تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,549 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,536 |
تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارت های ورزشی در محیط های باز و بسته | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 531-546 اصل مقاله (724.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.137978.1004 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین قهرمانی* 1؛ مهدی سهرابی2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ محمدعلی بشارت4 | ||
1دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی دانشکدةه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3دانشیار گروه رفتارحرکتی دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
4استاد گروه روا نشناسی بالینی،دانشکدة روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کارکردهای توجهی نقش مهمی در تعامل فرد با محیط دارد. این کارکردها در برخی شرایط محیطی تحت تأثیر ویژگیهای تکانشگری قرار میگیرند و از این طریق میتواند عامل تعیینکنندهای در عملکرد و یادگیری افراد باشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف تکانشگری بر یادگیری مهارتهای ورزشی در محیطهای باز و بسته بود. شرکتکنندگان 48 پسر 10 تا 12 ساله در چهار گروه تکانشگری پایین، تکانشگری متوسط، تکانشگری بالا و گروه کنترل بودند. پیش و پس از هشت هفته برنامۀ تمرینی مهارتهای پایۀ بسکتبال، آزمون شوت بسکتبال هریسون برای ارزیابی عملکرد و یادگیری در محیطهای باز و بسته طی مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال بهعمل آمد. نتایج تحقیق تفاوتهای معناداری را بین گروههای تحقیق در کارکردهای توجهی نشان داد (0001/0=P). نتایج مراحل پسآزمون و یادداری در مورد محیط باز نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانشگری افراد، برتری چشمگیری در فرایندهای یادگیری در این محیط مشاهده میشود (003/0=P). درحالیکه در مورد محیط بسته، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانشگری مشاهده شد (001/0=P). تفاوتهای مشاهدهشده بین گروهها در مرحلۀ انتقال - که بهصورت رقابتی برگزار شد- از نظر آماری معنادار نبود (09/0=P). این احتمال وجود دارد که سطوح مختلف تکانشگری نقشی تسهیلکننده و تضعیفکننده در یادگیری مهارتهای ورزشی با توجه به محیطهای اجرا مانند محیطهای باز و بسته دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعدادیابی؛ تکانشگری حرکتی؛ مهارت ساد؛ مهارت پیچیده؛ مهارت ورزشی | ||
مراجع | ||
1. Anderson, D. (2010). "Inhibition in visual selective attention: Evidence from normal development and autism". [MA Thesis]. Toronto, Canada: ProQuest Dissertations, p. 256-269. 2. Angela Button. (2011) "Aims, principles and methodologies in talent identification and development". Elsevier Ltd. p. 347-359. 3. Arce, E., & Santisteban, C. (2006). "Impulsivity: A review". Psicothema, 18, p. 213-220. 4. Bahrami, A. ghotbi Varzaneh, A. Saemi, I. (2013). "Accuracy Evaluation in open and closed environments; cognitive styles approach". Motor behavior. Fall 1392, 13: 94-77. [Persian] 5. Basharat M. A, GHahramani M. H, Ahmadi, N. (2011). "Impulsivity traits in contact and non-sport". Research in Sport Management and motor behavior. Summer. (3); 5: 24-13. [Persian] 6. Basharat, Ali, ghahramani. M. H, Naghipour, B. (2013). "The predictor role of self-regulation and impulsivity in sports success: Compare contact and non-contact sports". Motor behavior. Winter; (6)18: 147-131. [Persian] 7. Besharat, M, A. (2007). "Evaluate the psychometric properties Barratt Impulsivity Scale". Research report, Tehran University, 98-60. [Persian] 8. Collins, D.R. Hodges, P.B. (2001). "A comprehensive Guide to sports skills tests and measurement" (2nd ed.). Lanham, MD: Scarecrow Press, p. 69-71. 9. Farrow, D., Pyne, D., & Gabbett, T. (2008). "Skill and Physiological Demands of Open and Closed Training Drills in Australian Football". International Journal of Sports Science & Coaching, 3(4), p. 489-501. 10. Fleury, M., Bard, C., Gagnin, M., & Teasdale N. (1992). "Coincidence anticipation timing: The perceptual motor interface". (Editors).Proteau L., & Elliott D. Vision and motor control. Elsevier Science Publishers, p. 61-80. 11. G.M. Lage et al. (2012). "A kinematic analysis of the association between impulsivity and manual aiming control". Human Movement Science 31, p. 811–823. 12. Gahramani, M, H. Besharat, M, A. Sohrabi, M. (2015). "Impulsivity features in soccer player’s whit different posts; testing of mastery orientation approach". Journal of development and Learning - motor – Sport. Winter 6, No. 6, pp: 141-160. [Persian] 13. Gary, J. A. (1982). "Pavlov". Translated by M. Behzad, (1st Ed.), Tehran, Kharazmi Publications, p. 231-248. 14. Ghadiri F, Jazayeri A, Ashayeri H, Ghazi Tabatabaei M. (2006). "The role of rehabilitation of cognitive in reduce deficits of executive function and symptoms of obsessive: Compulsive in Schizo-obsessive patients". J Rehabil; 7(4): p. 15-24. 15. Ghose, G. M., & Bearl, D. W. (2010). "Attention directed by expectations enhances receptive fields in cortical area MT". Vision Research, (Article in Press), 2010, p. 13-29. 16. Gray, J. A. (1987). "Perspectives on anxiety and impulsivity". Commentary Journal of Research in Personality, 27, p. 493-509. 17. Gray, J. A. (1981). "Gray’s reinforcement sensitivity model and child psychopathology". In H. J. Eysenck (Ed.), A model for personality.Berlin: Springer-Verlag, p. 89-101. 18. Gray, J. A. (1972). "The psycho physiological basis of introversion extraversion: A modification of Eysenck's theory". In V. D. Nebylitsyn, & J. A. Gray (Eds.), "the biological basis of individual behavior". New York: Academic, p. 341-362. 19. Keye, M., Roth, N., Westhus, W., & Heine, A. (2004). "Continuous Performance Task (CPT)-Manual" .Gottigen: Hogrefeverlag fur psychology; p. 40-65. 20. Landau A. N. D. Elwan. W. Prinzmetal. (2012). "Voluntary and involuntary attention vary as a function of impulsivity". Psychon Bull Rev, 19:p. 405–411. 21. Macaluso, E. (2009). "Orienting the spatial attention and the interplay between the senses". Cortex (Article in press). p. 05-10. 22. Magill, R, A. (2011). "Motor learning and control: concepts and application". 9thed, New York, McGraw-Hill, p. 86-100. 23. Miller, J. (1987). "Priming is not necessary for selective-attention failures: Semantic effects of unattended, unprimed letters". Perception & Psychophysics, 41(5), p. 419-434. 24. Millslagle D.G. (2008). "Effect of increasing and decreasing intra trial stimulus speed on coincidence-anticipation timing". Perceptual and Motor Skills, Vol. 107(2); P. 373-386. 25. Mishra and Gazzaley. (2012). "Attention Distributed across Sensory Modalities Enhances Perceptual Performance". J. Neurosci., August 29, 32(35):p. 12294 –12302. 26. Moeller, F. G., Barratt, E. S., Dougherty, D. M., Schmitz, J. M., & Swann, A. C. (2001). "Psychiatric aspects of impulsivity. American Journal of Psychiatry". 158, p. 1783-1793. 27. Patton, J. H., Stanford, M. S., & Barrett, E. S. (1995). "Factor structure of the Barrette Impulsiveness Scale". Journal of Clinical Psychology, 51, p. 768- 774. 28. S.M. Bresnahan et al. (1999). "Age-Related EEG Changes in ADHD". biol psychiatry. 46:p. 1690–1697. 29. Schmidt, R, A. Lee, T, D. (2011). "Motor control and learning: a behavioral emphasis. 5thed". New York, Human kinetics, p. 28-41. 30. Smillie, L., & Jackson, C. J. (2006). "Functional impulsivity and reinforcement sensitivity theory". Journal of Personality, p. 74, 47–83. 18. 31. Sohrabi, M. Gahramani, M, H. Besharat, M, A. (2015). "Investigation of impulsivity features in soccer goalkeeper’s whit different skill levels". Journal of Sport psychology. Spring 2015. No. 11, pp: 41-52. [Persian] 32. Thomas, A., Eidson, R., & Stadulis, E. (1991). "Effects of Variability of Practice on the Transfer and Performance of Open and Closed Motor Skills". Adapted Physical activity quarterly, 8, p. 342-356. 33. Vander Stigchel, S., Belopolsky, A. V., Peters, J. C., Wijnen, J. G. Meeter, M., & Theeuwes, J. (2010). "The limits of top-down control of visual attention". Acta Psychologica (Article in press), p. 07. 34. Verbruggen F, Logan GD. (2008). "Response inhibition in the stopsignal paradigm". Trend Cogn Sci; 12(11): p. 418-24. 35. Wenhao, liu. (2003). "Field dependence-independence and sport with preponderance of closed or open skill". School of education the colleges, p. 285-295.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 880 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 446 |