تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,653 |
طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 597-611 اصل مقاله (183.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.211677.1123 | ||
نویسنده | ||
سمیه ساداتی فیروزآبادی* | ||
استادیار،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی ،دانشگاه شیراز،شیراز،ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد. هدف این پژوهش طراحی و اثربخشی برنامه حرکت درمانی بر مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد. این پژوهش یک تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز مشکلات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 93-94 میباشند. بدین منظور تعداد 30 نفر از این دانشآموزان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آزمودنیها قبل و پس از مداخله درمانی با آزمون خواندن شفیعی و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفتند دانشآموزان در طی طی 14جلسه و هر جلسه 45 دقیقه برنامه حرکت درمانی را دریافت کردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که برنامه حرکت درمانی منجر به بهبود مشکلات خواندن در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت؛ حرکت درمانی؛ مشکلات خواندن؛ ناتوانی یادگیری؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
Gholamali A. [Learning Disability (in Persian)]. Tehran, 2010. 2. Kirk, S. A. Gallagher, J. J. Anastasiow, N. J. (2000). "Educating exceptional children (9th ed.)". Boston: Houghton Mifflin Company. pp: 559. 3. Sadati Firoozabadi s.s. Effects of Motor Therapy Program on Clinical Symptoms, Executive Function and Well-being of ADHD Students and Its Comparison with Neurofeedback Therapy [PHD]. Tehran University; 2012. 4. MacDonald, M. Lord, C. Ulrinh, D. (2012). "The relationship of motor skills and adaptive behavior skills in young children with autism spectrum disorders". Research in Autism Spectrum Disorders, 7, PP: 1383-1390. 5. Fisher, A.G. Marray, E. Bundy, A. C. (1991). "sensory integration theory and practice". Philadelphia:F.A.Davisce. pp: 342. 6. Frost, J. L. (1992). "Play and plays capes". Albany, New York: Delmar. pp: 220. 7. Dibek, E. (2012). "Implementation of visual motor ability enhancement program for 5 years old", Procedia - Social and Behavioral, 46, PP: 1924 – 1932. 8. Azad A, Havayee N, Rafie S, Keyhani M. [Comparison of hand sensory - motor skills between normal and dysgraphia children in 9 -11 ages (in Persian)]. Journal of Modern Rehabilitation. 2008; 1 (4):5-12 9. Gallahue, D. L. (2006). Motor development in early childhood education. In B. Spodek & Saracho, O. (Eds.). "Handbook of Research on the Education of Young Children (pp: 105-120)". Mahwah: NJ. Lawrence Erlbaum Publishers. 10. Putnam, S. C. Copans, S. A. (1998). "Exercise: An alternative approach to the treatment of ADHD". Reaching today’s Youth, 2, PP: 66-68. 11. Ratey, J. J. Hagerman, E. (2008). "Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain". New York: Little, Brown and Company. 12. Putnam, S. C. (2001). "Nature's Ritalin for the Marathon Mind: Nurturing Your ADHD Child with Exercise". Upper Access, Inc., Book Publishers. 13. Owens, A. (2008)."Supporting children's development. Extract from putting Children first", the Magazine of the national childcare accreditation council (NCAC), 28, pp: 3-5. 61114. Forssberg, H. (2009)."Development of fine motor skills in health and disease". Neuropediatrics. pp: 192. 15. Ströhle, A. (2008). "Physical activity, exercise, depression and anxiety disorders". Journal of Neural Transmission, 116, PP: 777–784. 16. Zimmer, M. Desch, L. (2012)."Sensory Integration Therapies for Children with Developmental and Behavioral Disorders". Pediatrics, 129(6), PP: 1186-1189. 17. Teodorescu, S. Popescu, O. (2014). "Options to Educate the Intersegmental Coordination and Balance of Children with Intellectual Disabilities by Multi-sensory Stimulation Programmes". Procedia - Social and Behavioral, 117, 581 – 587. 18. Westendorp, M. Hartman, E. Houwen, S. Huijgen, B. Smith, J. Visscher, C. (2014). "A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders". Research in Developmental Disabilities, 35, PP: 357–363. 19. International society of sport psychology position statement. (1992). The Physician and Sports medicine, 20, PP: 179-184. 20. Greenspan, S. I. Greenspan, J. (2009). "Overcoming ADHD: Helping Your Child Become Calm, Engaged, and Focused-Without a Pill". A Merloyd Lawrence Book. pp: 1223. 21. Sher, B. (2009). "Early Intervention Games: Fun, Joyful Ways to Develop Social and Motor Skills in Children with Autism Spectrum or Sensory Processing Disorders". United States of America: Wiley. pp: 1432. 22. Kurtz, L. A. (2008). "Understanding Motor Skills in Children with Dyspraxia, ADHD, Autism, and Other Learning Disabilities: A Guide to Improving Coordination". London and Philadelphia Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 927 |