تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,986 |
تأثیر خودکنترلی دشواری تکلیف بر یادگیری پات گلف: اثر تسهیل کننده تمرین خودکنترل بر تنظیم نقطه چالش | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 639-656 اصل مقاله (316.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.240017.1290 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی جلالوند* 1؛ عباس بهرام2؛ افخم دانشفر3؛ سعید ارشم4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه ر فتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق، تعیین اثر خودکنترلی دشواری تکلیف بر دقت و الگوی حرکتی مهارت ورزشی پات گلف بود. بدین منظور، 30 دانشجوی مبتدی (14 دختر و 16 پسر؛ میانگین سنی 64/1±1/21 سال) بصورت شبه تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در مرحله اکتساب به شرکت کنندگان گروه خودکنترل گفته شد قبل از هر کوشش می توانند هر یک از فواصل از قبل مشخص شده تا هدف (25، 50، 75، 100، 125، 150، 175 و 200 سانتی متری) را انتخاب و تمرین کنند. برنامه تمرین هر آزمودنی گروه خودکنترل مبنایی شد برای برنامه ریزی تمرین فواصل از پیش تعیین شده یکی از آزمودنیهای متناظر در گروه جفت شده. یادگیرندگان در مرحله اکتساب هشت بلوک 10 کوششی تمرین کردند. در روز دوم، آزمونهای یادداری، انتقال تکلیف دوگانه و انتقال تکلیف منفرد اجرا شد. خطای شعاعی (مرحله اکتساب و آزمونها) و امتیاز الگوی حرکتی پات گلف (آزمونها) با استفاده از روش تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری مکرر و امتیاز الگوی حرکتی پات گلف در مرحله اکتساب با استفاده از آزمون t تحلیل شد. بر اساس نتایج، خطای شعاعی گروه خودکنترل در مرحله اکتساب نسبت به گروه جفت شده تفاوت نداشت (709/0=p)، اما در آزمون های یادداری، انتقال تکلیف دوگانه و انتقال تکلیف منفرد کمتر بود (001/0>p در همه موارد). همچنین، الگوی حرکتی گروه خودکنترل در مرحله اکتساب و آزمونهای مختلف نسبت به گروه جفت شده برتری داشت (001/0>p در همه موارد). مزایای خودکنترلی دشواری تکلیف با استفاده از چارچوب نقطه چالش توجیه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجرا؛ خودتنظیمی؛ دشواری تکلیف؛ نقطه چالش؛ یادگیری حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Wulf G, Shea C, Lewthwaite R. Motor skill learning and performance: A review of influential factors. Medical Education. 2010;44(1):75-84. 2. Wulf G, Chiviacowsky S, Drews R. External focus and autonomy support: Two important factors in motor learning have additive benefits. Human Movement Science. 2015;40:176-84. 3. Chen D, Singer RN. Self-regulation and cognitive strategies in sport participation. International Journal of Sport Psychology. 1992. 4. McCombs BL. Self-regulated learning and academic achievement: A phenomenological view. Self-regulated Learning and Academic Achievement: Springer; 1989. p. 51-82. 5. Watkins D. Student perceptions of factors influencing tertiary learning. Higher Education Research and Development. 1984;3(1):33-50. 6. Bandura A. Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist. 1993;28(2):117-48. 7. Boekaerts M. Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Psychologist. 1996;1(2):100-12. 8. Kirschenbaum DS. Self-regulation and sport psychology: Nurturing an emerging symbiosis. Journal of Sport Psychology. 1984;6(2):159-83. 9. Ferrari M. Observing the observer: Self-regulation in the observational learning of motor skills. Developmental Review. 1996;6(2): 140-203. 10. Post PG, Fairbrother JT, Barros JA. Self-controlled amount of practice benefits learning of a motor skill. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2011;82(3):474-81. 11. Patterson JT, Carter M, Sanli E. Decreasing the proportion of self-control trials during the acquisition period does not compromise the learning advantages in a self-controlled context. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2011;82(4):624-33. 12. Hemayattalab R. Effects of self-control and instructor-control feedback on motor learning in individuals with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities. 2014;35(11):2766-72. 13. Andrieux M, Danna J, Thon B. Self-control of task difficulty during training enhances motor learning of a complex coincidence-anticipation task. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2012;83(1):27-35. 14. Andrieux M, Boutin A, Thon B. Self-control of task difficulty during early practice promotes motor skill learning. Journal of Motor Behavior. 2016;48(1):57-65. 15. Guadagnoli MA, Lee TD. Challenge point: A framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. Journal of Motor Behavior. 2004;36(2):212-24. 16. Akizuki K, Ohashi Y. Measurement of functional task difficulty during motor learning: What level of difficulty corresponds to the optimal challenge point? Human Movement Science. 2015;43:107-17. 17. Keetch KM, Lee TD. The effect of self-regulated and experimenter-imposed practice schedules on motor learning for tasks of varying difficulty. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007;78(5):476-86. 18. Janelle CM, Kim J, Singer RN. Subject-Controlled Performance Feedback and Learning of a Closed Motor Skill 1. Perceptual and Motor Skills. 1995;81(2):627-34. 19. Wulf G, Toole T. Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1999;70(3):265-72. 20. Wulf G, Clauss A, Shea CH, Whitacre CA. Benefits of self-control in dyad practice. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2001;72(3):299-303. 21. Hartman JM. Self-controlled use of a perceived physical assistance device during a balancing task. Perceptual and Motor Skills. 2007;104(3):1005-16. 22. Magill R, Anderson D. Motor control and learning: Concepts and applications. 10th ed. New York: McGraw-Hill; 2014. 23. Poolton J, Masters R, Maxwell J. The relationship between initial errorless learning conditions and subsequent performance. Human Movement Science. 2005;24(3):362-78. 24. Maxwell J, Masters R, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001;54(4):1049-68. 25. Porter JM, Landin D, Hebert EP, Baum B. The effects of three levels of contextual interference on performance outcomes and movement patterns in golf skills. International Journal of Sports Science & Coaching. 2007;2(3):243-55. 26. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A life span approach. 8 edition ed. New York: McGraw-Hill; 2012. 27. Chiviacowsky S, Wulf G. Feedback after good trials enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007;78(2):40-7. 28. Nezakat Alhosseini M, Abbas B, Shafizadeh M, Farrokhi A, Wulf G. The effect of self-control feedback on the relative and absolute timing learning (In Persian). Movement Siences and Sport. 2009;13:43-56. 29. Chiviacowsky S, Wulf G. Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Research Quarterly for Exercise and Sport. 2002;73(4):408-15. 30. Grand KF, Bruzi AT, Dyke FB, Godwin MM, Leiker AM, Thompson AG, et al. Why self-controlled feedback enhances motor learning: Answers from electroencephalography and indices of motivation. Human Movement Science. 2015;43:23-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 907 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |