319-25. 24. Wulf G, Landers M, Lewthwaite R, Toöllner T. External focus instructions reduce postural instability in individuals with Parkinson disease. Physical therapy. 2016;89(2):162-8. 25. Chiviacowsky S, Wulf G, Wally R. An external focus of attention enhances balance learning in older adults. Gait & posture. 2010;32(4):572-5. 26. Jackson BH, Holmes AM. The effects of focus of attention and task objective consistency on learning a balancing task. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2011;82(3):574-9. 27. Parhizkar J, Zarghami M, Ghotbi Varzaneh A, Ghorbani A .[Age and attentional focus related differences in postural control. Journal of development and motor learning (In Persian)].2013; 5(4): 41-56 28. Ng SS, Hui-Chan CW. The timed up & go test: its reliability and association with lower-limb impairments and locomotor capacities in people with chronic stroke. Archives of physical medicine and rehabilitation. 2005;86(8):1641-7.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |