تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,415 |
طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشرانهای سازمان شرنگآلود | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 2، تیر 1397، صفحه 347-367 اصل مقاله (669.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.210980.1006895 | ||
نویسندگان | ||
سلطنه اسدزاده1؛ مصطفی هادوینژاد* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران | ||
2دانشیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشرانهای سازمان شرنگآلود برآمده از تجارب خبرگان سازمانهای اجرایی رفسنجان است. برای این کار، پس از شناسایی پیشرانهای سازمان شرنگآلود از دل ادبیات پژوهش و گنجاندن آنها در پرسشنامة نیمهبستهای مبتنی بر طیف لیکرت، با استفاده از روش نمونهگیری مفهوم و گلولهبرفی، 26 خبره شناسایی و پرسشنامه میان آنها توزیع شد. با استفاده از تحلیل فازی، گویههای پرسشنامه غربال شد و پس از مقولهبندی در پرسشنامة متناسب با مدلیابی ساختاری تفسیری گنجانده شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از تحلیل دادهها و ترسیم مدل، برای پیشرانهای سازمان شرنگآلود در مجموع 12 متغیر در شش سطح شناسایی شد: سطح اول، محیط شرنگآلود برونسازمانی؛ سطح دوم، رهبری شرنگآلود؛ سطح سوم، مدیریت منابع انسانی و فرایندهای شرنگآلود سازمانی؛ سطح چهارم، ساختارهای شرنگآلود فیزیکی، شغلی، و سازمانی؛ سطح ششم، جو شرنگآلود سازمانی و ادراک شرنگآلود فردی؛ سطح ششم، اخلاق شرنگآلود عمومی، ارتباطات شرنگآلود بینگروهی، و رفتارهای شرنگآلود سازمانی. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشران؛ سازمان شرنگآلود؛ شرنگآلودگی؛ لبة تاریک رفتار سازمانی؛ مدلیابی ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
10. Faisal, M.N. (2010). Analysing the barriers to corporate social responsibility in supply chains: An interpretive structural modelling approach, International Journal of Logistics Research and Applications, 13(3): 179-195.
11. Fenwick, R. and Tausig, M. (1994). The macroeconomic context of job stress, Journal of Health and Social Behavior, 35(3): 266-282.
12. Finkelstein, S. (2005). When bad things happen to good companies: Strategy failure and flawed executives, Journal of Business Strategy, 26(2): 19-28.
13. Fletcher, D. and Watson, T. (2007). Voice, silence and the business of construction: Loud and quiet voices in the construction of personal, organizational and social realities, Organization, 14(2): 155-174.
14. Frost, P.J. (2003). Toxic emotions at work: How compassionate managers handle pain and conflict, Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
15. Gilbert, J.A., Carr-Ruffino, N., Ivancevich, J.M., and Konopaske, R. (2012). Toxic versus cooprative behaviors at work: The role of organizational culture and leadership in creating community-centered organizations, International Journal of Leadership Studies, 17(1): 29-47.
16. Goldman, A. (2008). Company on the couch: Unveiling toxic behavior in dysfunctional organizations, Journal of Management Inquiry, 17(3): 226-238.
17. Griffin, R.W. and O’Leary-Kelly, A.M. (2004). An introduction to the dark side, In: R.W. Griffin and A.M. O’Leary-Kelly (Eds.), The dark side of organization behavior, Jossey-Bass, San Francisco, pp. 1-19.
18. Gruys, M.L. and Sackett, P.R. (2003). Investigating the dimensionality of counterproductive work behavior, International Journal of Selection and Assessment, 11(1): 30-42.
19. Hackman, J.R. and Oldham, G.R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory, Organizational Behavior and Human Performance, 16: 250-279.
20. Harder, H.G., Wagner, S.L., and Rash, J.A. (2014). Mental illness in the workplace: Psychological disability management, UK, Farnham: Gower Publishing.
21. Huang, J.J., Tzeng, G.H. and Ong, C.S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process, Pattern Recognition Letters, 26(6): 755-767.
22. Kantur, D. (2010). Emotional motives and attitudinal reflections of workplace deviant behavior, The Business Review, 14(2): 70-77.
23. Kong, Y.D. (2011). Emotional Intelligence: An Approach for Coping with Toxic Co-workers, Paper presented at the 2011 National Conference on Entrepreneurship and Innovation, 154-163.
24. Lipman–Blumen, J. (2006). The allure of toxic leaders: Why we follow destructive bosses and corrupt politicians-and how we can survive them, New York: Oxford University Press, Inc.
25. Lipman–Blumen, J. (2005). Toxic leadership: When grand illusions masquerade as noble visions, Leader to Leader, 36: 29-36.
26. Mandal, A. and Deshmukh, S. (1994). Vendor selection using interpretive structural modelling (ISM), International Journal of Operations and Production Management, 14(6): 52-59.
27. Mathieu, C., Neumann, C.S., Hare, R.D. and Babiak, P. (2013). A dark side of leadership: Corporate psychopathy and its influence on employee well-being and job satisfaction, Personality and Individual Differences, 3: 1-6.
28. Morrison, E.W. and Milliken, F.J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world, Academy of Management Review, 25(4): 706-725.
29. Padilla, A., Hogan, R. and Kaiser, R.B. (2007). The toxic triangle: Destructive leaders, susceptible followers, and conducive environments, The Leadership Quarterly, 18: 176-194.
30. Panahi, B., Veiseh, S.M. and Kamari, F. (2012). An empirical analysis on influencing factors on organizational silence and its relationship with employee’s organizational commitment, Management Science Letters, 2: 735-744.
31. Ravi, V. and Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029.
32. Reed, G.E (2004). Toxic leadership, Military Review Journal, 84(4): 67-71.
33. Robinson, S.L. and Bennett, R.J. (2000). Development of a measure of workplace deviance, Journal of Applied Psychology, 85(3): 349-360.
34. Robinson, S.L. and Bennett, R.J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A Multidimensional scaling study, The Academy of Management Journal, 38(2): 555-572.
35. Schmidt, A.A. (2008). Development and validation of the toxic leadership scale, University of Maryland, Master Thesis.
36. Spector, P.E. (1998). A control theory of the job stress process, In Cooper, C.L. (Ed.), Theories of organizational stress, New York: Oxford University Press, 153-169.
37. Spector, P.E. (1986). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work, Human Relations, 39(11): 1005-1016.
38. Too, L. and Harvey, M. (2012). TOXIC workplaces: The negative interface between the physical and social environments, Journal of Corporate Real Estate, 14(3): 171-181.
39. Walton, M. (2008). In consideration of a toxic workplace: A suitable place for treatment, In Kinder, A., Hughes, R., and Cooper, C.L. (Eds.), Employee well-being support: A workplace resource, UK: John Wiley and Sons, Ltd, 9-24.
40. Whitener, E.M., Brodt, S.E., Korsgaard, M.A. and Werner, J.M. (1998). Managers as initiators of trust: An exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behavior, Academy of Management Review, 23(3): 513-530.
41. Williams, F. (2011). Interpersonal conflict: The importance of clarifying manifest conflict behavior, International Journal of Business, Humanities and Technology, 1(3): 148-160.
42. Wolkoff, P., Nøjgaard, J.K., Franck, C. and Skov, P. (2006). The modern office environment desiccates the eyes?, Indoor Air, 16(4): 258-265. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 681 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 502 |