تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,977 |
تاثیر کانونی کردن بینایی بر یادگیری یک مهارت حرکتی پرتابی در کودکان اتیسم آموزش پذیر | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 563-576 اصل مقاله (387.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.224795.1207 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا جوانبخش1؛ ژاله باقرلی* 2؛ مرتضی طاهری3 | ||
1. دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
3. استادیار گروه علوم ورزشی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
اختلال طیف اتیسم یکی از ناتواناییهای رشدی است که جمعیت قابل ملاحظهای از افراد هر جامعهای به آن مبتلا میشوند. کودکان اتیسم دارای سیستم بینایی ناموزون بوده و در هنگام دریافت محرک پاسخ خیره شده بیش از حد را از خود نشان می دهند. تحقیقات نشان داده اند که بینایی در اکثر فعالیت های حرکتی، به ویژه فعالیت های که نیاز به هدف گیری روی موقعیت هدف دارند نقش بسزایی دارد. تحقیق حاضر به بررسی کانونی کردن بینایی در بهبود یادگیری یک تکلیف پرتابی در کودکان اتیسم میپردازد. 24 پسر 10 ساله به صورت تصادفی در دو گروه بینایی ویژه و بینایی معمولی به اجرای تکلیف پرتابی پرداخته و نتایج بدست آمده با استفاده ازآزمون تی مستقل و آنوا با اندازه های تکراری تجزیه و تحلیل شدند. تفاوت معنی داری بین نمرات پیش آزمون و دوره اکتساب نشان می دهد (05/0 > p) که گروه بینایی ویژه توانستند تکلیف را به خوبی یاد بگیریند. همچنین کانونی کردن توجه به کودکان اتیسم در بهبود اجرای تکلیف پرتابی در مقایسه با گروه بینایی معمولی در یاددداری کمک بسزایی می کند. نتایج تحقیق حاضر بیان می کند که کانونی کردن بینایی شرایط یادگیری مهارت پرتابی را در کودکان اتیسم بهبود می بخشد. از طرفی کانونی کردن بینایی در کودکان اتیسم منجر به اجرای بهتر این مهارت پرتابی در یادداری در مقایسه با شرایط بینایی معمولی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اتیسم؛ بینایی ویژه؛ بینایی معمولی؛ یادداری؛ تکلیف پرتابی | ||
مراجع | ||
1.Bo J, Lee C-M, Colbert A, Shen B. Do children with autism spectrum disorders have motor learning difficulties? Research in Autism Spectrum Disorders. 2013;62-23:50. 2.Dawson G, Carver L, Meltzoff AN, Panagiotides H, McPartland J, Webb SJ. Neural correlates of face and object recognition in young children with autism spectrum disorder, developmental delay, and typical development. Child development. 2002;73(3):17-700. 3.Dawson G, Webb SJ, McPartland J. Understanding the nature of face processing impairment in autism: insights from behavioral and electrophysiological studies. Developmental neuropsychology. 2005;27(3):24-403. 4.Campbell CA, Davarya S, Elsabbagh M, Madden L, Fombonne E. Prevalence and the controversy. International handbook of autism and pervasive developmental disorders: Springer; 2011; P:35-25. 5. Zimmerman AW, Gordon B. Neural mechanisms in autism. The Core Deficit in Autism and Disorders of Relating and Communicating.2001; 5(1): 119. 6. Leekam SR, Hunnisett E, Moore C. Targets andcues: Gaze‐following in children with autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1998; 39(7):951-62. 7.Leekam SR, López B, Moore C. Attention and joint attention in preschool children with autism. Developmental psychology. 2000; 36(2):261. 8.Spencer JV, O'Brien JM. Visual form-processing deficits in autism. Perception. 2006;35(8):55-1047. 9.Shah A, Frith U. An islet of ability in autistic children: A research note. Journal of child Psychology and Psychiatry. 1983; 24(4):20-613. 10.Deruelle C, Rondan C, Gepner B, Tardif C. Spatial frequency and face processing in children with autism and Asperger syndrome. Journal of autism and developmental disorders. 2004;34(2):210-199. 11. Rinehart NJ, Bradshaw JL, Moss SA, Brereton AV, Tonge BJ. A deficit inshifting attention present in high-functioning autism but not Asperger’s disorder. Autism. 2001;5(1):80-67. 12.Talat R. evaluaion and therapy. Danjeh Publication. 2008. تأثیر کانونی کردن بینایی بر یادگیری دقت پرتاب در کودکان اوتیسم آموزش پذیر 575 13.Mc Gill. Motor Learning and applicaions. translated by: Vaez Moosavi, Massomeh Shojaee. 2008. 14.COST ICAO. Occupational therapy for children. 2010. 15.Bucci MP, Seassau M, Larger S, Bui-Quoc E, Gerard C-L. Effect of visual attention on postural control in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Research in developmental disabilities.2014; 35(6):300-1292. 16.Crawford S, Dewey D. Co-occurring disorders: A possible key to visual perceptual deficits in children with developmental coordination disorder? Human movement science. 2008; 27(1): 69-154. 17.Vickers JN, Rodrigues ST, Edworthy G. Quiet eye and accuracy in the dart throw. International Journal of Sports Vision. 2000; 6(1);6-30. 18.Williams AM, Singer RN, Frehlich SG. Quiet eye duration, expertise, and task complexity in near and far aiming tasks. Journal of Motor Behavior. 2002; 34(2): 207-197. 19.Janelle CM, Hillman CH, Apparies R, Murray N, Meili L, Fallon E, et al. Expertise differences in cortical activation and gaze behavior during rifle shooting. Journal of Sport and Exercise psychology.2000; 167:22-82. 20.Vickers JN, Adolphe RM. Gaze behaviour during a ball tracking and aiming skill. International Journal of Sports Vision. 1997; 4(1): 18-27. 21.Vickers JN. Gaze control in putting. Perception. 1992;21(1): 32-117. 22.Khan MA, Franks IM. Theutilization of visual feedback in the acquisition of motor skills. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2004; 44-121. 23.Ghaziuddin M, Greden J. Depression in children with autism/pervasive developmental disorders: a case-control family history study. Journal of autism and developmental disorders.1998; 28(2): 5-111. 24.Haswell CC, Izawa J, Dowell LR, Mostofsky SH, Shadmehr R. Representation of internal models of action in the autistic brain. Nature neuroscience. 2009; 12(8): 2-970. 25.Blakemore S-J, Tavassoli T, Calò S, Thomas RM, Catmur C, Frith U, et al. Tactile sensitivity in Asperger syndrome. Brain and cognition. 2006; 61(1): 13-5. 26.Glazebrook C, Gonzalez D, Hansen S, Elliott D. The role of vision for online control of manual aiming movements in persons with autism spectrum disorders. Autism. 2009;13(4): 33-411. 27.Wild KS, Poliakoff E, Jerrison A, Gowen E. Goal-directed and goal-less imitation in autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders. 2012; 42(8): 49-1739. 28.Gowen E. Imitation in autism: why action kinematics matter. Frontiers in integrative neuroscience. 2012; 6:117. 29.Ávila LT, Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. Positive social-comparative feedback enhances motor learning in children. Psychology of Sport and Exercise. 2012; 13(6): 53- 849. 576 رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 9، شمارة 4، زمستان 1396 30.Salehi H, Movahedi A, Moradi J. does the training Hamid Salehi, Ahmad Reza Movahedi, Jalil MoradiDoes. Training in a Specific Visual Condition Improve Accuracy of Skill Performance in Basketball Free Throw Shooting? 2013; 5 (6): 23-38. 31.Proteau L. On the specificity of learning and the role of visual information for movement control. Advances in psychology. 1992; 103-85:67. 32.Proteau L. Visual afferent information dominates other sources of afferent information during mixed practice of a video-aiming task. Experimental Brain Research. 2005; 161(4): 56-441. 33.Fuentes CT, Mostofsky SH, Bastian AJ. Children with autism show specific handwriting impairments. Neurology. 2009; 73(19): 7-1532. 34.Fuentes CT, Mostofsky SH, Bastian AJ. No proprioceptive deficits in autism despite movement-related sensory and execution impairments. Journal of autism and developmental disorders. 2011;41(10): 61-1352. 35.Travers BG, Kana RK, Klinger LG, Klein CL, Klinger MR. Motor learning in individuals with autism spectrum disorder: Activation in superior parietal lobule related to learning and repetitive behaviors. Autism Research. 2015; 8(1): 51-38. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 556 |